Pozemky mezi železničním nádražím a autobusovým terminálem v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Pozemky u nádraží nabízí realitka pro obchodní centrum, Hradec ho nechce

  • 3
Na soukromých pozemcích mezi nádražím a terminálem hromadné dopravy v Hradci Králové by mohl jednou vyrůst třeba nový obchoďák. Radnici taková představa vyděsila při přípravách nového územního plánu. Realitka už přitom nabízí plochy za 41 milionů korun i s vizualizací obchodního centra.

Nový územní plán, jehož schvalování se pomalu blíží do finále, začíná odhalovat směřování Hradce Králové na další desítky let. Některé změny si téměř ihned našly své kritiky, jako třeba plánované využití pozemků ve Sladkovského ulici mezi hradeckým hlavním nádražím a terminálem hromadné dopravy.

Původně bylo území v plánu vedeno jako smíšená obytná plocha, na které by mohla vyrůst bytová zástavba. Návrh nového územního plánu, který musí být hotov do konce roku 2020, však plochu zahrnul mezi komerční, tedy třeba pro výstavbu obchodního centra.

Zděšení některých Hradečanů podpořil i inzerát na serverech o nemovitostech, kde prostějovská realitní kancelář nabízí k prodeji pozemek 9 tisíc metrů čtverečních ve Sladkovského ulici, a to jako obchodní prostory.

Dokreslují ho totiž vizualizace tohoto místa s velkým obchodním centrem, které by bylo nalepené na terminál hromadné dopravy. Realitní kancelář si pozemky cení na 41 milionů korun, tedy na 4 556 korun za jeden metr čtvereční.

„Na představování nového územního plánu to vyvolalo docela pozdvižení. Proměna ploch v komerční zařízení nás zarazila o to víc, když jsme se dopátrali studie na toto území, která se vznikem dalšího rozsáhlého obchodního centra počítá. Budeme se snažit, aby tato plocha byla vymezena opět jako plocha smíšená městská,“ říká opoziční zastupitel Martin Hanousek (SZ), který na to se svými kolegy upozornil při nedávném představování nového územního plánu.

Telefony na realitku a makléřku nefungují

Návrh a vizualizace nepotěšily ani primátorova náměstka Jindřicha Vedlicha (TOP 09). I on se o nich dozvěděl na veřejném setkání.

„Ten inzerát mě vyděsil, do takového místa žádné obchodní centrum nepatří,“ míní Vedlich. Podle něj stavby, které na území města vzniknou, musí být vždy v souladu s územním plánem, i když si je staví soukromníci na svých pozemcích.

Pokud by zastupitelé návrh územního plánu schválili podle nynějšího návrhu, obchodní centrum by teoreticky vyrůst mohlo.

Spoluautor návrhu nového územního plánu, architekt Tomáš Vymetálek, však rozvířené emoce kolem této lokality mírní.

„Plochu mezi nádražím a terminálem jsme na základě dlouhé diskuse s městem, které je pořizovatelem územního plánu, zařadili do ploch, na nichž může být komerční občanské vybavení. To ale vůbec neznamená, že by tam mělo vzniknout konkrétně zrovna nákupní centrum, vždyť nedaleko roste Aupark,“ vysvětluje architekt.

„Naopak, jde o víceúčelovou plochu, kde kromě staveb pro obchod mohou stát stavby pro administrativu, stravování, služby, vědu a výzkum, společenské centrum či výstavnictví, což je vzhledem k těsné blízkosti nádraží naprosto logické. Umísťovat tam čistě obytnou plochu by byl nesmysl už kvůli hluku z nádraží,“ dodává architekt.

Zjistit bližší informace k prodávaným pozemkům nebylo možné. Číslo, na němž podle inzerátu může zájemce získat bližší informace, neexistuje. Odpojený byl také telefon makléřky, která má s koupí parcel pomoci.

Podle katastrální mapy patří pozemky firmě Rovina Group z Hulína, která náleží tamnímu podnikateli a fotbalovému funkcionáři Zdeňku Zlámalovi. Na e-mailový dotaz MF DNES k pozemkům nikdo nereagoval.