Kraj by mohl mít dopravní podnik, nadhodil hejtman. Univerzity poradí

  12:07
Královéhradecký kraj začal uvažovat o možnosti zřídit si vlastního krajského autobusového dopravce. Pokrýval by linky, o něž nyní soutěží soukromé autobusové společnosti v problematickém tendru. Reálnost takového nápadu mají prověřit dopravní univerzity.
Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

S odvážným nápadem, jak se pro příště vyhnout problémům s výběrovým řízením na dodavatele autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji, přišel tento týden hejtman.

Lubomír Franc (ČSSD) chce nechat prověřit možnost, zda by si kraj nemohl autobusovou dopravu v celém regionu organizovat sám.

„Po zkušenostech, které jsou, některé kraje, které budou soutěžit za dva tři roky, zvažují, že si zřídí vlastní krajskou autobusovou dopravu,“ prohlásil Franc na pondělním zasedání krajského zastupitelstva.

„Požádal jsem vedoucího odboru dopravy, aby se poptal na ČVUT v Praze a také na pardubické dopravní fakultě, jestli by nám nebyli schopni za nějaký levný peníz udělat posouzení možných kroků k získání vlastní autobusové dopravy,“ dodal hejtman.

Do 1. ledna dopravce nevysoutěží

Dopravu v Královéhradeckém kraji v současnosti zajišťuje 14 dopravců a od 1. ledna příštího roku by měl mít kraj vysoutěžené nové dopravce na dalších deset let. Jenže to se již zcela jistě nepodaří kvůli pozastavení výběrového řízení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) (více čtěte zde).

Zajištěním vlastní dopravy by se tak kraj mohl podle France do budoucna podobným problémům vyhnout. „Nebude to samozřejmě záležet na našem zastupitelstvu, ale chtěl bych to dát jako dárek k přemýšlení zastupitelstvu, které vzejde z letošních voleb,“ uvedl hejtman.

Jak by si fungování možného krajského dopravního podniku představoval, naznačil jen zlehka. Krajské autobusy by podle něj mohly jako základny využívat prostory Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje (SÚS).

Autobusová doprava v kraji

14 různých dopravců nyní zajišťuje autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji.

Hejtman Lubomír Franc by rád zřídil pouze jednoho krajského dopravce.

15 pracovišť Správy a údržby silnic (SÚS) má kraj. Mohla by sloužit jako zázemí.

„Máme patnáct pracovišť SÚSek, které jsou rozeseté po celém kraji a mají velké prostory se zázemím. Velká města také mají svoji dopravu. V tomto případě by to byl jen jiný rozměr,“ popsal svůj nápad Franc.

Za nereálný nápad to nepovažuje ani šéf dopravního odboru na kraji Tomáš Jurček. „Současná legislativa umožňuje využít práva vnitřního provozovatele. Tímto způsobem jsou řešené veřejné služby, kterými jsou dopravní podniky ve městech,“ uvedl Jurček.

Podle France se vyplatí takovou možnost prověřit už kvůli ceně, kterou má kraj v tendru v dalších deseti letech zaplatit.

„Minimálně se nabízí tuto věc prozkoumat, protože to je zakázka za 6,5 miliardy korun a dopravci nejezdí zadarmo, je to pro ně zisková záležitost. Když vidím všechny ty kotrmelce, které se v republice dějí, je to minimálně na zamyšlení,“ zauvažoval hejtman.

Zmizelo by konkurenční prostředí

Největším dopravcem vlastněným městem je Dopravní podnik města Hradce Králové, který má v současné době v provozu 130 autobusů a trolejbusů, na nichž se střídá 240 řidičů.

Ti všichni operují jen na území Hradce Králové a několika okolních obcí. Krajský dopravce by musel mít mnohonásobně více autobusů i zaměstnanců.

Podle ředitele hradeckého dopravního podniku Miloslava Kulicha to však není úplně nereálné. „Organizačně bych si takový podnik uměl představit. Byla by to jen otázka fúze více podobných podniků a vytvoření kvalitního vedení,“ řekl Kulich, podle nějž má však takový scénář i problematické body.

„Zaprvé by tak zmizelo konkurenční prostředí v linkové dopravě a také taková firma nemůže vyrůst z ničeho jen na zelené louce, ale musí vzniknout fúzí několika existujících subjektů,“ dodal Kulich. Kraj by však při tvorbě vlastního dopravního podniku nejspíš musel začínat opravdu od nuly.

Do tendru nejdřív zasáhly námitky odborářů

Kraji vznikly problémy s výběrem dopravců pro roky 2017 až 2026 již loni v prosinci, kdy se proti zadávacím podmínkám tendru postavily odbory, které kraj tlačily k zastavení výběrového řízení a vypsání nového. Řidiči se totiž kvůli některým bodům zadávacích podmínek cítili do budoucna ohroženi na svých platech (o protestu jsme psali zde).

Vedení kraje se s odboráři několikrát sešlo a podmínky částečně upravilo. Do sporu ale začátkem letošního roku vstoupil ÚOHS, který po předběžných opatřeních nakonec počátkem května kraji tendr na výběr dopravce úplně zrušil. Jako důvod uvedl fakt, že zadávací podmínky nemusí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.

Kraj kromě podání rozkladu musí řešit co dál, protože kvůli zdržení už nestihne předem určené termíny. „Už nyní je jasné, že nejzazší termín pro uzavření smluv s vítězi řádné veřejné soutěže, kterým je 31. červenec, nemůžeme stihnout,“ přiznává mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...