Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách...

Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách i do provozu na montáž. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Rozvoj Kvasin přinesl problém. Chybí byty pro dělníky ze škodovky

  • 3
Až dva tisíce nových pracovních míst by do pěti let mělo vzniknout v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde hodlá svoji fabriku rozšiřovat automobilka Škoda Auto. V lokalitě však hrozí bytová krize. Obec má proto již naplánovanou výstavbu bytů, zapojil se i kraj, který lanaří developery.

Kvasiny a okolí budou podle představitelů kraje potřebovat hromadu nových bytů a domů, protože vhodné pracovní síly z okolí už Škodovka stáhla a po nových zaměstnancích se bude muset poohlédnout o trochu dál, mimo dojezdovou vzdálenost.

„Na Rychnovsku už není zdroj pracovní síly. Region má zhruba tříprocentní nezaměstnanost a tu tvoří jen lidé, kteří pracovat nechtějí nebo nemohou. Firmy je tedy musí lanařit odjinud a ti lidé si budou muset v regionu najít bydlení,“ upozorňuje Pavel Tichý z Centra investic, rozvoje a inovací, které spadá pod krajský úřad.

Fakt, že volných bytů k prodeji či pronájmu v Kvasinách či Solnici je minimum, potvrzují i servery s nabídkami realitních kanceláří. Například v Kvasinách jsou v současnosti k prodeji jen dva třípokojové byty a v sousední Solnici realitky nabízejí jeden byt k prodeji a jeden k pronájmu. O moc lepší to není ani s rodinnými domy - v Kvasinách jsou na prodej tři, v Solnici čtyři.

A ceny jsou vyšší, než je v malých obcích zvykem. Zatímco v Rychnově nad Kněžnou se dá slušně vypadající třípokojový byt sehnat za částku kolem milionu a půl, v Kvasinách zájemce zaplatí 2,1 milionu.

Obec Kvasiny, která má zhruba jeden a půl tisíce stálých obyvatel, by trvalé přistěhování zaměstnanců Škodovky a přilehlých podniků uvítala. „Určitě by to pro nás bylo lepší než teď, kdy jsou Kvasiny jednou velkou ubytovnou,“ myslí si starostka obce Alice Nováková.

Investor postaví dva bytové domy

Část poptávky by v budoucnu měly pomoci pokrýt dva bytové domy, které bude v obci stavět soukromý investor. „Oba by měly mít po devatenácti bytech,“ říká Nováková a dodává, že jiné pozemky, které jsou územním plánem určeny k bytové výstavbě, obec nevlastní.

„Hledáme developera pro výstavbu řadových domů na zainvestovaných pozemcích, které nabízíme k prodeji,“ připomíná starostka.

Podle hejtmana Královéhradeckého kraje Lubomíra France z ČSSD je v lokalitě do 15 kilometrů od průmyslové zóny zhruba 500 hektarů pozemků vhodných pro bytovou zástavbu.

„Problémem je však zákon o vynětí pozemku ze zemědělského fondu, který developery odrazuje vysokými poplatky,“ vysvětluje Franc.

Věří však, že po změně tohoto zákona, která by měla poplatky snížit, se výstavba nových bytů v regionu rozjede.

Kraj se schází s developery

Vedení kraje proto již absolvovalo několik setkání s různými developery, aby jim výstavbu v lokalitě kolem Kvasin a Solnice nabídlo.

„Spolu se Škodovkou a Czech Investem jsme pořádali konferenci, na které jsme developerům lokalitu nabízeli,“ uvedl Tichý. Náklady na stavbu sítí na jednu bytovou jednotku jsou v lokalitě zhruba 200 až 300 tisíc korun.

V zóně Kvasiny-Solnice by mělo přibýt zhruba 1 300 pracovních míst přímo v automobilce a kolem 400 míst u subdodavatelů, jejichž továrny mají v následujících dvou letech růst v okolí. Škoda Auto má nyní v Kvasinách 4 500 stálých zaměstnanců a dalších několik stovek lidí zaměstnává přes agentury.

Rozvoj průmyslové zóny v Kvasinách před rokem stvrdili memorandem kraj, stát a firma Škoda Auto. Ta chce jen do svého závodu v následujících letech investovat sedm miliard korun, v budoucnu možná až 13 miliard (o memorandu zde).

Jen letos by měly z pásů v kvasinské automobilce sjíždět dva nové modely SUV. Nyní továrna vyrábí modely Superb a Yetti. Další asi tři miliardy korun přitečou do regionu z pokladen kraje, ministerstev a státních fondů či organizací (více zde).

V Kvasinách se vyrábí i nový Superb Combi:

2. července 2015