V Hostinném na Trutnovsku se srazil minibus s osobním vlakem (26.7.2015).

V Hostinném na Trutnovsku se srazil minibus s osobním vlakem (26.7.2015). | foto: HZS Královéhradeckého kraje

Přejezdy smrti se pomalu mění, modernizuje se však mimo hlavní trasy

  • 14
Ke třem vážným dopravním nehodám auta s vlakem došlo v krátkém sledu ve východních Čechách. V Prosečném u Hostinného se přitom nejednalo o první karambol a smrt mladé ženy si vyžádala srážka v Třebechovicích pod Orebem.

Všechny nehody mají něco společného: nepozornost řidičů a přejezdy bez závor. Jenže modernizace se v dohledné době dočkají jen některé z problémových přejezdů.

Hrozivě vypadající karambol se stal na konci července v Prosečném. Devětatřicetiletý řidič dodávky podle všeho přehlédl světelnou signalizaci a automobil i s přívěsem smetl projíždějící vlak. Vozidlo odtlačil až k budově zastávky, motorista překvapivě vyvázl jen s lehkým zraněním (více zde).

Nebyla to první nehoda na tomto místě, už před sedmi lety lokomotiva narazila do superbu. Tehdy třiapadesátiletý řidič skončil se zraněními v nemocnici.

„Co si pamatuji, došlo zde ke třem nehodám. Vždycky to mělo jeden důvod: auta jedou proti slunci a přehlédnou červenou na semaforu. Nemyslím si ale, že by to byl vyloženě nebezpečný přejezd, řidiči by měli být obezřetnější, navíc je na obě strany dobře vidět,“ míní starosta Prosečného Jiří Bachtík.

Podobný názor mají také železničáři, doplnit světelnou signalizaci závorami neplánují.

Začátkem října se zranili tři lidé při srážce dodávky s vlakem v Mladých Bukách na Trutnovsku. Nikomu z 30 pasažérů vlaku, který jel z Trutnova do Svobody nad Úpou, se naštěstí nic nestalo (podrobnosti zde).

Jen o několik dní později došlo k tragické nehodě v Třebechovicích pod Orebem. Třiadvacetiletá řidička mazdy vjela na koleje u výjezdu na Štěnkov právě ve chvíli, kdy tudy projížděl vlak. Lokomotiva auto smetla a vrak tlačila po kolejích zhruba 250 metrů. Žena na místě zemřela (více čtěte zde).

Třebechovice se do statistik zapsaly už několikrát

V Třebechovicích dochází k podobným nehodám poměrně často. Na nedalekém přejezdu v ulici Pardubická zemřel v roce 2010 dvacetiletý řidič fordu. Také on nerespektoval červenou na semaforu.

Ke smrtelným nehodám v minulosti došlo na třech problémových přejezdech v ulicích Na Stavě, Pardubická a Týnišťská. Třebechovická radnice už od roku 2011 na železničáře naléhá, aby je doplnili závorami.

Další řidič na Hradecku unikl srážce jen o vlásek, zachytila ho kamera:

30. července 2015

„Lidský faktor nejde eliminovat, ale kdyby tam závory byly, nejspíš by se tyto nehody nestaly. Po poslední smrtelné nehodě jsem na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) opět urgoval, zda by práce nemohly urychlit. Podle posledních informací by k rekonstrukci mělo dojít v příštím roce,“ říká třebechovický starosta Jiří Němec.

Prioritou pro železničáře jsou ale přejezdy s nižším či starším zabezpečením, například ty, kde je pouze výstražný kříž.

Pomalá modernizace

V České republice je bezmála osm tisíc železničních přejezdů, z toho polovina se nachází na účelových komunikacích.

Světelnou signalizací jich je vybaveno 3 350, z toho 1 170 má navíc ještě závory.

SŽDC každoročně investuje do oprav přejezdů stovky milionů korun, mezi lety 2013 až 2016 už zmodernizovala nebo ještě opraví 276 přejezdů za zhruba 2,3 miliardy korun.

Na vytipovávání rizikových přejezdů spolupracují železniční experti s dopravními policisty. Touto problematikou se také zabývá skupina ministerstva dopravy.

„Ze železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají všem platným normám a zákonům. Ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla,“ upozorňuje Marek Illiaš ze SŽDC.

Osazení přejezdu závorami navíc není nejlevnější záležitost, vyjde na tři až pět milionů korun. Podle Illiaše by prospěla změna legislativy, zejména tvrdší postihy neukázněných motoristů, kteří jsou v naprosté většině případů viníky srážek s vlaky.

„Pokud dnes řidičům za vjezd na přejezd v době, kdy svítí červená světla, hrozí pokuta od dva a půl do pěti tisíc korun a ztráta sedmi bodů, tak to pro ně není příliš motivující,“ dodává Illiaš. Po vyšších pokutách volá také ministerstvo dopravy.

Už zanedlouho se budou moct cítit bezpečněji motoristé mířící z Krkonoš do Adršpašských skal. Začala totiž modernizace zastaralých přejezdů na trati Trutnov - Teplice nad Metují, mezi nejméně přehledné místo patří například přejezd mezi Petříkovicemi a Chvalčí.

„Projekt řeší rekonstrukci přejezdů spočívající ve výstavbě světelných přejezdových zařízení,“ potvrzuje Illiaš.