Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recesisté míří na roztodivných šlapadlech na hradecké nábřeží

  7:12aktualizováno  7:12
Vodníka, Rumcajse, hradeckého lva a mnoho dalších nejen pohádkových postaviček můžete potkat v Hradci Králové, jak se prohánějí po Eliščině nábřeží na podivných vozítkách s pedály. V sobotu se tam totiž koná recesistická show Nábřeží šlapadel.

Závody roztodivných šlapacích vozítek v centru Hradce Králové (16. července 2011) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Loni se na recesistický závod pořádaný Českou federací klubů vozítek s pedály přišlo podívat několik tisíc lidí. Letos diváci uvidí vozítka od dvojkol až po pětikola. Organizátoři mysleli i na děti a připravili pro ně speciální závod, kterého se zúčastní na vlastních šlapadlech.

Hradecká nábřeží 2012

Již se uskutečnilo:
Nábřeží řemeslníků (30. 6.)
Nábřeží malířů (7. 7.)

Bude se konat:
Nábřeží šlapadel (14. 7.)
Nábřeží sochařů (29. 7.)
Nábřeží jazzmanů (4. 8.)
Nábřeží keramiky a skla (18. 8.)
Nábřeží paromilů (25. 8.)
Nábřeží sportu (16. 9.)

"Chtěli bychom, aby se moderování ujal opět herec Ota Jirák, ale zda to bude nakonec on, to ví jen jeho manželka," říká pobaveně ředitel České federace klubů vozítek s pedály Evžen Vyčichlo.

Trasa závodu je stejná jako v předchozích dvou ročnících. Startovat se bude v sobotu na Eliščině nábřeží, poté závodníci projedou přes Pražský most na pěší zónu ve Švehlově ulici, dále na Masarykovo náměstí, Havlíčkovou ulicí a přes Tyršův most zpět k cílové pásce na Eliščino nábřeží.

Trať je podle závodníků nejhezčí v Evropě

U závodníků je tato trať velice oblíbená, v roce 2010 ji dokonce vyhlásili za nejhezčí v Evropě. "Zúčastnit se může kdokoliv, ale takový vozík si každý nepostaví," upozorňuje Vyčichlo.

Fotogalerie

Vozítko je nutné postavit podle požadovaných norem, nesmí být delší než 3 metry a průměr jeho kola nesmí přesáhnout 500 milimetrů. I pravidla závodu jsou poměrně přísná: účastník nesmí u řízení stát a pomalu jedoucí vozíky se musí držet vpravo.

Když bude závodník unaven, může se v depu prostřídat. K jednomu vozítku mohou patřit až čtyři piloti. Na startu budou uvítáni i lidé s postižením, kteří mohou vyrazit na trať ve vlastních speciálních vozítkách s ručním pohonem.

Na trati bude deset týmů, Italové nepřijedou

Pořadatelé očekávají, že se hradeckého závodu letos zúčastní čtyři české posádky a šest francouzských. To je oproti třem desítkám šlapadel v předchozích ročnících velký úbytek.

Účast totiž odřekla velká část francouzských týmů, které se rozhodly jet závod doma. Francie letos slaví třicet let od založení tohoto netradičního sportu. Letos se nedostaví ani Italové, které mohli v předchozích dvou letech diváci spatřit na trati.

Účastníci soutěží celkem ve třech kategoriích - vzhled, rychlost a kombinace. U vzhledu jde o design nejen vozítka, ale i depa a ustrojení závodníka. Fantazie a kreativita mají jedinou mez - dodržování autorských práv. "Sám jsem si původně chtěl postavit Ferdu mravence, ale kvůli autorským právům mi to nebylo dovoleno, takže jsem si nakonec sestrojil hradeckého lva," říká Vyčichlo.

Hradec není jediným městem, kde se závod pořádá. V roce 2010, kdy se jel vůbec první ročník, se uskutečnil také v Pardubicích. V loňském roce se akce konala také v Jičíně, tam se jelo dokonce v nočních hodinách při umělém osvětlení, a v Jičíně se netradiční soutěž uskuteční i letos, hned druhý den po hradecké.

Závody jsou oblíbené hlavně ve Francii, ale rozšiřují se do řady dalších zemí, kromě Česka také do Itálie, Austrálie či Hong Kongu.

Autoři:




Hlavní zprávy

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.