Nehoda motorizovaného kluzáku u Svinar na Královéhradecku (8. července 2012)

Nehoda motorizovaného kluzáku u Svinar na Královéhradecku (8. července 2012) | foto: www.uzpln.cz

Senioři se z kabiny převráceného kluzáku podhrabali polem s mrkví

  • 8
Červencovou nehodu motorového kluzáku, v němž u Svinar v Hradci Králové nouzově přistáli dva senioři, způsobil žmolek silikonové pryže. Ucpal karburátor a pilot nouzově přistál v poli s mrkví. Zachytil ale o zavlažovací zařízení a kluzák skončil "na zádech". Ven se oba senioři museli podhrabat měkkou půdou.

Devětašedesátiletý pilot letěl z Hořic v Podkrkonoší do prostoru východně od Hradce Králové, aby spolu s pětasedmdesátiletým fotografem na palubě pozoroval a dokumentoval rozsah škod v lesích po nedávné silné bouřce (více o červencové kalamitě čtěte zde). 

Už se chtěli vracet zpět na letiště v Hořicích, ale v tu chvíli jim vysadil motor. Pilot se snažil motorový kluzák typu L13 SE Vivat znovu nastartovat, ale marně. Začal proto vybírat vhodnou plochu na nouzové přistání. Tu v přímém letu vyloučil kvůli vzrostlému obilí a zvolil zelenou plochu po své levici v domnění, že je to tráva.

Namísto do trávy přistál do pole s mrkví

Z výšky ovšem nemohl poznat, že jsou to lány mrkve se závlahovým potrubním systémem. Právě trubky v poli způsobily, že se po nouzovém přistání kluzák převrátil. Jeho příď se zabořila do měkké půdy a ocas se zdvihl směrem vzhůru.

Oba senioři se uvolnili z bezpečnostních pásů, a protože se převrácený kluzák zabořil do měkké půdy, museli se podhrabat pod rámem kabiny. Oba vyvázli jen s lehkými oděrkami (více o záchranné akci zde).

Pilot měl nalétáno celkem 1 257 hodin a i jeho pětasedmdesátiletý kopilot má průkaz způsobilosti pilota kluzáků.

"Příčinou vysazení motoru bylo ucpání hlavní trysky karburátoru zbytkem silikonové pryže použité k dotěsnění dosedací plochy mezi karburátorem a sacím potrubím motoru," zjistil inspektor Lubomír Stříhavka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Jak se žmolek pryže dostal do karburátoru, to se vyšetřovatelům nepodařilo zjistit. Stroj byl po nárazu hodně poškozený, levá polovina křídla se vylomila směrem k přídi a zdeformoval se trup i ocas kluzáku. Motorový prostor zčásti vyplnila hlína.