Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejsme taxi, nevyhovíme všem, říká ředitel městské dopravy v Hradci

  8:36
Dopravní podnik v Hradci Králové rozjel elektronické dobíjení jízdného. Podle ředitele Miloslava Kulicha plánuje i zrychlení autobusů a také nové jízdní řády, aby spoje lépe navazovaly. Aby zastavili úbytek cestujících, snaží se dělat, co mohou.

Ředitel dopravního podniku Hradec Králové Miloslav Kulich (2.4.2014). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Není to však jednoduché: „Nejsme taxislužba, nemůžeme všem vyhovět“ říká ředitel Miloslav Kulich (více o úbytku cestujících čtěte zde).

Začátkem týdne jste zprovoznili novou službu, on-line dobíjení, kterou jste plánovali dva roky. Proč to tak dlouho trvalo?
Problém nebyl na straně naší, ale u společnosti, která nám spravuje odbavovací systém. Od podzimu jsme však testovali už provoz a odstraňovali chyby a začátkem roku začali vylaďovat verzi, která se už zdála bezchybná. Jde tam o peníze, tak všechno musí sedět a správně fungovat.

To ale nebude jediná novinka. Město chce pořídit za evropské peníze inteligentní dopravní systém, který by mohl dávat na semaforech přednost vašim autobusům. V jaké je to fázi?
Jsme těsně před testováním na Pospíšilově třídě.

Kdy by se test měl rozjet?
Teď se pracuje na softwarovém řešení, hardwarově už to je připravené, tedy řadiče, křižovatky a naše vozidla. Je to otázka několika měsíců, kdy se bude zkoušet naostro.

A jak to bude přesně sloužit?
Naše autobusy budou semaforům vysílat signál, a teď na jeho základě upraví signální plán tak, aby autobus přijel na zelenou. My totiž máme problém, že nám nepomáhá zelená vlna, protože autobus musí stavět na zastávkách, a než dojedeme na další semafor, má červenou. Nebo má červenou na chodeckém semaforu, kde kvůli jednomu člověku stojí autobus s dvaceti lidmi.

Kdy by to mohlo začít fungovat po celém Hradci?
Hradec Králové nemá dokončenou dálnici D11 a silnici R35, takže jsme tranzitním městem. A to je ten průšvih. Téměř veškerou dopravu protahujeme skrze město, což se projevuje zejména na druhém silničním okruhu. Teď lze proto těžko požadovat naši preferenci, když je potřeba kamiony dostat rychle z města ven. Takže horizont možností zásahů a většího upřednostňování městské dopravy nastane, až se zbavíme tranzitní dopravy.

Takže když město tvrdí, že by projekt chtělo začít budovat už v příštím roce, bylo by to pro dopravní podnik zbytečné?
Pokud začneme s projektem, ten bude žít mnoho let a bude se postupně vyvíjet a nabalovat na sebe další. Budeme nyní proto využívat možnosti, kde nenarušíme potřebu města zbavit se tranzitu, a až se situace zlepší, můžeme se rozšiřovat dál.

Bude mít dopravní podnik možnost získat z Evropské unie peníze i na další projekty?
Určitě, jsme i v přípravné skupině. Už jsme některé projekty přihlásili, protože doprava je nyní hodně podporovaná. Máme tam proto přihlášené i elektrobusy a dvě krátké trolejbusové tratě. Mimo to i tarifní propojení dopravců ve východních Čechách.

To znamená, že bych hradeckou městskou kartu mohla do budoucna použít třeba i v Jičíně nebo Chrudimi?
Přesně tak, a to v městském i linkovém autobuse, takže by se na ní mohlo jezdit třeba z Hradce do Nového Bydžova a podobně. To je ale budoucnost, nejdřív by systém mohl fungovat řekněme v roce 2018. Budeme se totiž muset všichni vzájemně sjednotit co do systémů, abychom si mohli karty uznávat.

Před Vánoci jste si nechali zpracovat velký dopravní průzkum, z něhož vyplynulo, že cestující nejsou příliš spokojeni s frekvencí a návazností dopravy o víkendech. Dá se s tím něco udělat, aniž by to stálo další a další peníze navíc?
Konkrétně když jedu v neděli přes den městem, vidím v autobuse tři lidi. Jestliže zahustíme dopravu, jen zvýšíme náklady, protože o tolik víc lidí jezdit nezačne, aby vám to zaplatili.

Co dalšího kritizovali?
Byly připomínky na sjíždění spojů, tedy, že když chci třeba večer z terminálu jet do jedné oblasti, do které mají společný úsek dvě nebo tři linky, lidé z této oblasti chtějí, aby jely rozloženě. My však máme problém, že se někde cestou rozpadnou a všichni lidé z té cílové oblasti chtějí, aby jim přijely na čas stejně. Takže s tím trochu bojujeme.

Jde s tím něco udělat?
Zabýváme se tím a už máme koncept, který by měl situaci vylepšit. Neříkám, že bude ideální. My však respektujeme požadavky sídlišť a tamních komisí místní samosprávy, společností, škol, kterým přizpůsobujeme jízdní řády. A skloubit toto všechno, je opravdu složité.

Kolik lidí na tom pracuje?
Jeden, ale neustále.

To musí být hrozná matematika.
To se nedá, a teď si vezměte, že do toho musíte zakomponovat ještě spoustu dalších faktorů jako bezpečnostní přestávky, nesmí překročit hodinový limit.

Nemáte pocit, že se nemůžete zavděčit všem?
Mám, a pořád. Už slovo hromadná doprava naznačuje, že se s ní přepravuje spousta lidí a každý má jiné potřeby a zájmy. Pořád je však co zlepšovat. Nejsme ale taxislužba a nemůžeme vyhovět úplně každé potřebě.

Připravujete nový jízdní řád, neobáváte se, že proti němu vznikne takový odpor jako před dvěma lety?
Dáváme si za cíl eliminovat kritizované sjíždění spojů a rozmělnit to v čase. Nebudeme tedy nic ubírat, ale spíš měnit časové polohy.

Když jsme spolu dělali rozhovor před dvěma lety, řekl jste, že byste chtěl nahnat do autobusů víc lidí, kteří nyní jezdí po městě auty. Jak se to daří?
Posun tady není, protože sice hovoříme o úbytku cestujících, který není dramatický, ale je sledovatelný. Je potřeba na něj poukázat, že je nebezpečný do budoucna. Diskutujeme o tom se zástupci města a komisemi, protože musíme vidět, že jak budou v budoucnu přibývat auta, situace se bude zhoršovat, a my proto musíme systémově lidem nabídnout naši službu. Zatím se to bohužel nedaří. Dnes většina lidí bojuje s časem a říkají, že městskou dopravou je to pomalé a při rychlém zařizování je pro ně auto příznivější.

Jak s tím pohnout?
Měl by nastoupit marketing, aby si díky němu lidé uvědomili, že městská hromadná doprava není pro někoho, kdo nemá na auto, ale že je to moderní způsob přesouvání po městě. Třeba v Praze nikoho nenapadne, že jede metrem a někdo by ho kvůli tomu považoval za chudého. U nás je to pro některé lidi stále ještě ostuda.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Basketbalistka Čuperková završila kariéru. I bez medaile byl konec příjemný, říká

24. dubna 2024  14:31

Do osmé sezony v hradeckém dresu vstoupila Kristýna Čuperková kvůli dlouhému zranění se zpožděním a...

ManpowerGroup s.r.o.
Vedoucí provozu - služební vůz k dispozici!

ManpowerGroup s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 80 000 - 100 000 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...