Po zimě budou silničáři opravovat díry jen na vybraných silnicích (ilustrační foto).

Po zimě budou silničáři opravovat díry jen na vybraných silnicích (ilustrační foto). | foto: Radek Cihla, MAFRA

Na silnice má kraj o čtvrtinu peněz méně než loni, opraví jen některé

  • 1
O desítky milionů korun méně než loni vloží Královéhradecký kraj do oprav svých silnic. Protože chátrání místních komunikací bude s jistotou pokračovat, musí se vytvořit seznam "prominentních" silnic, které budou mít přednost.

Už  osmnáct let volá Velká Jesenice na Náchodsku po opravě místní silnice, na které je jedna díra vedle druhé. Přestože projekt už je po velkých porodních bolestech na světě, ani letos se reálně nic nezmění. Stejně jako na velké spoustě dalších silnic v kraji.

Důvod je prostý: nejsou peníze. Královéhradecký kraj letos sníží investice do svých silnic o jednu čtvrtinu. Zatímco loni prostavěl asi půl miliardy, letos má k dispozici pouze 370 milionů korun.

Všechny silnice by spravilo 9 miliard korun

A to je zoufale málo, vždyť ve finančním vyjádření se stav silnic v regionu každoročně zhoršuje asi o 500 milionů. Kdyby silničáři měli dát do pořádku všechny rozbité cesty, potřebovali by astronomických 9 miliard.

Silnice, které letos kraj opraví

Hradecko
* Skoro 30 milionů korun má stát rekonstrukce silnice z Hradce Králové do Slatiny. Podle komise místní samosprávy by však byl potřeba dvojnásobek financí. )

Náchodsko
* Druhou etapou bude pokračovat rekonstrukce silnice Pasa na Broumovsku. Ta je s celkovými náklady více než 86 milionů korun jednou z největších investic kraje za poslední roky.

Trutnovsko
* Letos bude pokračovat oprava krkonošské silnice z Čisté přes Černý Důl a Janské Lázně do Svobody nad Úpou za téměř 50 milionů korun.
* Na podzim by měla začít na silnici z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna stabilizace skalních svahů, která potrvá do roku 2014.

Jičínsko
* Kolem 40 milionů bude stát rekonstrukce silnice z Cholenic do Žlunic.

"Pak by silnice druhé a třetí třídy mohly vypadat tak, jak by vypadat měly," uvědomuje si hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Ale protože má kraj k dispozici jen nepatrný zlomek téhle částky, musí z plánu oprav škrtat i úseky, které jsou sjízdné jen stěží.

"Většinu peněz, které letos půjdou do rekonstrukcí krajských silnic, se podařilo získat z fondů Evropské unie," říká krajský radní zodpovědný za dopravu Karel Janeček (ČSSD).

Letošní největší akcí bude druhá etapa opravy silnice zvané Pasa, která spojuje Náchodsko s Broumovskem, odhadem za 86 milionů korun.

Kraj letos investuje jen zlomek

Když se sečtou předpokládané investiční náklady čtyř nejvýznamnějších letošních oprav, mezi nimiž ale chybí dosud finančně nevyčíslená stabilizace skal mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem, vyjde suma 206 milionů.

Ze sumy určené na silnice tedy zbude 164 milionů. Ty se nejspíš "rozpustí" v nejnutnějších opravách po zimě. Možná ale ani na ně miliony nebudou stačit. Třeba v roce 2011 vyšlo krajské záplatování zimou poničených komunikací na zhruba 300 milionů korun. Loni pak bylo potřeba zhruba 150 milionů.

Půldruhého kilometru zničené silnice ve Velké Jesenici, která je spojnicí mezi Českou Skalicí a Novým Městem nad Metují, se na prominentní seznam nedostalo.

"Už zase. Ale nedávno nás vedení kraje ubezpečilo, že pro rok 2014 jsme na prvním místě," doufá místostarosta Jaroslav Zelený, že se na "jeho" silnici už brzy konečně dostane. Jenže příliš se neradují ani tam, kde se letos určitě opravovat bude. Takovým příkladem je třeba Slatina na Hradecku, která může počítat s rekonstrukcí Kladské ulice za 30 milionů korun.

"Žádali jsme ale o 60 milionů," upozorňuje předseda komise místní samosprávy Pavel Tobiášek. "Ta cesta je v dezolátním stavu a přitom je abnormálně vytížená. Práce to bude jen polovičatá," pokračuje Tobiášek.

Kraj bude mít seznam "prominentních" silnic

Právě Slatina i Velká Jesenice se však díky své důležitosti s největší pravděpodobností protlačí na jiný seznam: do výčtu takzvané prioritní páteřní sítě silnic druhých a třetích tříd. "Tuto síť bude kraj rozvíjet, spravovat a udržovat jako základ dopravní politiky kraje," vysvětlil Janeček.

Na tomto výčtu však vedení kraje stále ještě pracuje, a tak zatím nelze odhadovat, které "méně důležité" silnice zůstanou děravé a jaké naopak silničáři opraví.

"Bohužel je jasné, že kraj ze svého rozpočtu nemůže udržet komunikace ve způsobilém stavu v celém rozsahu. Moje představa je taková, že do obce i ven povede jedna komunikace, která bude v takovém stavu, aby po ní bez problémů projela sanita, lidé se dostali do práce a děti do škol," navrhuje opoziční zastupitel Miloslav Plass (ODS), jenž se otázce vytvoření prioritní sítě věnoval ve svém podzimním předvolebním programu.

"Zkrátka už nebude možná volba mezi třemi silnicemi. Lidé pojedou třeba o kousek delší trasou, zato po vyhovující komunikaci," pokračuje Plass, který však s koalicí najde společnou řeč jen v nutnosti vytvoření páteřní sítě a postup vedení kraje ve výstavbě i opravách silnic označuje za šlendrián.

"Stále nevidím ani náznak jakékoli koncepce. Zastupitelstvu zatím nebyly předloženy žádné priority v opravách ani základní síť nejdůležitějších komunikací. Oboje sice stojí v programovém prohlášení nového vedení, ale zatím se nerealizovalo vůbec nic," dodává Plass.

Vedení královéhradeckého hejtmanství již dříve strašný stav komunikací zdůvodňovalo tím, že místní silniční síť je hustá i v porovnání se západní Evropou, jsou tu Krkonoše i Orlické hory, kde je mnohem nákladnější zimní údržba a navíc je v regionu pouze 11 kilometrů dálnice. Dotační programy totiž výrazněji podporují rekonstrukce silnic napojujících se na dálnice.