Z 6 700 žáků základních škol v Hradci se jich projektu zúčastnilo téměř 6 tisíc, což je 88 procent.(Ilustrační fotografie).

Z 6 700 žáků základních škol v Hradci se jich projektu zúčastnilo téměř 6 tisíc, což je 88 procent.(Ilustrační fotografie). | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Cesta do školy je pro některé děti stezkou odvahy. Bojí se aut i lidí

  • 2
Hradecká radnice má v ruce průzkum, který ukazuje, jak bezpečně se cítí děti při cestách do školy. Nejhůře na tom jsou žáci ze Slezského Předměstí, nejbezpečněji se cítí děti z Nového Hradce.

Chodí do školy pěšky, jezdí na kole, nebo autem s rodiči? Cítí se na své cestě do školy něčím ohroženy? Na takové otázky koncem minulého školního roku odpovídaly děti ze všech sedmnácti základních škol v Hradci Králové zřizovaných městem.

Z 6 700 žáků základních škol v Hradci se jich projektu zúčastnilo téměř šest tisíc, což je 88 procent.

Překvapivé výsledky přineslo dotazníkové šetření mezi dětmi docházejícími na Základní školu Sever na Slezském Předměstí. Byť škola leží na pomezí sídliště z jedné strany a vilové čtvrti z druhé, 44 procent jejich žáků označilo cestu do školy jako nebezpečnou.

"Jako důvody uváděli zejména rušný provoz, nedostatek chodníků a nepřizpůsobivé lidi," říká Pavel Hykl z agentury Stars, která průzkum pro magistrát zpracovala.

Oproti stejnému průzkumu z roku 2009 má škola i největší nárůst pocitu nebezpečí mezi dětmi, za tři roky vzrostl o 32 procent.

Ředitel školy Milan Kučera míní, že se bezpečnost od doby, kdy výzkumníci průzkum na škole prováděli, v jejím okolí zlepšila.

"Od září je ulice, která vede kolem školy, jednosměrná, a to na základě našeho podnětu, který jsme kvůli bezpečnosti dávali na magistrát. V říjnu se sejde školská rada a budu chtít, aby mě podpořila při podání dalšího podnětu, tím je vytvoření dvou nových přechodů u školy," říká ředitel.

Že by ale kolem školy bylo výjimečně nebezpečno, to si nemyslí. "Nepřizpůsobiví lidé jsou všude," míní.

Některé školy v Hradci naopak dosáhly velkého zlepšení, jako třeba Základní škola v Malšově Lhotě. Cestu do ní hodnotí jako bezpečnou o čtvrtinu víc dětí než před třemi lety.

"Od posledního dotazníkového šetření jsme postavili nové chodníky vedoucí až přímo ke škole," vysvětluje možný důvod zlepšení pocitu bezpečí mezi dětmi předseda komise místní samosprávy v Malšově Lhotě Richard Nádvorník. Nejlépe se při cestě do školy cítí děti ze základních škol Nový Hradec, Bezručova a Jiráskovo náměstí.

Pocit nebezpečí při cestě do školy

Nejhorší výsledky

ZŠ Sever - 44 % (rušný provoz, málo chodníků, nepřizpůsobiví lidé)

ZŠ Habrmanova - 29 % (rušný provoz, problematická křižovatka, krátký interval na přechodu)

ZŠ Svobodné Dvory - 27 % (málo přechodů, nepřehlednost)

Nejlepší výsledky

ZŠ Nový Hradec - 9 %

ZŠ Bezručova - 11 %

ZŠ Jiráskovo nám. - 13 %

Nejrizikovější přechody u škol už několik let každé ráno střeží strážníci, podle jejich mluvčí Evy Čížkové ale nemají personální kapacity, aby mohli hlídkovat u všech přechodů.

Děti stále méně chodí do školy pěšky

"I proto už druhým rokem nabízíme školám v Hradci možnost proškolení civilního dohledu u přechodů. Může to být třeba školník nebo aktivní senior z okolí, kteří by ráno v reflexní vestě stáli u přechodu a pomáhali dětem přecházet. Za tu dobu ale projevila zájem jen škola v Malšově Lhotě," pozastavuje se Čížková a dodává, že základem bezpečnosti je nejen pravidelná dopravní výchova, kterou strážníci chodí vyučovat do škol, ale i výchova v rodině.

"Je důležité, aby i rodiče učili děti bezpečně přecházet," říká mluvčí.

Zajímavé informace přineslo šetření o způsobu dopravy do škol. Už od roku 2003, od kdy děti dotazníky vyplňují, postupně výrazně klesá docházka do školy pěšky, zato rapidně narůstá cestování autem.

Zatímco v roce 2003 v zimě jezdilo autem do školy jen 14 procent dětí, loni jich bylo už téměř 31 procent. Pěšky do školy teď chodí 41 procent žáků, před deseti lety to bylo o 12 procent víc. Počty dětí, které se do školy dopravují na kole nebo MHD, zůstávají zhruba na stejných číslech.

"Vzrůstající počet dětí, které vozí rodiče do školy autem, je znepokojující. Rádi bychom se zaměřili na podporu dopravy na kole nebo pěšky," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Radnice se prý v následujících měsících soustředí na analýzu nebezpečných míst kolem jednotlivých škol.