Kraj se obává, že mu poplatky z měst dopravci naúčtují. Ilustrační foto

Kraj se obává, že mu poplatky z měst dopravci naúčtují. Ilustrační foto | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Města kasírují autobusy za vjezd na nádraží, doplatit na to může kraj

  • 3
Jičínská radnice chtěla na jaře zavést poplatky za vjezd autobusů na své nádraží. Když obeslala dopravce, nestačila se divit. Poplatky prý už dávno vybírá společnost Bus Line. Spor se vyřešil, ale inspiroval i další města. Chtějí také vybírat. Kraji, který platí dotace, se to vůbec nelíbí.

Radnice v Jičíně, Hořicích a Nové Pace si poplatky za vjezd autobusů začnou vybírat samy, čímž své rozpočty ročně posílí o statisíce korun.

Podnikavost radnic se však nelíbí radním Královéhradeckého kraje, kteří se obávají zvýšení již tak vysokých nákladů na provoz linkových autobusů.

"Pokud opravdu některá města začnou poplatky za vjezd na tamní autobusová nádraží vybírat, dostaneme se do neřešitelné situace. Vůbec si nedovedu představit, kde vezmeme peníze na pokrytí zvýšených nákladů," uvedl krajský radní pro oblast dopravy Josef Ješina.

Bus Line teď bude sama platit Jičínu

Například v Jičíně společnost Bus Line, která od kraje dostává druhou nejvyšší dotaci na provozování autobusů dopravujících lidi do škol či zaměstnání, léta bez vědomí radnice vybírala poplatky za vjezd na místní autobusové nádraží pouze od ostatních dopravců.

Kolik zaplatil kraj za dotované spoje

(platby od ledna do dubna)

Orlobus 14 433 318
Bus Line 14 178 872
Veolia Transport 13 402 530
Osnado 11 053 799
Audis bus 9 131 880
ČSAD ÚO 8 871 208
CDS Náchod 7 192 962
P-transport 5 651 952
KAD Vrchlabí 2 881 068
AP Tour 2 223 082
TAD 1 400 334
CAR Tour 771 712
Transcentrum 605 233
OAD Kolín 330 119
Milan Fejfar 73 394

Od května však pět korun za vjezd každého dotovaného spoje a 40 korun za nedotovaný spoj požaduje jičínská radnice i po ní. Proto se dá očekávat, že Bus Line zvýšené výdaje za dotované spoje započítá do své ztráty a od kraje bude požadovat jejich proplacení.

"Dosud jsme dopravcům zajišťujícím základní dopravní obslužnost platili pouze prokazatelné ztráty na každý ujetý kilometr. Nic víc. Teď po nás zřejmě budou chtít navíc hradit i poplatky, jež budou v některých městech muset nově platit za vjezd na autobusová nádraží," potvrdil Ješina.

V Hořicích chtějí víc, Nová Paka spoje nerozlišuje

A to se jičínská radnice ještě drží při zemi. V Hořicích chtějí za vjezd každého dotovaného spoje vybírat 10 a za ostatní 40 korun. V Nové Pace budou dopravci za každý vjezd autobusu na místní nádraží od července městu platit 20 korun bez ohledu na to, zda bude dotovaný krajem, či nikoliv.

"Poplatek odpovídající nákladům na údržbu a provozování autobusových nádraží vychází podle našich propočtů nejvýš na 7,50 až 10,50 korun. Pokud to bude víc, nevím, jestli to vůbec budeme moci z prostředků na podporu dopravní obslužnosti zaplatit," upozornil Ješina.

Kraj se však zatím tímto vznikajícím problémem vůbec nezabývá, protože o něm oficiálně neví. "Zatím to vůbec nemůžeme řešit, protože nás o změnách nikdo neinformuje. O tom, že od července začnou vybírat za vjezd autobusů i v Nové Pace, jsem se například dozvěděl až tento týden, tedy jen pár dnů před vydáním nových jízdních řádů," řekl Ješina.