Ve druhé polovině roku by se jednání o novém parkovišti mohla znovu rozběhnout. Ilustrační foto

Ve druhé polovině roku by se jednání o novém parkovišti mohla znovu rozběhnout. Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Nevyřešená MHD brzdí přípravu záchytného parkoviště v Hradci

  • 4
Záchytné parkoviště pro 300 aut se mělo začít stavět v Jungmannově ulici na příjezdu od Pardubic už loni na podzim. Práce však nezačaly kvůli nevyřešené ochraně životního prostředí a situaci kolem navazujících spojů a jízdném v MHD. Kdy budou moci lidé zaparkovat na okraji Hradce stále není jasné.

Firma ISP, která v krajském městě provozuje placené parkování, původně plánovala, že záchytné parkoviště v Jungmannově ulici začne stavět vloni na podzim a že za šest měsíců bude hotové.

Předpokládala, že ke stavbě, která by měla vzniknout na pozemcích charakterizovaných jako ostatní plocha mezi ulicemi Na Rybárně a Medkovou poblíž areálu Opel, nebude nutno zpracovat podrobnou dokumentaci vlivu na životní prostředí.

Krajský úřad však vloni v září oznámil, že parkoviště má významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a bude posuzováno podle zákona. Znamená to, že projektanti se musí vypořádat s řadou připomínek od různých institucí.

To potvrdil i předseda představenstva ISP Dušan Čížek: "Stále probíhá řízení o vlivu stavby na životní prostředí. Do jeho dokončení a podpisu smlouvy s městem o spolupráci na výstavbě není možno pokračovat."

Firma plánuje výstavbu na ploše 0,8 hektaru. Parkoviště by mělo místa pro 300 vozů, z toho 15 by bylo pro tělesně postižené. Přes den by sloužilo hlavně pro návštěvníky města a v noci by na něm zřejmě parkovali místní.

Plocha by byla oplocená, výjezdy i vjezdy by byly opatřeny závorou. Charakter parkoviště by odpovídal záchytným parkovištím, která znají řidiči z okraje Prahy, například na Černém Mostě. Aby parkoviště sloužilo tak, jak má, řidiči by měli do centra využívat veřejné dopravy. ISP navrhovala, aby tarif byl nižší, než jaký nyní platí běžní cestující.

Řidiči ze záchytného parkoviště by měli nižší jízdné v MHD

"Takové jednání mezi firmou ISP a námi už proběhlo, ale mluvili jsme o možnostech a hlavních zásadách. Je jasné, že městská doprava musí na parkoviště navazovat, ale pokud jde o jízdné, ISP by nám rozdíl mezi běžným a zlevněným jízdným musel nějak kompenzovat. Předpokládám, že do dalších jednání vstoupí město, a pak se uvidí. Když se uvažovalo o záchytném parkovišti u koupaliště Flošna, přemýšleli jsme o tom, že by řidiče po nějakém okruhu vozil malý autobus. Těch možností je víc," řekl ředitel Dopravního podniku Hradec Králové Miloslav Kulich.

O dalším záchytném parkovišti však ISP zatím neuvažuje. "Záleží na dostupnosti vhodné plochy s napojením na městskou hromadnou dopravu. Je také nutné, aby bylo při hlavním silničním tahu. Další takové místo dnes v Hradci k dispozici nemáme," řekl Čížek.

Podle Kulicha zatím čas pro další záchytná parkoviště nedozrál: "Vývoj bude stejný jako v Praze. Zpočátku tam byla záchytná parkoviště poloprázdná, protože řidiči pořád měli šanci někde v centru zaparkovat. Dnes už je to jiné. Také v Hradci lidé ještě dojedou blíž k centru a někde zaparkují."

Parkovací systém, který lidé v Hradci kritizují, by se ve druhé polovině roku měl trochu změnit. Nové vedení radnice nyní pracuje na návrzích změn a pak je předloží ISP.