Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muzeum chce zachránit lanovku, o víkendu vyjede na Sněžku naposledy

  7:34aktualizováno  7:34
V neděli mají lidé poslední možnost svézt se na nejvyšší českou horu starou lanovkou, pak ji rozeberou a odvezou. Znovu se objeví možná za čtyři roky na pražském Masarykově nádraží, kde chce otevřít expozici Národní technické muzeum.

Starou lanovku na Sněžku nahradí za dva roky nové kabinky. | foto: Jan Strouhal

Opalující sluníčko a vánek ve vlasech, ale taky déšť a nepříjemně pichlavý vítr v obličeji. Jízda sedačkovou lanovkou na Sněžku byla vždycky trochu sázkou do loterie, ale přitom měla své nezaměnitelné kouzlo.

Historie lanovky

Sedačková lanovka na Sněžku začala vznikat těsně po konci druhé světové války a v lednu roku 1949 byl spuštěn její první úsek z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. O několik měsíců později se rozjela i druhá část na vrchol nejvyšší české hory.

V letech 1962 až 1963 upravili odborníci lanovku tak, aby v zimních měsících bylo zabráněno padání dopravního lana z namrzlých podpěr. Téměř dvacet let poté měla opět problémy. Kvůli nesplnění nových bezpečnostních norem se musela na začátku osmdesátých let několikrát na delší dobu zastavit.

V letech 1988 až 1989 pak vznikla petice proti megalomanskému záměru státu postavit na Sněžku novou lanovku s obří horní stanicí a hotelem. Stavební povolení pro výstavbu nové lanovky získala radnice v Peci až v srpnu 2008. Stavět se začalo až o tři roky později.

To vše už v neděli definitivně skončí. Na tento den provozovatelé lanovky naplánovali poslední jízdu z Pece pod Sněžkou do mezistanice na Růžové hoře. Horní úsek lanovky už nejezdí od května (více čtěte zde).

Lze předpokládat, že se s třiašedesát let starou lanovou dráhou do Krkonoš přijedou rozloučit spousty lidí nejen z okolí. Pozvánky na její poslední jízdu visí na billboardech i u pražského okruhu.

Ač to bude veliká událost pro hodně lidí, provozovatelé na neděli neplánují žádnou zvláštní vzpomínkovou akci. "Budeme jezdit jako každý jiný den," uvedla pracovnice lanové dráhy.

Hned v pondělí ráno se na lanovku po poslední jízdě vrhnou stavaři a začnou ji rozebírat. Stožáry a sedačky postavené v roce 1949 neskončí jen ve šrotu. Zájem o některé části totiž potvrdilo Národní technické muzeum v Praze.

"Máme zájem o jeden velký sloup, hnací zařízení a samozřejmě i o dvojici sedaček. Ještě ale nevíme, kdy přesně budeme kusy lanovky stěhovat," informovala mluvčí muzea Olga Šámalová.

Kdo se lanovkou do neděle nestihne projet a bude si ji chtít prohlédnout alespoň v muzeu, pěkných pár let si počká. Torzo staré lanové dráhy totiž nejdřív poputuje do depozitáře.

"Jednou z možností je, že exponáty vystavíme v novém železničním muzeu, které v roce 2016 plánujeme otevřít na Masarykově nádraží v centru Prahy. Lanovky totiž patří pod železniční sbírky," vysvětlila Šámalová.

Prioritou Technického muzea je v současnosti především kusy lanovky získat a uchovat pro další generace. "Spousta věcí, které se nezískají do muzeí hned, putuje do šrotu a rovnou zanikne, a to my nechceme. Naším úkolem je takové věci schraňovat. Lanovka na Sněžku je cenná sama o sobě," řekla Šámalová.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.