Dálnice D11 zatím končí obousměrným provozem v jednom směru u Praskačky tři kilometry před Hradcem Králové.

Dálnice D11 zatím končí obousměrným provozem v jednom směru u Praskačky tři kilometry před Hradcem Králové. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Místo sporů o D11 před Hradcem se může dálnice stavět od Jaroměře

  • 19
S odchodem Víta Bárty z čela ministerstva dopravy padla vize, že se rychle vyřeší spor o pozemky pro dálnici D11 u Hradce Králové. Řada lidí stejně nevěřila tomu, že právě Bárta letité tahanice se statkářkou Ludmilou Havránkovou utne. Ministerstvo teď přišlo s myšlenkou raději stavět dálnici z Hradce dál do Jaroměře.

Tuto myšlenku prezentoval na veřejném slyšení obyvatelům Královéhradeckého a Pardubického kraje Martin Janečka z odboru strategie ministerstva dopravy. V diskusi se ale dostal pod palbu útočných dotazů a nešetřil ho ani sociálnědemokratický hradecký hejtman Lubomír Franc.

Zvlášť když Janečka přiznal, že smlouvy s Havránkovou o směně pozemků potřebné k dokončení D11 nemusí být uzavřeny ani do roku 2014, kdy chtěl Vít Bárta jezdit po dálnici až do Hradce za každou cenu.

Záložní plán tedy počítá se stavbou další části, i když by dálnice od Prahy zatím končila před Hradcem.

"Na trase z Hradce Králové do Předměřic nad Labem je již vykoupeno 84 procent a z Předměřic do Smiřic 45 procent pozemků," poznamenal Zdeněk Kos z Ředitelství silnic a dálnic.

Nový ministr prosazuje i stavbu R35

Když pak Janeček neurčitě tvrdil, že prioritou ministerstva je, aby dálnice i rychlostní silnice R35 do roku 2014 získaly potřebné prostředky, hejtman Franc jen skepticky vrtěl hlavou. "Podle mě se může stát, že se tady sejdeme zase za deset roků a opět budou padat stejné fráze," hřímal Franc.

Neskrýval, že příliš nevěří v brzkou dohodu o směně pozemků s Havránkovou: "Ta jednání probíhají už 16 let. Bude nedůvěra, že zrovna nový mistr (Radek Šmerda) bude úspěšný. Vždyť já vím, že se ani neuvolňují peníze na výkup pozemků.

Region se ale i přes Šmerdovo odmítání superstrategie svého předchůdce nemusí cítit podvedený. Nejvyšší prioritu dál mají stavby, které už jsou v běhu, třeba silnice spojující Hradec s Pardubicemi nebo obchvat Opatovic nad Labem.

Prioritu prý nadále má také rychlostní silnice R35 z Mohelnice do Hradce Králové. Tato komunikace propojí dálnici D11 s Moravou a podle Šmerdy je jedinou šancí, jak odlehčit přetížené dálnici D1 z Prahy do Brna.

Dostavba D11 i budování R35 mají velmi podobné časové horizonty, kdy by se mohlo začít. Stát si slibuje pokrok od šestiletého operačního programu Doprava, který začne 1. ledna 2014 a umožní čerpání peněz z evropských zdrojů.

Kdyby se tedy opravdu podařilo získat finanční prostředky a dotáhnout do konce dokumentaci, v roce 2014 by se mohlo začít.

,