Chodcům na městském okruhu jde o život, úřady jen nečinně přihlížejí

  • 20
Smrtelně nebezpečný přechod pro chodce v Resslově ulici v Hradci Králové se nezmění, a to i přesto, že se komunikace zrovna opravuje. Přitom stačí jen obnovit semafory. Magistrát sice změnu slibuje, ale kupodivu nejdříve v roce 2017.

Královéhradecký magistrát, silničáři i policie, zkrátka všichni, kteří k tomu mají co říct, přiznávají, že o problému s přechodem pro chodce u křižovatky ulic Resslova a Průmyslová vědí. Přesto se s extrémně nebezpečným místem v centru Hradce Králové roky nic neděje. Znepokojivé na tom je, že jde o život lidí, kteří tudy denně musí procházet.

„Když je školní rok, děti tudy vodím do školy několikrát týdně a mohu potvrdit, že to je velmi nebezpečný přechod. Opravdu jde o život. Kvůli tomu je samotné nepouštím,“ řekla osmatřicetiletá žena, která bydlí v ulici Bohuslava Martinů.

Pro obyvatele této části města přitom přechod leží na nejkratší trase například na magistrát, krajský úřad nebo do škol v centru města. Denně tudy projdou desítky lidí. 

Za posledních deset let tam auta smetla už několik lidí, z nichž někteří skončili s vážným poraněním v nemocnici.

„Zvýšit bezpečnost na tomto konkrétním přechodu pro chodce rozhodně doporučujeme. Na silničním okruhu je to jediný přechod, který není zabezpečen světelnou signalizací. Na stole byla už řada variant jak tu situaci řešit, ale co vím, žádná nebyla dosud schválená,“ uvedl Stanislav Blažek z královéhradecké dopravní policie.

Silnice se opravuje, přechod nikoliv

Přitom není příhodnější chvíle než v této době neudržitelný stav jednou provždy vyřešit. Resslova ulice je totiž v rekonstrukci a provoz je sveden jen do jednoho silničního pruhu v každém směru. Silničáři tam opravují asfaltový povrch.

„V tomto okamžiku však nemám informaci, že by se to mělo změnit. Policie může pouze umístění světelné signalizace doporučit, nikoli nařídit, řešení je na jiných,“ uvedl Blažek.

Někteří lidé přechod na čtyřpruhu raději přebíhají.

Jeho slova potvrzuje i královéhradecký magistrát, který má světelnou signalizaci v ulicích města na starost. Opravu Resslovy ulice, která je součástí městského silničního okruhu vedeného jako silnice první třídy, má ve správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Přechod pro chodce po rekonstrukci zůstane. Oprava silnice skončí za osm týdnů. Jedná se pouze o obnovu živičného povrchu, vodorovné i svislé dopravní značení zůstane tak, jak je. A co se týče semaforů, ty na starosti nemáme,“ uvedla Miluše Votroubková z ŘSD.

Resslova ulice je čtyřproudá, proto by podle norem měl být už dávno uprostřed přechodu ostrůvek, měl by být nasvětlený, se sníženými obrubníky pro vozíčkáře, o semaforech ani nemluvě.

„Součástí obnovy povrchů v Resslově ulici úprava světelné signalizace skutečně není. Světelná signalizace v Resslově ulici je samostatná akce, která je v současné době v takovém stadiu, že je na to hotový projekt a zpracovaná studie. Úřad hlavního architekta předal studii na odbor investic k dalšímu postupu. Magistrát na tom pracuje a s realizací se předběžně počítá v roce 2017,“ uvedl Petr Černohlávek z odboru dopravy hradeckého magistrátu.

Problém v Resslově ulici není novinkou. Potvrzuje to i smrtelná nehoda, která se tam stala v prosinci roku 2009. Tehdy projíždějící auto na kritickém přechodu srazilo ženu, která těžkým zraněním podlehla. Nečinnost úřadů je proto zarážející.

Město slibuje semafor pro chodce

„Proč to tak dlouho trvá? Je to otázka na ty, kdo budou investovat. My v těchto případech rozhodujeme pouze jako státní správa. Otázka peněz je v tomto případě zásadní,“ dodal Černohlávek.

Podle informací MF DNES by mělo dojít pouze k zprovoznění světelné signalizace na přechodech v Resslově a Průmyslové ulici v režimu, kdy si chodci stisknutím tlačítka na sloupu semaforu sami navolí, kdy mohou do vozovky vstoupit, aby zbytečně nedocházelo k blokování provozu na frekventované silnici. Odhadované náklady na zabezpečení přechodu pro chodce v Resslově ulici se pohybují v řádech statisíců korun.

Magistrát v posledních letech nebezpečné přechody na hlavních tazích v centru města, až na ten v Resslově ulici, vyřešil světelnou signalizací, ostrůvky nebo již dříve podchody.