MiG-15 slavil šedesátiny, svíčky na dortu stíhačka sfoukla motorem

  • 8
Šedesát let od výroby jediné provozuschopné stíhačky MiG-15 oslavili nadšenci na letišti v Hradci Králové. Právě zde je poslední funkční letadlo tohoto typu ustájené. Dort se svíčkami jí připravili i bývalí piloti.

„Špunty? Ty nechci, já si chci pořádně užít ten zvuk! Je to spousta vzpomínek,“ odmítne rázně technika rozdávajícího krabičky se zátkami do uší sedmaosmdesátiletý Ambrož Viglažský, který spolu s dalšími pamětníky dorazil na symbolickou oslavu šedesátin letadla MiG-15, kterého v sovětské licenci vyrobila továrna Aero Vodochody. Celkem jich z tamní linky sjelo na dva tisíce.

Jediný provozuschopný exemplář v celé Evropě už je jen ten hradecký, který v loňském roce dávala několik měsíců dohromady skupina nadšenců, jež letoun koupila od amerického sběratele. Začátkem loňského prosince ho poprvé zaletěli a nedávno konečně získali všechna potřebná povolení pro jeho provoz, takže od května se letadlo bude moci poprvé představit veřejnosti.

Na oslavu šedesáti let od chvíle, kdy z linky ve Vodochodech sjelo letadlo s výrobním číslem 242266 si pozvali i pamětníky, kteří na MiG-15 létali, nejen z Hradce Králové. Veterán Ambrož Viglažský se na něj přijel podívat až z Havířova, kde nyní žije. Když letoun zaduněl, nevydržel to a musel si jít motory poslechnout pořádně zblízka.

„Je to nádhera, tohle je 12 300 otáček!“ usmíval se, když pilot při zahřívání motoru „šlápl na plyn“ trochu víc.

Po zahřátí po zimní přestávce technici vytáhli z lednice krémový dort se šedesátkou, aby do něj mohli napíchat svíčky a zapálit je. Sfukování se však neujal nikdo z lidí, ale přímo oslavenec, kterému dort přinesli až pod výfuk. Zapálené svíčky nejenže ihned zhasly, ale pod silou motoru hned spadly do krému.

Unikátní letoun, na kterém svého času létal první polský kosmonaut Mirosław Hermaszewski, koupila skupina Hradečáků před dvěma lety od amerického sběratele Toma Smithe z Kalifornie. Víc než rok jim trvalo, než letadlo dostali do České republiky a než ho s pomocí polských techniků smontovali.

Mig totiž létal právě u našich severních sousedů. Byť letadlo sloužilo jen jako cvičné, má za sebou dlouhou historii.

„Naše éro bylo vyrobené v roce 1955 a celou svou kariéru sloužilo na základně Biała Podlaska nedaleko běloruských hranic, kde přímo na něm létal i Hermaszewski,“ popsal historii stroje jeho spolumajitel Josef Miřácký. Letoun s výrobním číslem 242266 Poláci z armády vyřadili až v roce 1990.

Poláci měli doposud jediný létající exemplář, který však nedávno prodali do Německa, kde se stane součástí statické expozice.

„Takže jediní letuschopní jsme už jen my. Je dobře, že jsme si stihli sehnat všechna povolení, protože Polákům za chvíli propadnou licence, když už se strojem nebudou létat,“ řekl Miřácký.

Veřejnosti se představí v květnu

Jeho kolega, pilot Roman Svoboda, má nalétáno dva a půl tisíce hodin na různých stíhacích letadlech včetně gripenu, avšak z migu dosud zkušenost neměl. Potřebné hodiny si proto musel nalétávat.

Svoji premiéru před publikem si MiG-15 odbude přesně za měsíc. Veřejnosti se poprvé představí na Dni otevřených dveří letecké základny Čáslav, který se uskuteční 23. května. Létat se svojí stíhačkou pak piloti plánují po celé Evropské unii a hradeckému publiku se představí na zářijovém leteckém dni CIAF.

Letoun vyvinuli ve 40. letech minulého století v tehdejším Sovětském svazu. Tam a na základě licencí i v několika dalších státech se letadla vyrobilo téměř 18 tisíc kusů. Bojově nasazen byl mig především v Asii, v letech 1946 až 1949 na něm bojovali piloti v občanské válce v Číně. Sovětští piloti poté na letounech operovali v korejské válce v 50. letech.