První známky, že jeden z nejnovějších dálničních úseků není v nejlepší kondici, se objevily už loni v létě. A když v březnu na kritická místa přibyly cedule s doporučenou maximální rychlostí 80 kilometrů v hodině, mluvilo se o tom, že frézovací stroje vyrazí na komunikaci ještě letos.
Jenže teď si nikdo neodváží odhadovat, kdy se skutečně začne. Problém je se spodní vodou, kvůli které nabobtnaly horniny a následně se silnice potrhala. A protože se dálnice dále deformuje, čeká se na zastavení pohybů v podloží.
"S tímto problémem sice obeznámen nejsem, ale podloží může pracovat ještě dlouhé měsíce a roky," řekl odborník na hydrogeologii, který si nepřál být jmenován.
D11 NENÍ SAMAPodobné potíže jako dálnici D11 potkaly před rokem a půl i dálnici D47 v Ostravě. Tam se silnice zdeformovala rovněž kvůli spodní vodě a rozpínajícímu se šamotu v podloží. V městské části Třebovice trvaly opravy čtyři měsíce a stály přes 20 milionů korun. A před čtyřmi lety došlo také k sesuvu půdy, který zasypal jeden z portálů tunelu na silnici mezi Moravskou Třebovou a Svitavami. Opravy tehdy stály více než 50 milionů korun. |
Bude miliony platit Skanska? Těžko říct
Odborníci by měli ukázat prstem na viníka, který za vlnění může a opravy tedy zaplatí. Dálnici vybudovala společnost Skanska, avšak do definitivních výsledků všech průzkumů není možno dělat závěry.
"Čekáme na posouzení z ČVUT, které rozhodne o tom, jak proběhne reklamační řízení," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.
"Nerovnosti na zmíněném úseku se v současnosti opravdu geodeticky monitorují," potvrdil mluvčí firmy Skanska Leoš Verner.
Na opravy dálnice budou v každém případě potřeba desítky milionů korun. ŘSD zatím zbrousilo jen ty největší boule, ale podle informací redakce MF DNES je komunikace v tak špatném stavu, že bude nutno frézovat až na samotné podloží.
"Určitě bude nutno uzavřít celý směr dálnice," řekla Nina Ledvinová, která má na starost správu dálničního úseku u Dobřenic. "Opravy budou zcela jistě trvat déle než šest týdnů," sdělila mluvčí ŘSD.
Svahy kolem dálnice se sesouvají
Velké komplikace v dopravě se dají očekávat i proto, že poničeny jsou oba směry a sesuvy se navíc objevují i u takzvaných zářezových svahů okolo silnice.
Za vlnění může spodní voda, která se nachází již půl metru pod povrchem. I když z okolí Dobřenic po reformách Marie Terezie většina rybníků zmizela už v 18. století a stala se z nich pole, dálnice věrně kopíruje tehdejší rybniční soustavu, bažiny a oblast s bohatým výskytem pramenů.
Bobtnání je nejsilnější u kruhového objezdu před Dobřenicemi, kde se podle měření nachází pramen s intenzitou až 2,5 litru za vteřinu.
Problematické místo na D11 u Dobřenic |