Na zvlněném úseku D11 je doporučena omezená rychlost.

Na zvlněném úseku D11 je doporučena omezená rychlost. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Nebezpečné boule z dálnice D11 zmizí nejdřív na jaře. Silničáři vyčkávají

  • 10
Dálnice D11 u Dobřenic na Královéhradecku připomíná boulovou dráhu. Auta poskakují a doporučenou osmdesátku dodržuje málokdo. Vážná nehoda se může stát kdykoli. Silnice se ale začne opravovat nejdřív na jaře 2011. Silničáři vyčkávají, až se pod čtyři roky starou vozovkou přestane hýbat podloží.

První známky, že jeden z nejnovějších dálničních úseků není v nejlepší kondici, se objevily už loni v létě. A když v březnu na kritická místa přibyly cedule s doporučenou maximální rychlostí 80 kilometrů v hodině, mluvilo se o tom, že frézovací stroje vyrazí na komunikaci ještě letos.

Jenže teď si nikdo neodváží odhadovat, kdy se skutečně začne. Problém je se spodní vodou, kvůli které nabobtnaly horniny a následně se silnice potrhala. A protože se dálnice dále deformuje, čeká se na zastavení pohybů v podloží.

"S tímto problémem sice obeznámen nejsem, ale podloží může pracovat ještě dlouhé měsíce a roky," řekl odborník na hydrogeologii, který si nepřál být jmenován.

D11 NENÍ SAMA

Podobné potíže jako dálnici D11 potkaly před rokem a půl i dálnici D47 v Ostravě. Tam se silnice zdeformovala rovněž kvůli spodní vodě a rozpínajícímu se šamotu v podloží. V městské části Třebovice trvaly opravy čtyři měsíce a stály přes 20 milionů korun.

A před čtyřmi lety došlo také k sesuvu půdy, který zasypal jeden z portálů tunelu na silnici mezi Moravskou Třebovou a Svitavami. Opravy tehdy stály více než 50 milionů korun.

Přestože průzkumy a hlavně jejich výsledky měly být hotovy do konce června, na informace se čeká dodnes.

Bude miliony platit Skanska? Těžko říct

Odborníci by měli ukázat prstem na viníka, který za vlnění může a opravy tedy zaplatí. Dálnici vybudovala společnost Skanska, avšak do definitivních výsledků všech průzkumů není možno dělat závěry.

"Čekáme na posouzení z ČVUT, které rozhodne o tom, jak proběhne reklamační řízení," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

"Nerovnosti na zmíněném úseku se v současnosti opravdu geodeticky monitorují," potvrdil mluvčí firmy Skanska Leoš Verner.

Na opravy dálnice budou v každém případě potřeba desítky milionů korun. ŘSD zatím zbrousilo jen ty největší boule, ale podle informací redakce MF DNES je komunikace v tak špatném stavu, že bude nutno frézovat až na samotné podloží.

"Určitě bude nutno uzavřít celý směr dálnice," řekla Nina Ledvinová, která má na starost správu dálničního úseku u Dobřenic. "Opravy budou zcela jistě trvat déle než šest týdnů," sdělila mluvčí ŘSD.

Svahy kolem dálnice se sesouvají

Velké komplikace v dopravě se dají očekávat i proto, že poničeny jsou oba směry a sesuvy se navíc objevují i u takzvaných zářezových svahů okolo silnice.

Za vlnění může spodní voda, která se nachází již půl metru pod povrchem. I když z okolí Dobřenic po reformách Marie Terezie většina rybníků zmizela už v 18. století a stala se z nich pole, dálnice věrně kopíruje tehdejší rybniční soustavu, bažiny a oblast s bohatým výskytem pramenů.

Bobtnání je nejsilnější u kruhového objezdu před Dobřenicemi, kde se podle měření nachází pramen s intenzitou až 2,5 litru za vteřinu.

Problematické místo na D11 u Dobřenic