Lidem v Kuklenách vadí, že na opravě mostku zatím neviděli žádného dělníka.

Lidem v Kuklenách vadí, že na opravě mostku zatím neviděli žádného dělníka. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Bezejmenný mostek už rok nervuje tisíce řidičů v Hradci Králové

  • 7
Ještě nejméně jeden rok bude trvat omezení dopravy na Pražské třídě v Kuklenách v Hradci Králové. Podemletý mostek je v horším stavu, než se čekalo, opravy začnou v zimě.

Když loni v červnu velká voda poškodila více než stoletý mostek v Kuklenách, „blesková“ oprava měla trvat do března a hradecká radnice počítala s její cenou kolem 4 milionů korun.

Na podzim po opadnutí vody se však zjistilo, že mostek je v horším stavu, a následoval nový termín i cena: červenec a zhruba 10 milionů. Jenže ani tato data už neplatí. Nový projekt počítá s výdaji až 16 milionů, opravy začnou nejdříve v zimě a potrvají několik měsíců.

Už nyní je téměř jisté, že nepříjemné dopravní omezení na páteřní Pražské třídě potrvá minimálně další rok. „Na tu šikanu a sníženou rychlost si těžko zvykám už celý rok, a za celou dobu jsem tu neviděla nikoho pracovat. Nelíbí se mi to,“ řekla Jana Prokopová z Kuklen.

Opravy zastavil soudní znalec

Radnice však má pro „nečinnost“ na poškozeném mostku logické vysvětlení. Sice již měla projekt i stavební firmu, ale práce zatrhl soudní znalec.

„Nemůžeme začít opravovat podle stávající projektové dokumentace, protože stav mostku je horší, než jsme předpokládali, a existovalo riziko, že by se mohl zhroutit. Bylo to nebezpečné pro dělníky. Samozřejmě také víme, že kvůli opravě je v Kuklenách omezeno hodně lidí a podnikatelů,“ uvedla mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.

Opravy silnic v Hradci Králové

Pražská třída v Kuklenách
Opravy poškozeného mostku podle nového projektu mají stát 16 milionů korun. Dva roky mohou trvat dopravní omezení v Kuklenách. Nyní jsou tedy přinejlepším v polovině.

Uzavírky budou končit
Už jen do konce srpna bude v Hradci Králové trvat řada dopravních omezení, která souvisí s opravami. Městská doprava se po dvou měsících vrátí například na jednu z nejvytíženějších zastávek v Hradci - Adalbertinum, i když rekonstrukce ulice ČSA bude pokračovat ještě několik měsíců. Trolejbusová linka i veškerá doprava se vrátí na malšovickou křižovatku u Husa. Skončí také oprava kanalizace na Gočárově třídě, v Jižní i Mostecké ulici či teplovodního potrubí ve Veverkově ulici. Rekonstrukce horkovodu bude pokračovat v ulici Za Škodovkou, do poloviny září bude uzavřená Jilemnického ulice.

Poškozený mostek se měl původně opravovat zevnitř, avšak když na podzim opadla voda, statik pod ním z opatrnosti zakázal pohyb.

„Most je složen ze tří dílů, střední část pochází z roku 1890 a kromě povodní se na ní podepsal i zub času. Poškozené jsou kamenné klenáky, které tvoří skelet mostu,“ sdělil autor posudku, soudní znalec v oboru mostních konstrukcí Pavel Hrůza.

Opravy budou složitější technologicky, ale i administrativně. Nově se bude muset rekonstruovat shora, město už má k dispozici nutný souhlas všech majitelů sousedních pozemků a nyní čeká na stavební povolení.

Nyní je na tahu společnost ČEZ

„Předně ale musíme počkat, až správce sítí (ČEZ - pozn. red.) udělá jejich přeložky. Až potom vypíšeme výběrové řízení a celou akci rozjedeme,“ popsala další postup Vlčková a naznačila, že by práce mohly začít v zimě, ale jen pokud se nikdo neodvolá. „Takové riziko je ale vždy,“dodala.

Mostek je podemletý od loňského června, kdy se Labským náhonem prohnala velká voda, omezení na výpadovce k budoucí dálnici D11 trvá už rok a kromě zpomalení rychlosti a svedení dopravy k jedné straně na ni nesmí vjíždět vozidla těžší než 3,5 tuny s výjimkou MHD.

Dopravní komplikace však mohou být ještě větší, záleží na projektantovi, zda v době oprav na čas most neuzavře. „Pokud se návrh opravy udělá citlivě, bude možné po mostku do poslední chvíle jezdit,“ říká znalec Hrůza.

A náměstek primátora Martin Soukup řidičům slibuje: „Silnice bude i během opravy průjezdná jako doposud. Pro dopravní obslužnost Kuklen děláme maximum.“

,