Motorka u Adršpašsko-teplických skal. | foto: Luboš Němeček, Správa CHKO Broumovsko

Motorky jezdí po stezkách v chráněném území, policie je na ně krátká

  • 27
Rozježděné porosty, hluk a poničené turistické cesty zůstávají za jezdci na motorkách v Chráněné krajinné oblasti Broumovsko. Stěžují si na ně lesníci, myslivci i turisté, protože někteří motorkáři se chovají agresivně. Podle zákona se přitom v tomto území smějí pohybovat jen na silnicích.

Nejhůř je na tom okolí Stárkova, Vysoké Srbské, Bezděkova nad Metují, Velkých Petrovic, Velkého Dřevíče, okolí Adršpachu a Zdoňova. Vrcholem jsou podle ochranářů i průjezdy po okrajích národní přírodní rezervace Adršpašsko-teplické skály a jízda přímo na turistických stezkách v Broumovských stěnách.

„Motorkáři si dělají trasy po porostech, kde se jim to hodí. V cestách vyjíždějí koryta, což přispívá k erozi, nehledě na šílený rachot. Teď je toho hodně na stárkovských stráních, na Žděřině, občas blbnou i na pastvinách na Bischofsteině, podobně i čtyřkolky. Motorkářů není tolik, aby se ve vesnicích nevědělo, kdo to je. Málokomu se do toho ale chce vstupovat, protože vždycky je to známý někoho známého,“ tvrdí správce obecních lesů na Policku Luboš Binar, který se stará i o soukromé lesy v okolí.

V minulosti několikrát zkoušel motokrosové jezdce zastavit na Boru v Machově. „Je to dost nebezpečné, protože jezdí v tlupě a hoši jsou dost agresivní,“ říká lesník.

Začátkem května se motorkáři proháněli i na hřebenovce v Broumovských stěnách.

„Šli jsme na Slavném po lesní pěšině k Beránku. Objevila se tam parta tří motorkářů, kteří byli dost agresivní a ještě nás dráždili. Postavil jsem se jim do cesty, ale nakonec jsem byl rád, že jsem jednu neschytal. Pohrozil jsem jim, že je nahlásím. Je ale problém proti nim nějak zasáhnout. Když jim dám klackem nebo vytrhnu drát z motorky, já budu mít štráf a oni vyváznou,“ říká turista z Police nad Metují, který nechtěl zveřejnit jméno.

Sám šel za ochranáři Chráněné krajinné oblasti Broumovsko, co s tím může dělat.

„Chodím do skal celé roky, mám je rád, ale v tomhle člověk nemá dovolání. Policie je v tom taky bezzubá, protože než na místo přijedou, motorky jsou už pryč. Ten stav mi připadá dost beznadějný,“ míní turista.

Nemají značky a zastavit se nenechají

Motorkáře bylo nedávno slyšet také o sobotním dopoledni kdesi v lesích stolové hory Ostaš, ve všední den se zase dva mladíci proháněli po zemědělských cestách mezi Ostašem a Maršovem. Kdyby je chtěl někdo nahlásit, nejspíš bude mít stejně smůlu. Jezdci měli helmy a na motorkách scházejí registrační značky.

Podle ochranářů ruší zvířata, ptáky v hnízdění, ničí cesty, vyjíždějí koleje na cizích pozemcích, poškozují stromy odíráním kořenových náběhů a rozjíždějí drobné vodní toky. Hlavní konflikt je ve využívání území, kde se o své hlásí myslivci, lesníci, obyvatelé obcí, majitelé pozemků i rekreanti.

Nelegálním motokrosovým jezdcům hrozí v CHKO pokuta až sto tisíc korun. Ochranářům se však takové postihy zatím nepodařilo udělit. Před několika lety dali pokutu třem motorkářům v Pěkově. Jenže motorkáři dali věc k soudu a vyhráli, protože ochranáři nezopakovali jeden z důkazů a tím se dopustili procesní chyby.

Policisté sice také ještě nikoho nepokutovali, ale budou mít aspoň konkurenceschopnou techniku.

„Obvodní oddělení v Polici nad Metují dostalo terénní čtyřkolku. Budou mít lepší možnost dostat se do hůře přístupných terénů v okolí Hvězdy, Adršpachu nebo Teplic nad Metují,“ říká mluvčí náchodské policie Eva Prachařová.

Ochranáři vyzvali veřejnost, ať také pomůže. „I našim lidem se stává, že anonymní motorkáři v helmě a bez registrační značky ani nezastaví a ujedou. Pokud je nechytí policie nebo je nenahlásí někdo, kdo je zná, je to obtížné,“ připouští zástupce vedoucí Správy CHKO Broumovsko Petr Kuna.

Sami motokrosaři se ozvali v internetových diskusích. Kdyby prý bylo víc povolených tratí, do lesů by nemířili.

Povolená trať je třeba v Radvanicích. Podobné okruhy nebo závody však podle ochranářů působí jako magnet na nelegální jízdy. Když se v dubnu konaly extrémní závody v Petříkovicích, část oficiálních jezdců se vracela domů přímo přes lesy.