Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do železnice na Rychnovsku půjdou miliardy, chystá se i druhá kolej

  6:30aktualizováno  6:30
Rychlejší cestování a vyšší kapacita tratí pro nákladní vlaky. To jsou hlavní důvody, proč chce Správa železniční dopravní cesty investovat miliardy korun do modernizace kolejí na Rychnovsku. Největší investice půjde do druhé koleje na Choceň, má být hotová za deset let.

Do Letohradu jezdí motorové lokomotivy, elektrifikovaná je jen trať do Chocně. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Po dokončení oprav nádraží v Rychnově, Častolovicích a Týništi nad Orlicí přijde na řadu velká rekonstrukce samotných kolejí. Jako první by měla přijít na řadu trať z Týniště do Solnice, která je klíčová pro největší fabriku v regionu - kvasinský závod Škoda Auto. Zejména v úseku Častolovice - Solnice stoupne díky úpravám kapacita trati o sto procent.

„Příprava této stavby byla zahájena v roce 2014. V současnosti zpracováváme záměr projektu a přípravné dokumentace pro územní řízení,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

„Půjde o zvýšení traťové rychlosti z 50 na 80 kilometrů za hodinu, včetně úprav přejezdů s nevyhovujícím zabezpečením nebo špatnými rozhledovými poměry,“ popsal již dříve hlavní změny krajský šéf Českých drah Roman Moravčík.

Dopravce na trati v současnosti využívá pronajaté švýcarské vlaky RegioShuttle (někdy přezdívané RegioSpider), které mohou jet rychlostí až 120 kilometrů za hodinu.

Vlaky se budou vyhýbat poblíž Lípy nad Orlicí

Kromě trati čekají úpravy i nákladovou část nádraží v Týništi nad Orlicí, kterou prodlouží o 600 metrů směrem na Hradec Králové. Práce mají začít za rok s dokončením v roce 2019. Úpravy usnadní provoz dlouhých nákladních vlaků, které se budou moci s osobní dopravou míjet také na plánované nové výhybně poblíž Lípy nad Orlicí.

„Ta je situována do prostoru bývalé vlečky Rašovice. Při předpokládaném taktu osobní dopravy 30 minut umožní křižování vlaků osobní dopravy s manipulačními vlaky,“ vysvětlil Illiaš.

Podle plánů SŽDC má zrychlit také doprava mezi Hradcem Králové a Chocní a uvažuje se i o úpravě některých úseků trati do Letohradu. Vlaky do Chocně nyní z Týniště jezdí maximálně stokilometrovou rychlostí. Studie, kterou na podzim schválilo ministerstvo dopravy, počítá s rychlostí 120 kilometrů za hodinu a správce železnice nevylučuje, že ještě poroste.

To požadují s ohledem na budoucnost především dopravní experti, podle nichž moderní vlaky běžně dosahují rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Naopak pro nákladní dopravu není rozdíl podstatný.

„Pro nákladní dopravu není rychlost nad 120 kilometrů efektivní. Časová úspora je minimální za cenu výrazného nárůstu spotřeby energie. Již při zvýšení rychlosti ze 100 na 120 kilometrů odhadujeme nárůst spotřeby o 25 až 30 procent,“ uvedl na konferenci Česká železnice v roce 2030 Petr Šimral ze společnosti Metrans Rail.

Druhá kolej jako alternativa pro koridor

Zásadní změnou však má být zdvoukolejnění celé trati z Velkého Oseku až do Chocně. Dráha by díky tomu měla sloužit jako alternativa k hlavnímu železničnímu koridoru. Vlaky by z něj mohly sjet u Kolína a napojit se zpět až v Chocni, případně se vrátit po plánované dvoukolejce mezi Hradcem a Pardubicemi.

„Alternativou bude především v nákladní dopravě pro vlaky, které dnes musí být trasovány silně zatíženým úsekem Kolín - Choceň s četným předjížděním,“ doplnil Marek Illiaš.

Na základě schválené studie teď SŽDC nechá vypracovat stavební dokumentaci. Úprava celého úseku Velký Osek - Choceň má stát 17,5 miliardy korun a zaplatit ji má Evropská unie z Operačního programu Doprava 2. Stavět by se mělo v letech 2020 až 2025.

Železničáři uvažují také o rozšíření elektrifikovaných tratí. V současnosti mohou elektrické lokomotivy využívat v kraji jen dva úseky železnice: z Hradce Králové do Jaroměře a do Chocně.

SŽDC si proto objednala aktualizaci studie proveditelnosti třetí etapy modernizace trati Týniště - Solnice, která má posoudit možnost její elektrifikace. Naopak zamýšlené protažení elektrického vedení až do Letohradu dosud studie neobhájily.





Hlavní zprávy

(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)
(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)

Co maminky motivuje k vlastním článkům? A co jim dává a bere blogování o porodu a životě s dětmi?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.