Nadšenci se snaží lokomotivu opravovat už několik let, a pokud se vše podaří, Conrad Vorlauf vyrazí na dráhu už za dva roky, kdy oslaví 140. narozeniny.
"Lokomotivu nám před lety zapůjčilo Národní technické muzeum a my chceme, aby zase mohla jezdit. To samozřejmě stojí síly a peníze, už jsme ale na její opravu vyhlásili několik sbírek. Snažíme se dělat hodně práce, ale pomáhají nám i sponzoři. Hlavně ale potřebujeme pochopení svých manželek, když jim čas od času utíkáme dělat na lokomotivě," směje se Jaromír Tauchman, který se rovněž podílí na vzkříšení Zeměplaza.
Nadšenci z výtopny už opravili a vyměnili opotřebované či poškozené obruče všech náprav, podpěry dýmnice, pružiny nárazníků a tažného zařízení.
"Teď je na řadě renovace kotle. Nejprve jsme chtěli opravu provést v našem muzeu, ale kvůli jejímu rozsahu se jí ujme firma SEA CZ v Kolíně," řekl jednatel Bohuslav Škoda.
Zaměstnanci firmy vymění v kotli původní měděné topeniště za ocelové, rozpěrky, rám, stěnu skříňového kotle, část dýmnice a všechny trubky. Předpokládané náklady se vyšplhají k 1,8 milionu korun.
Parní lokomotivu Conrad Vorlauf vyrobili strojaři ve Vídeňském Novém Městě v roce 1873. "Těchto lokomotiv se vyrobilo jen 68 kusů a první dvacítka dostala jméno po významných osobnostech. Do dnešních dnů se ale dochovala pouze tato jediná," uvádí Škoda.
Conrad svou první jízdu absolvoval na trati Wien - Korneuburg 22. října 1873 a následně jezdil po Rakouské severozápadní dráze. V roce 1918 stroj převzaly nově vzniklé Československé dráhy, kterým sloužil až do roku 1954. Dalších šestnáct let pak pracoval na vlečce cihelny v Hodoníně.