Tamním obyvatelům se chystané kácení nelíbí. Vadí jim, že zmizí přirozená zelená bariéra, kterou alej vytváří za domy, i místo, které Hradečané využívají k celoročním procházkám.
Založili proto spolek Kaštanka, pomocí nějž chtějí přesvědčit Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem zdvoukolejnění trati, aby jírovce buď zachovala, a nebo koleje na Pardubice vedla úplně jiným směrem.
Nedávno vzniklý spolek získal i významnou podporu. Postavil se za něj primátor Zdeněk Fink (HDK), podle něhož petici, kterou spolek plánuje spustit, nebude magistrát brát jako negativum.
„Naopak, budeme ji vnímat spíš jako náš společný boj proti SŽDC,“ uvedl Fink na úterním setkání se členy spolku a jeho dalšími příznivci. V hostinci U Jelena se sešlo na šedesát lidí, kteří přišli podpořit boj za vzrostlé jírovce.
Proč hned kácet, ptal se primátor
Stavba dvoukolejky v Hradci Králové by měla začít v druhé polovině roku 2018 a trvat zhruba do konce roku 2020. Členové spolku však musí dát své námitky dohromady v průběhu května, kdy by se na městě měl projednávat připravovaný nový územní plán, s nímž dvoukolejka rovněž souvisí.
Podle návrhu SŽDC by bylo nutné stromořadí kvůli plánované stavbě ořezat natolik, že by stromy nejspíš nepřežily. Proto rozhodli, že bude vhodnější alej úplně vykácet. „Pokud alej jde částečně ořezat, tak proč hned kácet?“ zapochyboval primátor.
Souběh s pražskou kolejí je nereálný, namítl úředník
Jeden z účastníků setkání, Jiří Pešl, však přišel s vlastním a poněkud revolučním nápadem. Podle něj by bylo ideální přimknout koleje do Pardubic k trati vedoucí na Prahu a k původní trati je přivést přes Temešvár až těsně před Březhradem.
„Podél pražské trati by bylo vedení mnohem přirozenější, je tam řada technických budov a také dostatečný prostor. Zároveň by vznikl jeden hlukový koridor,“ upozornil.
Jeho návrh podpořil i primátor. „Není to špatný nápad, protože my bychom takto rozdělili město v místě, kde už rozdělené je,“ uvedl Fink.
Setkání se zúčastnil i úředník odboru hlavního architekta Karel Šimonek, který však nadšení v sále poněkud zchladil.
„Přimknout pardubickou kolej k té pražské je nereálné. Notabene my musíme budovat hradeckopardubickou aglomeraci a potřebujeme propojit Hradec, Jaroměř s Pardubicemi a dál s Chrudimí,“ pravil Šimonek.
MF DNES oslovila s žádostí o komentář návrhu spolku i hlavního aktéra, tedy SŽCD, avšak dotaz na tiskové oddělení Správy zůstal po tři dny bez odpovědi.
Úsek do Opatovic vyjde téměř na 4 miliardy
Se zdvoukolejňováním trati mezi oběma krajskými městy začala SŽDC před dvěma lety na úseku Stéblová - Opatovice nad Labem. Úsek stál 770 milionů korun (vlaky tam kuriozně zpomalily, psali jsme zde).
Etapa mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla začít za dva roky a stát 3,8 miliardy korun. Jejich součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě.
Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun. SŽDC plánuje ještě vybudování takzvané Ostřešanské spojky, která zjednoduší cestování vlakem do Chrudimi. Její stavba má vyjít na 2,5 miliardy.
Video z měření rychlosti vlaků na trati mezi Hradcem a Pardubicemi: