Nové Město nad Metují leží na hlavní trase z Rychnova do Náchoda.

Nové Město nad Metují leží na hlavní trase z Rychnova do Náchoda. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nové Město nechá odborníky posoudit dopravu, pak vypíše referendum

  • 1
Tři roky dělí obyvatele Nového Města nad Metují od referenda o dopravě, nařízeného soudem. Do té doby jim chce vedení města předložit vyhledávací studii, která posoudí více alternativ vedení tranzitní dopravy.

Radnice chce studii začít připravovat s krajem, ministerstvem dopravy i Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky (ŘSD).

„Na rozdíl od přípravného výboru referenda, který ví naprosto přesně, jak vyřešit tranzitní dopravu v Novém Městě, my to v současné době nevíme a chceme se jít zeptat odborníků, jak by to řešili oni. Jsme přesvědčeni, že v současné době se dopravní vztahy v celém regionu mění natolik, že je potřeba se na ně podívat z nového pohledu,“ řekl před zastupiteli místostarosta Nového Města Michal Beseda.

Jde hlavně o to, jak se vyvine doprava v souvislosti se zamýšleným zdvojnásobením výroby ve Škodě Auto v Kvasinách kolem roku 2018 a jak bude postupovat dostavba dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři a rychlostní silnice na Královec.

Obchvat má tři varianty

Hlavně nákladní auta jsou pro Nové Město velký problém. Silnice I/14 od Rychnova nad Kněžnou do Náchoda vede dosud přímo přes historické Husovo náměstí, byť nákladní auta jezdí z obce Spy do Krčína. Na stole jsou momentálně tři varianty, kudy může vést tranzit, ale mohou se objevit i nové možnosti.

Jednu verzi naznačuje zatím neschválená krajská studie Brána k sousedům z roku 2012, podle níž by mohl obchvat vést od Spů k Nahořanům a na obchvat České Skalice. Druhou možností je obchvat navržený petičním výborem referenda, který by vedl auta v trase Spy - Vladivostok - Osma - Nahořany.

Třetí variantou je trasa přeložky I/14, kterou připravuje ŘSD. Navrhuje trasu v délce 6,3 kilometru od Spů, podél železniční trati v Novém Městě a s napojením ve Vrchovinách za odhadovanou cenu 786 milionů korun bez daně. Stavba však zatím nemá územní rozhodnutí, ŘSD o něj žádá od roku 2008, stavební úřad ho třikrát vydal, ale krajský úřad ho opakovaně zrušil a vrátil k projednání. Teď je územní řízení přerušeno do konce roku 2015 k doplnění podkladů.

Zastánci referenda a jižního obchvatu se snažili prosadit u zastupitelů opačný postup, tedy aby se začalo od územního plánu města. Chtějí územní studii, přeložku v územním plánu a také zablokování pozemků pro obchvat.

Autoři petice Za obchvat Nového Města nad Metují navrhli, že by se neměla stavět připravovaná přeložka I/14 od Spů směrem na Vrchoviny, ale jižní obchvat města od Spů směrem na Nahořany.

„V územním plánu nebude zakreslen obchvat, ale pouze volná plocha, kudy by obchvat mohl vést, a dále stávající koridor pro přeložku. Poté městské zastupitelstvo schválí územní plán a počká na referendum, kterým směrem má ve výsledku jít,“ řekl advokát přípravného výboru referenda Ludvík Novotný.

Právník varoval zastupitele i před trestněprávními důsledky některých jejich kroků, takže se ho ptali, zda je to vyhrožování.

Skupina občanů a majitelů pozemků vyvolala petici Za obchvat Nového Města nad Metují na přelomu roku 2013 a 2014, kdy ji podepsalo asi 1 600 lidí. Soudní pře o referendum už sice skončily, ale smír nezavládl (více najdete zde). Přípravný výbor referenda totiž adresoval zastupitelům dopis, v němž naznačuje, že příprava stavby zavání korupcí kvůli některým pozemkům v Krčíně nebo Vrchovinách.

„Byla to informace pro zastupitele, aby měli oči otevřené, nikoli útok na ně,“ bránil se Václav Zilvar z přípravného výboru.