Helikoptéra je jedinou možností, jak na nejvyšší českou horu a do jejího okolí pohodlně dopravit velké kusy potřebné pro stavbu lanovky.

Helikoptéra je jedinou možností, jak na nejvyšší českou horu a do jejího okolí pohodlně dopravit velké kusy potřebné pro stavbu lanovky. | foto: Michaela Rambousková

Nová lanovka na Sněžku by mohla jet už letos. V srpnu dostane sloupy

  • 9
Nová kabinová lanovka na Sněžku doslova roste před očima. V srpnu dělníci osadí horní část stožáry a v říjnu by se mohla kompletovat. Sloužit má od března, avšak stavbaři s italským šéfmontérem ji možná stihnou rozjet ještě letos.

Na konci loňských prázdnin stavbu nové lanovky na Sněžku zkomplikovalo nečekané skalní podloží a nezakreslený elektrický kabel a vypadalo to, že velká stavba nabere zpoždění. Nyní je všechno jinak.

Všechny tři stanice jsou už téměř hotové, v následujících týdnech začnou stavbaři instalovat sloupy a už v říjnu by lanovou dráhu mohli začít kompletovat. 

"Nejdůležitější práce se teď dějí na mezistanici na Růžové hoře, kde montujeme technologii, abychom mohli zakotvit střechu a mít tak i třetí stavbu zastřešenou. Montáž dokončíme tento týden," říká Alan Tomášek, starosta Pece pod Sněžkou, která novou lanovou dráhu s využitím evropských dotací staví.

Původní sedačkovou lanovku vyrobenou v roce 1949 v chrudimské firmě Transporta nahradí čtyřmístné uzavřené kabiny od italského výrobce Leitner.

V minulých dnech byla v Peci pod Sněžkou k vidění i auta s italskou registrační značkou.

"Šéfmontér a jeden technik jsou přímo z italské firmy. K ruce pak mají naše lanovkáře, kteří na dráze budou do budoucna znovu pracovat," potvrzuje Tomášek.

U lanovky teď operují helikoptéry

Odborníci pracují na všech třech stanicích a v dalších týdnech je bude čekat montáž technologie na jednotlivé stožáry.

Pro jejich usazení budou tento týden stavbaři společně s pilotem helikoptéry betonovat patky horního úseku mezi Růžovou horou a Sněžkou.

"Létat jsme začali ve středu. Můžeme vždy jenom ráno mezi šestou a desátou hodinou a pak až večer, kvůli horku," vysvětluje hlavní vedoucí stavby Daniel Slovák.

V dolním úseku z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu už stojí 19 sloupů, v horní části vedoucí těsně pod vrchol Sněžky bude v následujících týdnech stát 17 stožárů. I je bude na místo osazovat vrtulník.

"S jejich instalací bychom měli začít zhruba od 7. srpna," odhaduje ředitel projektu Michal Holub.

Původním termínem, kdy by měla začít lanovka zkušebně jezdit, byl březen příštího roku. Podle informací MF DNES by ale mohlo být hotovo dřív, už letos na podzim, a to v případě, že stavbě bude přát dobré počasí.

Starosta ani zástupci stavební firmy BAK, která má lanovku na starost, ale zatím možnost uspíšení stavby o skoro půl roku potvrzovat nechtějí. "Možné je všechno, i to, že lanovku rozpohybujeme ještě v tomto roce. Uvidíme," krčí rameny Tomášek.

Na instalaci je už připraveno i 32 kabin

Na jaře to přitom ještě vypadalo, že se stavba lanovky spíš protáhne, protože počasí, které v Krkonoších panovalo,práci stavbařům ztěžovalo nebo chvílemi úplně zastavilo. 

"Hlavně na mezistanici a horní stanici jsme na jaře kvůli špatným povětrnostním podmínkám začínali dost dlouho. Teď to ale běží velmi dobře. S průběhem jsem spokojen," libuje si starosta Pece.

Na instalaci je už připraveno i 32 kabin, které má firma BAK už uskladněny v sídle v nedalekých Mladých Bucích.

Helikoptéra je jedinou možností, jak na nejvyšší českou horu a do jejího okolí pohodlně dopravit velké kusy potřebné pro stavbu lanovky. 

Sněžka totiž leží v prvním pásmu Krkonošského národního parku, kde panují velice přísná pravidla pro návštěvníky a jejich pohyb. Motorovými vozidly tam lze vjet jen na speciální povolení, a to jen na vyznačených cestách, nikoli do terénu.

Některý materiál proto museli stavbaři na trasu budoucí lanovky po definitivním zbourání té původní přepravit ručně. "Něco máme dovoleno přepravovat i pomocí čtyřkolky po turistickém chodníku," říká Slovák.

Původní dvousedačková lanovka sloužila na trase mezi Pecí pod Sněžkou a vrcholem Sněžky od podzimu 1949. Poslední jízdu na otevřené dvousedačce jedoucí po boku si turisté mohli užít 2. září loňského roku. Pak už šla lanovka k zemi.

Přepraví 250 lidí za hodinu, bude pohodlnější, odolá větru

Za třiašedesát let lanovku použilo na 20 milionů turistů a na vrchol Sněžky vyvezla více než 7,2 miliónu cestujících.

"Poprvé 10. listopadu 1949 přivezly sedačky lanovky na Sněžku nejen radost rekreantů, ale i potvrzení, že ani nepřízeň přírody nemůže zmařit nadšenou práci našich dělníků a železničářů. Rychlostí 2,5 metrů za vteřinu a největší výšce 13,5 metrů se soukají sedačky lanovky jedna za druhou nad vrcholky smrků, horskou loukou a nepřehlednými záhony horské kleče nahoru," psalo se v dobové brožurce z roku 1950.

Nová lanovka by měla přepravit 250 lidí za hodinu a zároveň zkrátit čas cesty na vrchol Sněžky. Na rozdíl od té původní by měla lépe odolávat větru a být tak pro cestující pohodlnější.

Dráha povede po téměř totožné trase, změní se jen poloha dolní stanice v Peci pod Sněžkou, která bude níž. Bude tak i snadněji dostupná hendikepovaným. Z bývalé dolní stanice by pak mělo vzniknout muzeum lanovky.

Hnací zařízení, dva stožáry a několik sedaček se už přestěhovaly do depozitáře Národního technického muzea.

"Lanovka pro nás má velkou hodnotu a doufáme, že nás v tom budoucí generace, pro něž její torzo uchováme, utvrdí," uvedl loni na podzim ředitel železničního muzea Michal Novotný.