Výroba umělého trávníku v Královédvorské textilní společnosti Juta

Výroba umělého trávníku v Královédvorské textilní společnosti Juta | foto: Ondřej Littera

V průmyslu chybí šikovní absolventi, firmy a školy ještě víc spojí síly

  • 2
Před několika lety se o tom jen mluvilo, nyní se věci dávají konečně do pohybu. Katastrofální nedostatek odborníků z řad absolventů učňovských oborů, ale i středních a vysokých škol, kteří by se po ukončení studia rychle chytli v novém zaměstnání, nutí firmy, školy i úřady k mnohem většímu propojení vzdělávacího systému a trhu práce.

V Královéhradeckém kraji se osvědčil model, kdy na školách vznikají nové obory, ve kterých si odborníky vyškolí přímo konkrétní firmy. Mnohem větší vliv získává i kariérní centrum hradecké univerzity a do boje za efektivnější vzdělávání vyráží i krajská hospodářská komora a kraj. Komoře se nelíbí, že studentům chybí praxe, bez níž se nemohou patřičně zapojit do pracovního procesu.

Problém by podle ní měla řešit série veletrhů konaných ve všech okresních městech. Na každém veletržním dnu se představí jak lokální školy se svými obory a dalšími nabídkami pro studenty, tak firmy, které na nich mohou lákat budoucí zaměstnance.

„Naším cílem je nabídnout rodičům a žákům základních škol možnost blíže poznat střední školy v regionu, protože chceme, aby si vybrali správný obor, jehož absolventi najdou uplatnění. Chceme ukázat, jak firmy, především ty technicky zaměřené, se školami spolupracují už v současnosti, a poukázat třeba na to, že všeobecné studium na gymnáziu nemusí zajistit lepší budoucnost než kvalitní vzdělání na odborné škole,“ říká ředitel Krajské hospodářské komory Královéhradeckého kraje Radek Zelenka.

Broumovská textilka Veba bývala dříve raritou

„Věřím, že akce přinese žákům základních škol a jejich rodičům přehled nejen o studijních možnostech, ale hlavně o budoucím uplatnění absolventů škol a oborů ve zcela konkrétních firmách. Od zaměstnavatelů zazní i informace o platových podmínkách, náplni práce, podpoře při výborných studijních výsledcích,“ přidává se krajská radní pro oblast školství Táňa Šormová.

Když loni na hronovské průmyslovce otevřeli obor, v němž si vychovává vlastní zaměstnance broumovská textilka Veba, zdálo se, že půjde spíše o raritu (více čtěte zde). Na tento způsob už nyní podobně navazují další školy, například na Střední škole oděvní, služeb a ekonomiky v Červeném Kostelci zřídili se zdejšími regionálními průmyslovými giganty Saar Gummi a Rubenou učňovský obor gumař-plastikář.

„Absolventi najdou uplatnění v gumárenském průmyslu, který je v Červeném Kostelci, Náchodě i Velkém Poříčí hojně zastoupen, pracuje v něm více než dva tisíce zaměstnanců,“ vysvětluje ředitel školy Marek Špelda.

Druhému novému oboru dali název výrobce textilií, kterým chce červenokostelecká škola reagovat na dlouhodobý nedostatek pracovníků v oděvním a textilním průmyslu. Absolventi najdou uplatnění zejména ve dvorské textilce Juta.

„Pro děti a jejich rodiče z Královédvorska, Náchodska a Trutnovska je volba tohoto oboru výhodná, protože jim umožní vystudovat blízko bydliště a ti nejlepší zde následně také získají uplatnění,“ podotýká personální ředitelka Juty Marie Jirková.

Mladí se rychleji dostanou na vyšší mzdu

Podle ředitele Špeldy je spolupráce s podniky výhodná pro všechny strany: „Škole umožní připravit absolventy, kteří budou okamžitě uplatnitelní na trhu práce, podnikům urychlí zaškolování nových pracovníků, protože u nich již budou pracovat v rámci praxí a mladí zaměstnanci se zase rychleji dostanou na vyšší mzdu.“

Praxi potřebují nejen učni, ale také maturanti, ne každý z nich pokračuje na vysoké. Své o tom ví Jan Lang, ředitel Střední školy aplikované kybernetiky v Hradci Králové. Její studenti pracují na projektech pro pražskou pobočku společnosti Microsoft.

„Na střední škole by praxe měla zaujímat přiměřenou část. My za praxi považujeme hlavně studentské projekty, ideálně když je studenti připravují pro konkrétní firmu nebo jedince. Naopak nejsem příznivcem krátkodobých praxí, při nichž student jde dělat nějakých čtrnáct dní do fabriky. Za tu dobu se toho moc nenaučí a pro firmu je to spíš zátěž. Podle mého názoru je důležité, aby studenti hodně tvořili už v samotné škole,“ míní ředitel Lang.