Aby vrtulník působil věrohodně, předkládal zájemcům o koupi padělané dokumenty, například svůj vysokoškolský diplom nebo certifikát opravňující k projektování a vývoji létajících zařízení. | foto: Archiv KŘP Královéhradeckého kraje

Podvodník prodal arabským investorům vrtulník, který nedokáže létat

  • 48
Letecký fanda z Rychnovska chtěl prodat vlastnoručně vyrobený vrtulník, který vydával za projekt sériové výroby. Moc nechybělo a investor ze Saudské Arábie by za něj dal přes 30 milionů. Podvodník padělal certifikáty, stroj prezentoval na internetu, leteckých dnech a veletrzích. Vrtulník by přitom nikdy nevzlétl.

Kriminalista z Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje zahájil stíhání sedmatřicetiletého muže z Rychnovska, kterého obvinil ze spáchání zvlášť závažného zločinu podvodu.

Celý příběh muže, který trochu připomíná neslavně proslulého hrdinu z filmu Stevena Spielberga Chyť mě, když to dokážeš, se začal psát před několika lety.  

Muž, letecký nadšenec a majitel pilotního průkazu, přišel v době, kdy pracoval v Německu, k nápadu vyrobit a uvést do provozu vrtulník s unikátním technologickým řešením spočívajícím v koaxiálním rotoru.

Prototyp MK - 90 nikdy nezvlétl

Vrtulník podovníka měl mít výjimečnou technologii vrtulí

Vrtulníky se dvěma protiběžnými vrtulemi posazenými nad sebou se v civilním letectví vyskytují jen zcela výjimečně. Jejich výroba je totiž technologicky velmi složitě proveditelná a ve světě se jej podařilo zvládnout vyrobit a využívat jen několika málo renomovaným výrobcům.

Jeho vrtulník se měl jmenovat MK-90

"Kriminalisté šetřením zjistili, že se po návratu do Čech v roce 2008 skutečně spojil s odbornou firmou, která začala pracovat na projektu a výrobě prototypu ultralehkého vrtulníku s názvem HEROS. Jednalo se o víceúčelový bezpilotní vrtulník určený k monitorování silničního provozu, detekci chemických látek a záření, ale i průzkumu bojových oblastí," popsala mluvčí krajské policie Ivana Ježková.

Už v počátku vývoje ale došly obviněnému muži peníze, firma od spolupráce odstoupila a on tedy vrtulník svépomocí a hlavně amatérsky začal dokončovat.

"Záhy začal HEROS nabízet na odborných výstavách a veletrzích jako plně funkční stroj schopný sériové výroby. Prototyp prezentoval na četných leteckých dnech u nás i v zahraničí, nikdy ale nedosáhl takového stupně vývoje, aby mohl přikročit k letovým zkouškám," pokračovala Ježková.

Ačkoliv pohonný systém HEROSU nikdy dostatečně neodzkoušel a neověřil v praxi, využil ho při stavbě dalšího, tentokrát pilotovaného vrtulníku, který nazval MK-90. Projektování a stavba takto technicky složitého létajícího stroje přitom podléhají přísným předpisům Evropské agentury pro civilní letectví a mohou jej provádět pouze odborníci akreditovaní tímto úřadem.

Aby jeho projekt působil věrohodně, předkládal potencionálním zájemcům o jeho koupi hned několik padělaných dokumentů, například svůj vysokoškolský diplom, certifikát opravňující k projektování a vývoji létajících zařízení, doklady o letových zkouškách, letecký deník stroje a další.

První prototyp stroje MK-90 prezentoval hlavně na internetu, kde uváděl smyšlené informace o technických a letových vlastnostech vrtulníku, pokročilém stadiu vývoje, připravované certifikaci a o časovém horizontu dokončení projektu a výroby prototypu.

S arabskými investory podepsal smlouvu

"Díky své výmluvnosti, velmi dobré počítačové zdatnosti a v neposlední řadě i díky znalosti problematiky leteckého průmyslu skutečně zájemce získal. Investiční společnost ze Saudské Arábie mu vyplatila v přepočtu víc než 3 miliony korun určené na dokončovací fázi spočívající zejména v certifikaci stroje," řekla Ježková

Peníze ale nepoužil na to, co slíbil. Zhruba polovina částky mu posloužila k uhrazení jeho předchozích dluhů, zbytek kriminalisté stále dohledávají.

"S arabskými investory pak podepsal i smlouvu o odprodeji celého projektu, tedy zejména projektové a výrobní dokumentace a autorských a průmyslových práv," upřesnila mluvčí.

Cenu stanovili na 35 milionů korun. Kupující však před převodem peněz chtěli vidět stroj ve vzduchu, a proto navštívili celkem třikrát Českou republiku. Nikdy však vrtulník ve vzduchu neviděli, vždy slyšeli jen výmluvy, které v nich nakonec vyvolaly silné pochybnosti o solidnosti celé transakce.

Stroj není v tomto stavu letuschopný, řekl znalec

Vyhledali si proto veškeré dostupné informace o předkládaných listinách a zjistili, že je podvedl. "Trestní oznámení, které jsme od nich obdrželi, bylo už třetí v pořadí. První dvě podaly instituce, které dokumenty, jimiž se zaštiťoval, vydávají," dodala Ježková.

Kriminalisté vrtulník zajistili a přizvali k vyšetřování znalce z odvětví konstrukce letadel, aby posoudil jak jeho letuschopnost, tak úroveň administrativního schvalování a určil hodnotu stroje i projektu.

Znalec jednoznačně konstatoval, že vzhledem ke způsobu vývoje neměl MK-90 šanci na schválení, certifikaci ani povolení k letu, natož k sériové výrobě. Stroj není v tomto stavu letuschopný a nikdy nebude certifikován pro provoz.

Za podvod muži hrozí až desetileté vězení. Kriminalisté trestnou činnost obviněného nadále rozkrývají a jejich vyšetřování směřuje mimo jiné i do zahraničí.