Cyklostezka do Kuksu slaví úspěch, kraj chce pokračovat. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecký kraj sní o 330 kilometrech cyklostezek. Až k prameni Labe

  • 1
Královéhradecký kraj představil strategii cyklodopravy s 330 kilometry nových stezek. Už za sedm let bude možné projet se na kole příhraničím, podél toku Labe od pramene nebo z České Skalice do Polska.

Velký úspěch nedávno otevřené cyklostezky mezi Hradcem Králové a Kuksem, po níž denně projede přes tisíc cyklistů, inspiroval krajské zastupitele.

V pondělí totiž schválili nebývale velkorysý plán výstavby dalších desítek kilometrů stezek pro cyklisty a bruslaře po celém Královéhradeckém kraji.

Do roku 2020 by v kraji mělo vyrůst 330 kilometrů tras pro cyklisty. "Zhruba třetinu z toho nově postavíme, u zbytku využijeme stávající komunikace," říká náměstek hejtmana Otakar Ruml.

Cyklostezky budou do čtyř směrů

Dálkové cyklotrasy kraj povede do čtyř páteřních směrů. Pokračovat chce s budováním Labské stezky, její součástí by měla být i plánovaná cyklostezka Mechu a perníku mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

"Ještě letos bychom chtěli podat žádost o územní rozhodnutí v úsecích Hradec Králové - Vysoká nad Labem či u Němčic a Dřítče," říká krajský zastupitel a náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

"Na příštím krajském zastupitelstvu bychom rádi požádali o dotaci dva miliony korun na výkup pozemků mezi Hradcem a Vysokou," plánuje Vedlich, který má plánování výstavby cyklostezky mezi krajskými městy na starosti.

Dalšími strategickými směry povedou cyklotrasa Odra - Nisa či třicetikilometrová Kladská stezka spojující Českou Skalici, Náchod a Polsko.

Posledním strategickým směrem míří takzvaná Příhraniční cyklotrasa číslo 22, která má mít 150 kilometrů a spojovat několik turistických přechodů.

Peníze na výstavbu mají dát kraj i města

Uskutečnění rozvojové strategie cyklostezek vedení kraje naplánovalo na tři etapy. Ta první odstartuje už letos. Do příštího roku musí být hotovy studie území, kudy budoucí cyklotrasy povedou.

"Trasy budeme muset hledat tak, aby v dalších fázích nenastaly nějaké problémy, například s výkupem pozemků," říká Ruml.

V roce 2015 se pak kraj pustí do získávání a vytváření dokumentů pro územní rozhodnutí a také stavební povolení.

"K samotné realizaci by pak mělo dojít v letech 2016 až 2020. I když se to nezdá, času je málo a utíká rychle," upozorňuje hejtmanův náměstek.

První naplánovanou etapu chce kraj financovat společně s městy, kterými cyklotrasy povedou. "Shodli jsme se s obcemi, že přispějí padesáti procenty a kraj doplatí zbytek," říká Ruml.

Celkové výdaje v této fázi by měly přesáhnout tři a půl milionu korun. Téměř polovinu peněz spolkne studie příhraniční stezky, která má být nejdelší.

Celková částka na výstavbu nových tras má být 320 milionů korun, dalších 15 milionů by měly stát změny značení stávajících komunikací, které chce kraj do sítě cyklostezek zařadit.

Součástí strategie je i rozvoj lokalit pro in-line bruslaře. Jednou z prvních na řadě by mělo být okolí Rozkoše.