Kníže shlíží na náměstí v Novém Městě a poněkud provokuje. | foto: Michal Fanta

Topkař si pověsil agenta Schwarzenberga na dům. Památkáři to tolerují

  • 3
Topkař Petr Bárta vede kampaň za zvolení Karla Schwarzenberga i na vlastním domě na Husově náměstí v Novém Městě nad Metují. Problém je, že náměstí spadá pod městskou památkovou rezervaci. Státní památkářka pokládá takovou reklamu za nevhodnou. Bude ji ale tolerovat, když do 14 dní zmizí.

Bývalý novoměstský zastupitel a majitel cestovní agentury Petr Bárta platí za hlasitého kritika radnice. Před volbami už poněkolikáté vyvěsil politickou reklamu na svůj dům.

"S vlastníkem jsem to projednávala už v minulosti. Víme, že není vhodné vyvěsit transparent na náměstí," uvedla úřednice státní památkové péče na Městském úřadu v Novém Městě nad Metují Radka Škaldová. "Držíme se však dohody s ním už z dřívější doby, že ve smyslu regulačního plánu může viset látkový transparent čtrnáct dní," dodala úřednice.

Oslovený šéf novoměstského stavebního úřadu Miloš Skalský se klonil k názoru, že jde o billboard a tudíž nemá na domě co dělat. 

Vlastník oponuje, že se o památky dobře stará

Majitel domu tvrdí, že si transparent na svůj dům věší, když to tak dělají i jiní.

"Mám čtyři nemovité památky na území městské památkové rezervace, všechny jsou v perfektním stavu nebo se jejich opravy dokončují," namítl Bárta, který je i členem regionálního výboru TOP 09.

"Jsem jeden z mála, který do domů investuje, aby byly hezké. Předpokládám, že mě ze strany města nebudou otravovat s blbinami," dodal Bárta. Od města prý čeká vzájemnou vstřícnost. Transparent prý sundá po volbách.

Vydržíme do voleb, míní starosta

Novoměstský starosta Petr Hable si transparentu ani nevšiml a žádnou oficiální stížnost na něj nedostal.

"Myslím, že do soboty to vydržíme, pak to zmizí. Z pohledu regulačního plánu by tam jistě byla diskuse o dočasnosti umístění takového předmětu, a než bychom to vyřešili, bude po volbách," poznamenal starosta Hable (nezávislý za VPM).

Tři oslovení vlastníci domů na Husově náměstí považují knížecí reklamu spíš za místní kolorit. "Že by transparent krášlil náměstí, to v žádném případě, ale předpokládám, že to brzy zmizí. Záleží to na vkusu každého fanouška té které strany," řekl radní a obyvatel Husova náměstí Michal Beseda (nezávislý za VPM).

"Osobně s tím problém nemám, nemám nic ani proti panu Schwarzenbergovi, ale na svůj dům nic nevyvěsím. Ani neznám nikoho, kdo by se u památkářů dožadoval podobné zvláštní dohody," namítl Beseda.

Podotkl, že vlastníci musí s památkáři projednat hlavně všechny dlouhodobé či trvalé zásahy na náměstí. Kdyby majitel třeba chtěl chtěl plakát s knížetem nastříkat barvou na fasádu.

Ceněné náměstí prošlo přestavbou

Nové Město založil Jan Černčický z Kácova roku 1501. Náměstí na opukové skále nad řekou Metují vzniklo jako renesanční. Současné fasády jsou vesměs z doby baroka.

Podle regulačního plánu městské památkové rezervace je nepřípustné, aby se reklamní a propagační zařízení jako billboardy nebo velkoplošné malby umisťovaly na fasády, střechy, atiky a nad hlavní okapní římsy domů. Plán ale připouští i možnosti, které schválí úředník státní památkové péče. Pamatuje i na možnost krátkodobého umístění reklamního předmětu na dobu do jednoho měsíce.

Náměstí bylo pod silným dohledem památkářů i kvůli jeho přestavbě zhruba za 50 milionů korun od března 2009 do května 2011.

Místní si nedávno stěžovali třeba na slabě osvícené náměstí, památkáři však ctí dojednanou koncepci o náměstí "s atmosférou" (podrobnosti najdete zde). Velmi dlouho se také řešil způsob dopravního značení (více zde).