Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Martin Dědek vynalézá metro v Hradci. Na papíře je, chybí 120 miliard

  15:13aktualizováno  15:13
Hradečák Martin Dědek od dětství miluje hromadnou dopravu. Už jako patnáctiletý vytvořil plánek imaginárního hradeckého metra a po příchodu počítačů ho dovedl k dokonalosti. Hradečáci tak mohou snít o své podzemce.

Metro v Hradci Králové už má dokonce čtvrtou trasu. | foto: Archiv Martina Dědka.

Na začátku byla klukovská vášeň pro hromadnou dopravu, fantazie, mapa Hradce Králové a několik barevných fixů.

Před sedmnácti lety, to mu bylo patnáct, si Martin Dědek z Hradce Králové vysnil, jak by mělo vypadat zdejší metro. Pečlivě vybral místa pro stanice, naplánoval tři trasy a zároveň propočítal sklony.

Fotogalerie

Po příchodu modernějších technologií vznikl z klukovské kresbičky profesionální plánek metra, za které by se nemusela stydět ani Praha.

Plán s vizualizacemi se začal šířit internetem, na své facebookové stránky si ho hrdě vyvěsil i hradecký Dopravní podnik.

Z Dědka se stala hvězda hradeckého internetu. S nedávným aprílem "projekt hradeckého metra" znovu ožil.

Jízdní řády ho bavily odmala

"Už odmalička jsem chtěl být řidičem MHD. Jezdil jsem si na kole po Hradci, dělal jsem zastávky, sloupky. Bavily mě jízdní řády a všechno kolem. Když mi bylo patnáct, počítače ještě nebyly tak rozšířené, proto jsem si koupil mapu Hradce, na niž jsem si celý plánek nakreslil," vzpomíná Dědek.

Původní plán se třemi linkami má stále schovaný. Od té doby se ale hodně změnilo. S rozvojem města přišla i čtvrtá linka D a trochu se proměnilo rozmístění stanic. Před dvěma lety se rozhodl celý projekt zpracovat v počítači.

"Jeden den jsem si s tím pohrál graficky. Vymýšlení té čtvrté trasy ale zabralo času víc, protože jsem chtěl, aby to bylo reálné. Pořád mi tam něco nesedělo. Tak jsem vypočítával i sklony trati a vzdálenosti zastávek. Inspiroval jsem se daty pražského metra," říká autor hradeckého.

O metru se dozvědí hledači kešek

Do většího povědomí Hradečáků se metro dostalo právě před dvěma lety, kdy Martin Dědek propadl takzvanému geocachingu (vyhledávání "pokladů" pomocí GPS technologie - pozn. redakce).

"Když jsem vizualizaci dal na svůj Facebook, ohodnotilo mi ji tam pár přátel a tím to skončilo. Avšak když už jsem si s tím dal tolik práce, chtěl jsem, aby se to dostalo k více lidem. Udělal jsem proto kešku o hradeckém metru," říká Dědek.

Při té příležitosti vzniklo i několik vizualizací stanic metra. Pro ně si stáhl volně dostupné obrázky reálných stanic pražského metra a přizpůsobil u nich barvy a text.

"Když se obrázky dostaly víc mezi lidi, začaly mi chodit reakce a další nápady. Třeba že v Malšovicích by se to nedalo takhle otočit, jedině přes ručku," rozesměje se autor.

Známí mu zase posílali prosebné maily, že by rádi měli stanici přímo u domu.

Projekt hradeckého metra začal žít trochu vlastním životem, skončil prý i v e-mailové schránce dřívějšího primátora Otakara Divíška. "Žádnou reakci jsem od něj ale neměl."

Podzemku bude dál rozvíjet, zbytečné miliardy však město nemá

A jaká je další budoucnost podzemky? Dědek chce celou fikci dotáhnout k dokonalosti. Třeba tím, že některé stanice zasadí do reálných fotografií z míst po Hradci.

"Využil bych třeba nějaké podchody po městě. Zároveň chci napsat i detaily o stanicích, třeba jak hluboko jsou pod zemí. Zjistil jsem ale, že mě už někdo předběhl a text doplnil sám," přiznává s úsměvem.

Neznámí vtipálci, kterým se mapka metra dostala do rukou, k ní doplnili celkem obsáhlou legendu, z níž se dozvíme i to, že nejhlubší stanicí bude Hlavní nádraží, kde se budou křižovat tři linky. Nejvyšší převýšení pak má být před stanicí na Novém Hradci Králové, zastávka Futurum pak má ústit přímo do obchodního centra.

A co na to vedení města? Primátor Zdeněk Fink budoucnost hradeckého metra moc růžově nevidí.

"Až budeme mít přebytečné desítky miliard a všichni Hradečáci budou mít zadarmo energie, tak bychom se možná do takové blbiny pustit mohli," pokrčil rameny primátor.

Pokud by jeden kilometr hradeckého metra stál tolik co pražského, tedy 3 miliardy korun, potřeboval by Hradec na vybudování všech čtyř linek přes 120 miliard korun.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.