Telekomunikační věž na rozhledně Hrubý Jeseník na Nymbursku

Telekomunikační věž na rozhledně Hrubý Jeseník na Nymbursku | foto: Michal Hron, iDNES.cz

Kvůli vysílači LTE měli Vánoce málem bez televize, nikdo je nevaroval

  • 148
Jen dva dny před Štědrým dnem přišli někteří obyvatelé na Hradecku o příjem televizního signálu. Mohlo za to zprovoznění vysílače mobilní sítě LTE. Pomoci si však před svátky museli sami. Úřad čekal, až se mu ozve více lidí.

Místo radosti nad rychlým mobilním internetem naštvání a nadávky na adresu operátora i Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Tak vypadala situace jen dva dny před Štědrým dnem v Černilově na Hradecku. Mobilní operátor tam 22. prosince zprovoznil vysílač vysokorychlostní sitě LTE, který začal rušit příjem televize. Obyvatelé zpočátku nevěděli, co se děje, a domnívali se, že výpadky signálu má na svědomí údržba vysílače na Černé hoře.

„Myslela jsem, že obraz se seká kvůli nějakým opravám. Až později jsme zjistili, že tu instalovali novou stanici s LTE. Kdybychom to nenašli na internetu, vůbec bychom se nedozvěděli, co se děje,“ říká Renata Petrásková, předsedkyně společenství vlastníků v bytovém domě v Černilově.

Že mobilní síť LTE může rušit příjem televizního vysílání, píše ČTÚ na svých webových stránkách. Tam je i seznam funkčních a plánovaných vysílačů. Z něj vyplývá, že jeden operátor spustil síť LTE v Černilově 22. prosince, další ho zprovoznil na stejném místě o týden později.

K problémům s rušením signálu může podle úřadu dojít v okruhu asi 500 metrů od základnové stanice LTE (více o rušení čtěte zde). Každý vysílač proto dva měsíce funguje ve zkušebním provozu. Jenže úřad ani operátoři nemají povinnost upozorňovat obyvatele nebo obecní úřady o spouštění nových vysílačů. Právě to lidé nejvíce kritizují.

„Nikdo nás nevaroval, že se to může stát. Byla jsem se ptát i na obci a tam také nic nevěděli. Kdyby se to stalo v červenci, tak o nic nejde, ale oni nám začali rušit televizní signál 22. prosince. To už se nikam nedovoláte,“ upozorňuje Petrásková.

„Kdybychom informovali lidi u všech pěti tisíc vysílačů, které se letos spustily, nedělali bychom nic jiného. ČTÚ tu informaci zveřejňuje na webu,“ oponuje jí mluvčí úřadu Martin Drtina (počet stížností stoupá, více najdete zde).

Před Vánoci přijal ČTÚ mimořádná opatření, která měla problémy zmírnit. Ke standardnímu prošetření se úřad vrátí po Novém roce. „Když nám lidé nahlásí rušení signálu, vyjede na místo měřicí vůz, který určí příčinu rušení. Teprve potom nařizujeme operátorům, aby problém odstranili. Před Vánoci jsme však preventivně nařizovali okamžité vypnutí nebo omezení výkonu vysílačů,“ vysvětluje Drtina.

Před Vánoci se lidé nemohli dovolat

K vypnutí vysílače v Černilově však úřad před svátky nepřistoupil. Důvodem byl údajně malý počet stížností.

„Z Černilova jsme dostali jen jedno hlášení, to pro vypnutí vysílače nestačí. Když zjistíme, že k rušení dochází plošně a ozve se alespoň 10 lidí, už to můžeme začít řešit s operátorem,“ vysvětlil Martin Skácel z hradecké pobočky ČTÚ.

Nad jeho slovy však lidé v Černilově kroutí hlavou. Na úřad údajně volalo hned několik lidí.

„Nemluví pravdu. Za náš dům to urgoval soused. Zvedali to až druhý den v 9 hodin ráno. Další paní se tam 23. prosince po obědě nedovolala a z vedlejšího domu to urgovali dokonce několikrát. Klidně obejdu další domy v okolí, ať jim také zavolají,“ reaguje Renata Petrásková.

Aby lidé na svátky nepřišli o televizní pohádky, vzali situaci do vlastních rukou a zavolali anténního technika. Ten musel za antény instalovat speciální filtry, které rušení způsobené sítí LTE odstínily.

„Kvůli zprovoznění dalšího vysílače se však může situace opět zhoršit,“ varuje anténní technik Miroslav Sehnoutka.

Na vině jsou často zastaralé antény

Podle telekomunikačního úřadu má problémy odstranit mobilní operátor na vlastní náklady. Lidé by tak měli s úpravami anténního systému počkat na odborné měření. Ne vždy je ale hlavní příčinou spuštění mobilního vysílače. Na vině jsou často staré antény, které nevyhovují dnešním předpisům.

„Až ve třech čtvrtinách je hlášení nedůvodné. Lidé mohou mít nedostatečnou anténu, závady v přijímacím systému nebo může být rušení jen nárazové. Když měření prokáže, že stížnost je důvodná, nařizujeme operátorovi, aby rušení odstranil,“ popisuje Martin Drtina (sjednání nápravy trvá i týdny, více čtěte zde).

„Problémy s rušením televizního signálu se objevují ojediněle a většinou se dají vyřešit přímo v domácnosti uživatele. Často stačí nahradit prvek v domácí instalaci,“ doplňuje mluvčí společnosti T-Mobile Czech Republic Martina Kemrová.

Operátoři mají na řešení těchto problémů najaté vlastní anténní techniky. Pokud je problém na straně jejich vysílačů, musejí závady ve zkušební době odstranit. V krajním případě jim může úřad nařídit i vypnutí vysílače.