Oprava dálnice D11 u Hradce Králové

Oprava dálnice D11 u Hradce Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Na D11 vyjely frézy, nebezpečné boule zmizí do konce léta

  • 6
Dva roky si řidiči na dálnici D11 u Dobřenic připadali jako na houpačce a jen zázrakem se tam nestala žádná dopravní nehoda. Nebezpečné vlny vznikly bobtnajícím podložím a až tento týden začaly frézy pracovat na jejich odstranění. Práce budou nejspíš pokračovat do konce léta.

"Nejprve se srovná povrch, sundají se značky, které doporučují omezit rychlost, ale zásadní oprava teprve bude následovat. Odbourají se betonové desky a bude se muset jít až na samotné podloží dálnice," vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Sice stále není jasné, kdo bude opravy autostrády financovat, avšak ředitel divize Silniční stavitelství Skanska Michal Reiter nedávno uvedl, že společnost vše udělá z vlastních peněz a teprve poté se bude ptát, kdo a kolik má vlastně platit.

Reiter zpochybnil slova bývalého ministra dopravy Víta Bárty, že cena oprav by mohla jít až do stovek milionů korun. "Samotný kilometr silnice stojí do dvou setmilionů korun. Opravy na dvěstěpadesátimetrovém úseku by tak podle našich odhadů měly přijít nejvýš na 50 milionů korun."

Opravy se dlouho odkládaly

O nebezpečném úseku se ví už dlouho. Místo toho, aby stavební stroje na dálnici vyjely v nejbližší možné době po zjištění problému, přišly nesmyslné průtahy.

Nejprve se našel viník, tedy spodní voda. Až potom vyplulo na povrch, že někdo odflákl hydrogeologický průzkum, protože dálnice vede přesně po dně bývalé rybniční soustavy a voda tam je jen půl metru pod povrchem.

Silničáři si na podzim objednali studii ČVUT, která měla odpovědět na zásadní dotaz, zda se na opravy vztahuje záruka a zaplatí je stavební společnost Skanska, nebo vše půjde z kapes daňových poplatníků.

I když fakulta dodala posudek už před více než měsícem, na jeho výsledky jako by někdo uvalil přísné informační embargo. Boule postupně rostly a objevily se další závady způsobené spodní vodou. Kvůli silnému prameni o intenzitě 2,5 litru za vteřinu se začaly bortit takzvané zářezové svahy a na reklamaci je zralý rovněž most mezi Chýští a Osičkami.