Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma.

Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma. | foto: Dopravní podnik Hradec Králové

Velká elektrická revoluce v MHD, Hradec chce jezdit ekologicky

  • 10
Hradec Králové touží po nejekologičtější městské dopravě v Česku. Kompletně obměnil vozový park trolejbusů a podle výsledků prázdninového testu chce po vzoru Ostravy pořídit až 20 nových elektrobusů. Plánuje i další trolejbusové linky.

Poslední dva z jednatřiceti nových nízkopodlažních trolejbusů dorazily tento týden do Hradce Králové. Stejně jako ostatní i tyto dostaly pohádková jména - Lichotníček a Zlatý pavouček. Tím ale "pohádka" o elektrické revoluci v hradecké městské dopravě nekončí.

Trolejbusová proměna

* Tento týden do Hradce dorazil už 31. nízkopodlažní trolejbus z plzeňské Škody, město během dvou let obměnilo trolejbusový vozový park kompletně.

* Nákup stál celkem 332 milionů korun a Evropská unie přispěla 120 miliony. hradecké trolejbusy

* První trolejbusová linka v Hradci vedla od 2. května 1949 z hlavního nádraží na Nový Hradec.

* O rok později přibyla "nulka" z nádraží na Slezské Předměstí, od roku 1958 jezdí "sedmička" do Malšovic.

* Až v roce 1993 byl zahájen provoz "jedničky", linka číslo 6 přes Gočárovu a Pospíšilovu třídu jezdí od roku 1995.

Už v červenci dorazí do ulic na nejméně dvouměsíční ostré testy první elektrobus ve žluto-červených barvách. Bude to takový předvoj dalších důležitých změn: když se osvědčí, Hradec jich chce během příštích let koupit až dvacet. A kromě toho, pokud přispěje Evropská unie, už příští rok by měly přibýt tři nové trolejbusové linky.

"Ekobusy" mají nahradit nejstarší vozy, kterým je kolem 15 let.

"Nejdříve budou nutné testy v městském provozu. Musíme například zjistit, jak často by se elektrobus musel nabíjet a další technické záležitosti," řekl ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Možná přibudou nové linky

První trolejbusy do Hradce vyjely 2. května 1949, dnes městem křižuje pět linek. Už příští rok by mohly přibýt tři další.

"Uvažujeme o linkách Koruna - Farářství, Brněnská - Pod Strání a Alessandria - Stoletá," uvedl Kulich. Podrobné projekty sice ještě nejsou zpracovány, ale představa moderních vozů poháněných elektřinou, které nahradí naftou páchnoucí autobusy, je lákavá pro magistrát i cestující.

"Já bych trolejbusy na Benešově třídě jen uvítal. Autobusy jsou mnohonásobně hlučnější a vybudovat tady nové troleje by nemuselo být tak drahé, když bude celá ulice při rekonstrukci rozkopaná," připomněl Jan Winkler velkou modernizaci Benešovy třídy, která začíná právě v těchto dnech.

Doprava je modernější, ale cestujících ubývá

Zatímco se městská hromadná doprava v Hradci stále modernizuje, využívá ji stále méně cestujících. Propad tržeb se nedaří zastavit.

"V první čtvrtině letošního roku máme o sedm procent menší tržby než za stejné období loňského roku, znamená to tři miliony korun. V dubnu a květnu byl pokles kolem čtvrt milionu," poznamenal šéf podniku.

"Máme jednu z nejlepších hromadných doprav v České republice. Jen nám v ní lidé nejezdí tolik, jak bychom si přáli," shrnul situaci primátor Zdeněk Fink.

Cestujícím, které oslovila MF DNES, vadí především chybějící klimatizace a příliš drahé jízdné.

"Na to, že jsem za půlroční jízdenku utratila přes dva tisíce a pak se uvnitř ani nedá dýchat, je to docela drahá legrace," postěžovala si třeba Nina Prokopcová.

Ze srovnání cen jízdného však vyplývá, že Hradec patří k nejlevnějším městům. Za podobné ceny se jezdí ve Zlíně nebo Českých Budějovicích, podstatně dražší je Liberec, Ostrava, Brno či Ústí nad Labem, kde půlroční nepřenosná jízdenka stojí o rovných 400 korun více než v Hradci.

Elektrobusy a trolejbusy by podle Kulicha měly v budoucnu rozpočtu dopravního podniku pomoci: "Nové trolejbusy spotřebují o polovinu méně energie než ty starší. Náklady na provoz elektrobusu jsou asi 3,50 koruny na kilometr, zatímco naftové autobusy se nedostanou pod deset korun."