Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Emoce lidí z bulváru opět vřou, petice bojuje za zachování podchodu

  13:10aktualizováno  13:10
Frekventovaný podchod na královéhradecké Benešově třídě nutně potřebuje opravu, ale město místo rekonstrukce zvažuje, že ho zruší. Podpisovou akci za jeho zachování však v krátké době podpořilo skoro tisíc lidí.

Podchod pod Benešovou třídou vypadá jako stezka odvahy, přesto ho používají stovky lidí. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Mnoho obyvatel Benešovy třídy může mít pocit, že se na ně ze všech stran řítí jen samé potíže. Jen co utichly vášně kolem stavby dřevěného řeckokatolického kostela, místo u polikliniky si pro svou centrálu vybrala úspěšná firma Ella-CS.

Někteří lidé mají problém rovněž s růstem nových bytových domů ve vnitrobloku a zaskočila je informace, že radnice nemůže doufat v unijní podporu dalších etap regenerace nejlidnatější ulice v kraji.

Rekonstrukce Benešovy třídy

Nová Benešova třída by měla stát zhruba 600 milionů korun a podle původních odhadů měla být hotova zhruba v roce 2020.

Z celého přes jeden kilometr dlouhého bulváru vznikne bezbariérový prostor se zelení, lavičkami, vodními prvky a také novými parkovacími místy.

Zatímco na první etapu získalo město finance z Evropské unie, další části Benešovy třídy bude muset opravit radnice z vlastních zdrojů. Původní dotační program totiž unie v novém plánovacím období nevypsala. 

Teď je tu další Jobova zvěst. Město přemýšlí, co udělá s podchodem mezi veterinární ordinací a pomníčkem, který připomíná tragickou smrt Miloše Špalka v roce 1999. I když radnice tvrdí, že o osudu zkratky se teprve bude jednat, někteří obyvatelé Benešovy třídy si myslí, že už je jasno, že se podchod zruší a místo něj vzniknou parkovací místa.

Na první pohled je vidět, že do údržby podchodu už dlouhé roky nikdo neinvestoval a že po setmění lze asi padesátimetrovou cestu pod blikající úspornou žárovkou srovnat se stezkou odvahy. Přesto je využíván, v pondělí dopoledne jím jen za čtvrt hodiny prošlo přes 20 lidí.

„Záměr města zrušit podchod jsme zjistili včas a podařilo se nám zorganizovat podpisovou akci, abychom zachytili názor lidí. Za několik dnů jsme nasbírali téměř tisíc podpisů za jeho zachování. Jsem přesvědčený, že podchod není zbytečný, denně jej využívají rodiče s dětmi, které navštěvují základní školu a školku Mandysova, i spousta seniorů, pro které je cesta podchodem bezpečnější než přes silnici,“ říká účastník podpisové akce obyvatel třídy Roman Hylena.

„Já se tomu podchodu vyhýbám i ve dne. Bojím se, i když neznám případ, že by tam kdy někoho přepadli,“ naopak přiznává Petra Zachová.

Rozhodnuto zatím není

„Zaznamenali jsme názory občanů podporujících uzavření podchodu, ale rovněž těch, kteří volají po jeho ponechání. V tuto chvíli ještě není o jeho osudu rozhodnuto, město zatím shromažďuje dostatek informací, na základě kterých pak rozhodne,“ zdůrazňuje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

„Já jsem slyšel, že už je skoro jasno. Existuje prý záměr zřídit zde parkoviště a pronajímat ho obálkovou metodou, která se ostatně už osvědčila,“ prohlašuje další obyvatel bulváru Jiří Škvrňa.

„Mrzelo by mne, kdyby město kvůli penězům obětovalo bezpečnost lidí,“ reaguje Hylena.

Podle architekta Pavla Zadrobílka, jenž je spoluautorem vítězného návrhu na revitalizaci Benešovy třídy, podchod nebude s dalším postupem prací potřeba.

„Z dopravního hlediska do budoucna opravdu nebude nezbytný, protože nad ním vznikne kruhová křižovatka, auta téměř zastaví, dopravní situace se výrazně zklidní a přecházení silnice bude daleko bezpečnější. Pokud však místní obyvatelé považují podchod za bezpečný a využívají jej, může i zůstat,“ připouští Zadrobílek.

„Jsme ve spojení s komisí místní samosprávy i s některými subjekty sídlícími v blízkosti podchodu. Řešení Benešovy třídy povede k celkovému zklidnění dopravy v lokalitě, tuto problematiku samozřejmě konzultujeme i s odborníky a projektanty,“ uvádí Vlčková.

„Já obzvlášť nechápu postoj komise místní samosprávy, která městu doporučila podchod zrušit,“ dodává Roman Hylena.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.