Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklistům v Hradci jde o život, zelené semafory je ženou pod kola aut

  8:15aktualizováno  8:15
Nebezpečné semafory na hradeckých cyklopřejezdech už čtvrt roku ignorují novou vyhlášku. Upozornili na to účastníci Jarní cyklojízdy, kteří založili i petici za legální bezpečné semafory. Žádají konec hazardování s životy lidí, konkrétně hradeckých cyklistů.

Cyklisté z Hradce Králové zakryli matoucí semafory na křižovatce ulic Pilnáčkovy a Akademika Bedrny při protestní akci v červenci 2015. | foto: archiv Cyklisté sobě

Podle iniciátorů žádosti město už téměř čtvrt roku ignoruje vyhlášku 294/2015, podle které se cyklisté na přejezdech mají řídit semafory umístěnými za silnicí (více zde). Hradecký problém však je, že cyklisty navzdory nové vyhlášce do mnoha křižovatek naviguje zelená svítící již před přechodem. Jestliže tedy kolař poslechne semafory za silnicí, může vjet přímo mezi rozjetá auta.

Fotogalerie

Cyklosemafory ve městě jsou podle autorů petice nyní dokonce ještě více nebezpečné než kdy předtím. Největší hrozbou jsou hlavně pro mimohradecké kolaře, kteří znají novou vyhlášku.

„Pojedou podle vyhlášky, a právě proto je s velkou pravděpodobností může srazit auto,“ řekl za petiční výbor Jan Zídek, podle kterého měla cyklojízda s mottem „Za Hradec bezpečnější“ za cíl suplovat neexistující kampaň města, jež by cyklisty o nebezpečných světlech informovala do doby nápravy.

„Mám bohužel pocit, že kdybychom na město netlačili, semafory by zůstaly, tak jak jsou, snad napořád. Věříme ale, že město začne brát situaci o dost vážněji než dosud. Pro tu liknavost nemám vysvětlení, vždyť tady už jde o život a zodpovědní lidé jako by si to ani nepřipouštěli,“ pokračuje Zídek.

Cyklisté v čele s primátorem Zdeňkem Finkem na matoucí světla upozornili už vloni v červenci, kdy při partyzánské akci zakryli semafor u OBI (podrobnosti čtěte zde). Při jarní cyklojízdě pak označili nebezpečné přechody vysvětlujícími tabulkami.

„Kromě nelegálnosti semaforů cyklisty upozorníme na to, aby se řídili spíš signalizací pro chodce,“ vysvětlil Jan Zídek.

Smutně podotkl, že od loňského zahalení světel v Pilnáčkově ulici se na situaci téměř nic nezměnilo: „Nejdříve jsme se dozvěděli, že semafory není možné vyměnit, protože jsou podle norem a vyhláška jiné řešení nepřipouští. A když se od nového roku změnila vyhláška, pro kterou je naopak nepřípustné stávající řešení. Vypadá to, že odpovědní lidé jen hledají komplikace a jakékoliv změny odkládají. Bezpečných semaforů bychom se tak mohli dočkat až v letech 2017 až 2018, kdy si to projektový tým pro úpravu semaforů naplánoval.“

Ani tento termín však nemusí být konečný.

„Pokud bude podaná žádost o úpravu jednotlivých světelných značení, budeme to posuzovat a řešit, žádná taková žádost však podaná není. Předpokládám, že žadatelem bude město,“ uvedl Petr Černohlávek, vedoucí odboru dopravy na hradeckém magistrátu.

Technicky náročná úprava spočívá ve výměně dvou skel

O světelnou dopravní signalizaci se ve městě starají technické služby. „K projektu výměny se ještě bude muset vyjádřit zvláštní komise. Technicky to nebude vůbec jednoduché,“ upozornil vedoucí střediska veřejného osvětlení Jakub Dušek.

Naopak odpůrci současného řešení se domnívají, že náprava je naprosto triviální a pro začátek by stačilo zakrýt cyklistické semafory a vyměnit sklíčka na chodeckých, aby nově zobrazovala i symbol cyklisty.

Semaforů, které odporují vyhlášce, je ve městě mnoho, těch opravdu nebezpečných kolem třiceti. Vesměs jde o světla u cyklopřejezdů, které kříží čtyřproudou komunikaci s dělicím ostrůvkem uprostřed. Kromě Pilnáčkovy ulice u OBI jde například o křižovatku u úřadu práce v ulici Průmyslová, u Tesly, Intersparu, Milety a V Lipkách.

„Jediný semafor, který v Hradci Králové splňuje vyhlášku, je pravděpodobně ten na náměstí Svobody,“ konstatoval Zídek.

Loňské zakrytí světel u OBI s nápisem „Matoucí semafory jsou zakryty pro vaši vyšší bezpečnost“ prý policie mohla kvalifikovat coby obecné ohrožení, vyšetřování však pokračuje i téměř devět měsíců po (zlo)činu.

„Stále čekáme na znalecký posudek. Máme prodlouženou lhůtu na prověřování až do 1. května, poté bude policie rozhodovat dál,“ řekla mluvčí hradeckých policistů Lenka Burýšková.





Hlavní zprávy

HolmTec s.r.o. -  Kontakt
Vedoucí konstruktér - ka

HolmTec s.r.o. - Kontakt
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.