Boeing 737 přistál na letišti v Hradci Králové jen výjimečně, v blízké budoucnosti nic takového nehrozí.

Boeing 737 přistál na letišti v Hradci Králové jen výjimečně, v blízké budoucnosti nic takového nehrozí. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Hradecké letiště už nebude soutěžit s Pardubicemi, kde plánují terminál

  • 11
Zatímco pardubické letiště plánuje velké investice a stavbu nového terminálu, nové vedení letiště v Hradci už s ním nehodlá soutěžit. Konkurenční charterové lety na hradeckém letišti nepřipadají v úvahu.

Bývalé vedení hradeckého letiště sice snilo o charterových letech v nejbližší budoucnosti, avšak nový ředitel vidí zdejší odbavování pasažérů mnohem střízlivěji.

"Teď ani v dohledné době nevidím šanci, pokud se nenajde soukromý investor," říká Vladimír Griga, který předloni v listopadu nahradil ve vedení Leteckých služeb Hradec Králové odvolaného ředitele Romana Zindulku.

Dvě letiště 20 kilometrů od sebe by se neuživila

"Je to úplně jiná kategorie letiště a Hradec se s Pardubicemi nemůže srovnávat," myslí si současný šéf letiště. Podle něj by krajské město muselo investovat půl až tři čtvrtě miliardy korun, aby se hradecké letiště dostalo na stejnou úroveň jako to pardubické.

"Navíc rozhodně není reálné, aby se dvě letiště stejné kategorie uživila dvacet kilometrů vedle sebe," zdůrazňuje Griga.

V Pardubicích mezitím plánují velký rozvoj. Tamní letiště loni odbavilo rekordních 125 tisíc pasažérů a chce postavit nový Terminál Jana Kašpara za zhruba 300 milionů korun.

Dosud totiž nenabízí příliš dobré podmínky, cestující tam čekají dlouho na odbavení, nemají dostatečné zázemí a letiště musí některé lety dokonce odmítat, protože není schopné odbavit více letadel najednou (více o novém projektu čtěte zde).

Letišti v Hradci schází soukromý investor

Zatímco letiště v Pardubicích vlastní armáda, to hradecké je majetkem města. Hradec má připravené prostory, ale zatím se vedení města nedohodlo s žádným investorem, který by letiště dál rozvíjel.

"Stále jednáme se soukromou společností, která by investovala do takzvaných cargo letů," říká šéf hradeckého letiště. Taková firma by však nepřepravovala cestující, ale zajišťovala nákladní přepravu zboží po celém světě.

Musela by investovat nejen do odbavovacích prostor, ale do vybavení letiště tak, aby bylo schopné přijímat lety za každého počasí. Chybí třeba přibližovací systém a v neposlední řadě by bylo nutné upravit silnice, po kterých by kamiony se zbožím mohly jezdit.

Hradec má veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště. "Koncem minulého roku jsme získali certifikát komise Evropské unie na poskytování služby AFIS, takže poskytujeme informační služby pro posádky," zmiňuje Griga.

Bývalého ředitele letiště odvolali kvůli špatnému hospodaření

Jeho předchůdce Roman Zindulka se dodnes s městem soudí o "zlatý padák", chce očistit své jméno. Před dvěma a půl lety ho vedení města odvolalo kvůli výsledkům auditu, který ukázal na výjimečně špatné hospodaření firmy (rozhovor s ním najdete zde).

Zaměstnanci například podle kontroly pracovali jen na 30 procent, avšak s nadprůměrnými platy. Následovala proto redukce. Vloni město poslalo do letiště necelých 12 milionů korun a letos ještě o něco méně.

"Jsme schopní z toho vyžít a ještě dokážeme ušetřit. V 10 lidech zvládneme to, co dříve dělalo 15 zaměstnanců," říká ředitel Griga.

Právě Zindulka předloni sliboval charterové lety, tedy nepravidelné letecké spoje, které mohou využívat třeba klienti cestovních kanceláří. Slib dal i přes starou dohodu, že jediné mezinárodní letiště na východě Čech bude v Pardubicích. "Pokud vše půjde podle plánu, první charterové lety by se mohly uskutečnit za rok," uvedl tehdy.

,