Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci z Jaroměře chtějí oživit nejstarší provozuschopnou lokomotivu

  18:18aktualizováno  18:18
Conrad Vorlauf alias Zeměplaz se možná vrátí na koleje coby nejstarší provozuschopná lokomotiva v Evropě. Záleží také na tom, jak se podaří renovace obřího kotle, který do Kolína poslala parta nadšenců z železničního muzea Výtopna v Jaroměři.

Sejmutí kotle z lokomotivy Conrad Vorlauf | foto: Archiv muzea Výtopna Jaroměř

Nadšenci se snaží lokomotivu opravovat už několik let, a pokud se vše podaří, Conrad Vorlauf vyrazí na dráhu už za dva roky, kdy oslaví 140. narozeniny.

"Lokomotivu nám před lety zapůjčilo Národní technické muzeum a my chceme, aby zase mohla jezdit. To samozřejmě stojí síly a peníze, už jsme ale na její opravu vyhlásili několik sbírek. Snažíme se dělat hodně práce, ale pomáhají nám i sponzoři. Hlavně ale potřebujeme pochopení svých manželek, když jim čas od času utíkáme dělat na lokomotivě," směje se Jaromír Tauchman, který se rovněž podílí na vzkříšení Zeměplaza.

Původní podoba lokomotivy Conrad Vorlauf

Původní podoba lokomotivy Conrad Vorlauf

Nadšenci z výtopny už opravili a vyměnili opotřebované či poškozené obruče všech náprav, podpěry dýmnice, pružiny nárazníků a tažného zařízení.

"Teď je na řadě renovace kotle. Nejprve jsme chtěli opravu provést v našem muzeu, ale kvůli jejímu rozsahu se jí ujme firma SEA CZ v Kolíně," řekl jednatel Bohuslav Škoda.

Zaměstnanci firmy vymění v kotli původní měděné topeniště za ocelové, rozpěrky, rám, stěnu skříňového kotle, část dýmnice a všechny trubky. Předpokládané náklady se vyšplhají k 1,8 milionu korun.

Parní lokomotivu Conrad Vorlauf vyrobili strojaři ve Vídeňském Novém Městě v roce 1873. "Těchto lokomotiv se vyrobilo jen 68 kusů a první dvacítka dostala jméno po významných osobnostech. Do dnešních dnů se ale dochovala pouze tato jediná," uvádí Škoda.

Conrad svou první jízdu absolvoval na trati Wien - Korneuburg 22. října 1873 a následně jezdil po Rakouské severozápadní dráze. V roce 1918 stroj převzaly nově vzniklé Československé dráhy, kterým sloužil až do roku 1954. Dalších šestnáct let pak pracoval na vlečce cihelny v Hodoníně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

Nehoda dvou aut na Jičínsku, po které skončily v nemocnici tři ženy (19.8.2017).
Osmaosmdesátiletá řidička nedala přednost v jízdě, zraněny byly tři ženy

Osmaosmdesátiletá řidička nedala v sobotu na křižovatce u odbočky na Hořice na Jičínsku přednost v jízdě a narazila do auta jedoucího od Hradce Králové....  celý článek

Nákladná rekonstrukce statku se povedla.
Manželé zachránili historický statek u Broumova. Trvalo to šest let

Manželé Verstappenovi koupili rozpadlý statek z roku 1863 a vrátili jej zpět do života. Nákladná rekonstrukce se povedla. Historické detaily a původní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.