Matoucí semafory pro kola musí zmizet, byly příčinou dopravních nehod

  • 5
Boj o bezpečné semafory pro cyklisty v Hradci Králové vstupuje do dalšího dějství. Hradeckým kolařům, kteří upozorňovali na zmatečné značení, dala za pravdu nová vyhláška, jež platí od Nového roku. Teď chtějí tlačit na město, aby semafory předělalo co nejdříve, než na přechodech někdo přijde k úhoně.

Když skupina hradeckých cyklistů v čele s primátorem Zdeňkem Finkem (HDK) loni v červenci obalila černým igelitem semafory na velké křižovatce u Aldisu, vysloužila si policejní vyšetřování, které mimochodem ještě neskončilo. Lidem stále hrozí až tři roky natvrdo (více o zakrytí semaforů čtěte zde).

Akcí s černými pytli a izolepou aktivisté chtěli upozornit na matoucí semafory, neboť signalizace pro chodce je umístěna za přechodem a ta pro cyklistu před ním. Když cyklista přejíždí silnici, kde jsou dva na sebe navazující přechody, může ho to snadno zmást, protože na středovém ostrůvku vedle sebe svítí světlo pro chodce na prvním úseku a světlo pro cyklistu na úsek druhý. Už několikrát se stalo, že zmatený kolař vjel do silnice na červenou, protože ho zmátlo zelené světlo pro druhý úsek. Právě na to aktivisté v létě upozornili.

Protestujícím dali za pravdu zákonodárci, od začátku letošního roku totiž platí nová vyhláška 294/2015, která stanoví, že semafor pro cyklisty musí být umístěn za přechodem stejně jako pro chodce.

„Pro město to znamená, že musí všechny dotyčné semafory předělat. To mělo být hotovo již do konce roku 2015, aby od 1. ledna semafory fungovaly podle nové vyhlášky, ale nestalo se tak. Dnes tedy vzniká situace, že pokud by se cyklista řídil novou vyhláškou, tedy světly za přejezdem, vjede na přejezdu přímo pod projíždějící auta,“ upozorňuje dopravní odborník, člen hradecké cykloskupiny Zbyněk Sperat. K takovým případům už v minulosti několikrát došlo, a to ještě nová vyhláška ani neplatila.

Světelnou dopravní signalizaci mají v Hradci Králové na starost technické služby, které musí projekt výměny světel na křižovatkách nejprve zpracovat.

„Takto řešených křižovatek je ve městě zhruba deset. K projektu se ještě bude muset vyjádřit zvláštní komise. Technicky to nebude vůbec jednoduché,“ míní Jakub Dušek ze střediska veřejného osvětlení.

Kromě poradní komise musí změnu posvětit ještě odbor dopravy, který na hradeckém magistrátu zajišťuje státní správu. „Aby vše bylo v souladu se zákonnou cestou, vyžádá si odbor dopravy také stanovisko dopravní policie,“ říká mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.

Stačí vyměnit sklíčka, říká odborník

Jaký je názor radnice na změnu světelného značení, vyjádřil už loni sám Fink, když se partyzánské akce s úsměvem na rtech zúčastnil. Ten teď odhadl i pravděpodobnou částku, kterou bude muset město na úpravu vynaložit:

„Úprava všech semaforů na druhém silničním okruhu přijde asi na 100 tisíc korun.“ Když však k výměně jednotlivých semaforů dojde, není jasné.

Podle Zbyňka Sperata není úprava semaforů ve městě tak náročná, jak by se podle technických služeb mohlo zdát. Stačilo by totiž jen vyměnit sklíčka na stávajících semaforech pro chodce.

„Bude to technicky jednoduché. Cyklistická světla se odstraní úplně a na těch chodeckých se pouze vymění sklíčka tak, aby nově zobrazovala nejenom symbol chodce, ale i cyklisty, jak je tomu například na náměstí Svobody v centru města,“ popisuje Sperat a připomíná, že bude nutné drobně upravit software křižovatek.

„Cyklisté se budou řídit stejnými světly jako chodci. To ostatně hodně cyklistů dělalo dosud,“ tvrdí.

Právě náměstím Svobody či Gočárovou třídou, kde na semaforech svítí jedno společné sklíčko s obrázkem chodce i bicyklu argumentovala hradecká cykloskupina již v minulosti.

Podle policie se hradečtí kolaři tím, že začátkem července uspořádali happening se zakrytím semaforů, měli dopustit trestného činu poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení, za který se může udělit až tříleté odnětí svobody. Tehdy na igelit ještě připojili cedulku s nápisem „Matoucí semafory jsou zakryty pro vaši vyšší bezpečnost. Hradečtí cyklisté“. Nějaký čas jim dokonce hrozilo obvinění z obecného ohrožení.

Policie však stále ještě nedospěla k závěru, jestli se kolaři v čele s primátorem trestného činu dopustili. „Stále čekáme na znalecký posudek, už v prosinci jsme ho urgovali,“ uvedla mluvčí hradeckých policistů Lenka Burýšková.