Cyklista zemřel po srážce s autem na Náchodsku (30. 7. 2014). Náchod letos skončil ve statistice předposlední.

Cyklista zemřel po srážce s autem na Náchodsku (30. 7. 2014). Náchod letos skončil ve statistice předposlední. | foto: KŘP Královéhradeckého kraje

Mrtvých v Hradci ubylo, nejvíce vážných nehod eviduje Náchod

  • 0
Hradec Králové se podle statistiky jedné pojišťovny v letošním roce stal pro řidiče druhým nejbezpečnějším krajským městem. Mezi okresy jsou na špici Jičín a Rychnov nad Kněžnou. Naopak Náchod je zejména vinou hlavního tahu na Polsko opět na chvostu.

Nepozornost, rychlá jízda, nezvládnutí řízení. To jsou nejčastější příčiny smrtelných nehod, které se v Hradci Králové staly od začátku letošního roku.

Hradec je druhý v republice

Mezi 13 krajskými městy v České republice obsadil Hradec Králové za první pololetí letošního roku 2. místo. S těžkými následky se méně bouralo jen v Ústí nad Labem.

Oproti stejnému období vloni si Hradec hodně polepšil. V roce 2013 totiž skončil uprostřed tabulky na 7. místě.

„Index vychází ze statistik dopravních nehod policie a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková. Index klade důraz především na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti obcí.

I přesto podle indexu bezpečnosti, který každý rok dávají dohromady odborníci České pojišťovny, patří Hradec k nejbezpečnějším krajským městům. Alespoň co se týká nehod se smrtelným či těžkým zraněním.

Počet nehod stoupl

Statistiky hradeckých policistů to potvrzují. Avšak i když počet nehod v prvním pololetí meziročně trochu stoupl, na silnicích se umíralo méně.

„Loni při 654 dopravních nehodách zemřelo sedm osob a 17 se jich těžce zranilo. V letošním prvním pololetí se nehod stalo 711, ale zemřeli pouze dva řidiči a těžce zraněných bylo 13,“ říká mluvčí hradeckých policistů Lenka Burýšková.

Nejčastější příčinou nehod podle policejních záznamů byl v obou letech ve více jak 50 procentech nesprávný způsob jízdy, následovaný nedáním přednosti v jízdě a nepřiměřenou rychlostí. V drtivé většině nehody zavinili řidiči, cyklisté letos mohli jen za 14 nehod.

„Výsledek nás samozřejmě těší. Kromě každodenního dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu a nad dodržováním pravidel v dopravě se na něm podílí i preventivní akce a také stále modernější a bezpečnější konstrukce vozidel,“ míní Burýšková.

V Jičíně se narozdíl od loňska vážná dopravní nehoda nestala

Statistika sleduje kromě krajských měst také bezpečnost na silnicích v 59 městech okresních.

Regionálním skokanem se oproti minulému roku stal Jičín, který obsadil v 1. pololetí roku 2013 nehezké 57. místo, začátek letošního roku ho ale vynesl na 1. až 12. místo, o které se dělí obce, v nichž se za dané období žádná vážná nehoda nestala.

S Jičínem se mezi městy s „čistým štítem“ objevil i Rychnov nad Kněžnou, který jednu z předních pozic obhájil. „Oproti stejnému období v minulém roce je však měst, kde se nestala vážná nehoda, méně. Loni si totiž pomyslný čistý štít zachovalo hned 20 měst,“ upozorňuje Buriánková.

Z dvacítky měst, ve kterých se loni v prvním pololetí nestala žádná nehoda, se naopak propadl Trutnov. Město letos skončilo na nelichotivém 53. místě z 59.

Statistiku ovlivnila také nehoda z letošního ledna, kdy řidič v Trutnově na přechodu srazil a usmrtil seniorku, v červnu se tam těžce zranila starší žena, která kvůli zdravotní indispozici z horka vjela do protisměru a čelně se srazila s protijedoucím vozidlem.

Nejhůře v kraji dopadl Náchod

Ještě hůř než Trutnov dopadl Náchod, skončil předposlední. Hůř na tom co do nehodovosti bylo už jen Uherské Hradiště.

Mluvčí náchodské policie Eva Prachařová k tomu říká: „Smrtelnou nehodu v letošním prvním pololetí neevidujeme žádnou, těžkých zranění pět. Loni se těžce zranili čtyři lidé a také žádný nezemřel.“

Náchod, jehož středem vede hlavní tah na Polsko, se v žebříčku umisťuje na dolních pozicích pravidelně. Důvodem je podle odborníků stále neexistující obchvat města, za nějž obyvatelé pravidelně bojují.

„Při směrovém průzkumu dopravy v roce 2013 jsme na nejvytíženější náchodské kruhové křižovatce u Slávie naměřili průměrný denní průjezd téměř 30 tisíc vozidel všemi směry. To výrazně převyšuje počet všech osob žijících ve městě,“ upozorňuje Prachařová. Náchod má na 20 tisíc obyvatel.

Stejně jako v jiných městech i řidiči bourající v Náchodě nejčastěji hřeší nedáním přednosti, nevěnováním se řízení a rychlou jízdou.