Dva chlapci, které na přechodu v Hradci Králové přejelo couvající auto, patří mezi 25 loňských obětí.

Dva chlapci, které na přechodu v Hradci Králové přejelo couvající auto, patří mezi 25 loňských obětí. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na Hradecku zemřelo při nehodách nejvíc lidí, problémem jsou výpadovky

  • 0
V Hradci Králové a jeho okolí, které dříve tvořilo stejnojmenný okres, zemřelo loni při dopravních nehodách nejvíc lidí v celé republice. Vyžádaly si 25 obětí. Samo město má přitom nadčasově řešenou dopravu. Podle záchranářů je ale problém s výpadovkami.

Smrt čtyř mladých mužů po srážce s kamionem u Obědovic na silnici první třídy směrem na Prahu. Rodinná tragédie na přechodu v Habrmanově ulici, při které zahynuli dva malí bráškové. Nebo tragické datum 21. června, kdy při střetech s nákladnímu auty zemřeli další dva lidé.

To jsou zřejmě nejtragičtější nehody roku 2011 v Hradci Králové a nejbližším okolí. Žádný jiný okres se v součtu obětí jeho statistice nemůže rovnat. Druhá Praha východ hlásí "jen" 18 mrtvých.

"Ta čísla mě opravdu překvapují. Hradec Králové ještě donedávna svým řešení dopravy platil za relativně bezpečné město," říká ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek.

Vybodované šoféry čeká psychologČtěte v úterý 21. února

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Zcela odlišný názor však má na hradecké výpadovky: "Zvlášť otřesné jsou ty na Náchod, Jičín i Prahu. Obecně jsou to jedny z nejnebezpečnějších silnic v celé republice."

Celá republika se zlepšuje, Královéhradecký kraj ne

Přestože na českých silnicích loni zahynulo nejméně lidí od roku 1955, Královéhradecký kraj klesající trend nepotvrdil. Nejenže zde zaznamenali stejný počet obětí jako v roce 2010, dohromady 57, ale přihodilo se tu 3 843 nehod, tedy o 146 havárií víc než v roce předchozím.

Víc nebo stejný počet lidí jako v roce 2010 loni kvůli automobilovým nehodám zahynulo jen v Praze, Olomouckém a Libereckém kraji. Všude jinde potvrzují úbytek, rekord mají Pardubice, kde zahynulo hned o 11 lidé méně.

"Nevím, jestli zrovna já jsem vhodný řidič pro moralizování, ale přijde mi, že Češi to za volantem neumí. Zmatkují, telefonují a samozřejmě jsou to závodníci," tvrdí řidič z povolání, který se kvůli svým osmi trestným bodům raději představuje jen jako Martin.

Za deset let se hodně změnilo, říká šéf záchranky

Šéf záchranné služby Mašek nabízí i trochu jiné vysvětlení nelichotivého prvenství hradeckého okresu, které by však mohlo platit i pro další větší města: "Hradec vypadá úplně jinak než ještě před deseti lety. My to ze sanitek vnímáme zvlášť citlivě, když se tím provozem proplétáme s majáky. A to je ještě hradecké řešení dopravy nadčasové!"

O tom, že hradecké prvenství nemůže být náhodné, svědčí i čísla z roku 2010. Předloni byl okres druhý, když v něm zahynulo 20 lidí, více jich přišlo o život jen v Pardubicích a nejbližším okolí (24 mrtvých).

Kromě hradeckého okresu na tom není dobře ani Jičínsko. Stejně jako v krajském městě tam loni na silnicích zemřelo o pět lidí více než v roce 2010 (celkem 13 lidí).

Oproti roku 2010 si naopak znatelně polepšil Náchod, kde loni zahynulo o pět lidí méně, dokonce o 11 méně jich zemřelo v okolí Pardubic.

Méně se umíralo kvůli alkoholu

S podivem však je, že se statistikou loňských úmrtí ostře kontrastují jiná čísla: počet řidičů, kteří mají na svém kontě trestné body. Podle údajů ministerstva dopravy je Královéhradecký kraj druhý nejlepší v celé republice po Pardubickém.

"Velkou roli hraje prevence a osvěta i mimo silnice," domnívá se mluvčí královéhradecké policie Ivana Ježková.

Optimistické zprávy přináší rovněž graf Besipu s úmrtími při nehodách pod vlivem alkoholu. Zatímco předloni v kraji kvůli pijanům zemřelo 11 lidí, v roce 2011 "jen" dva, dokonce celorepublikovým "skokanem" je Trutnovsko, kde kvůli alkoholu zahynulo o sedm osob méně.