Na úzkou silnici se stěží vejdou dvě osobní auta.

Na úzkou silnici se stěží vejdou dvě osobní auta. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Cesta záplavovým územím bude dražší než dálnice, bude mít čtyři mosty

  • 7
Po téměř deseti letech se vrátila do hry jedna z nejnáročnějších dopravních staveb v Královéhradeckém kraji, alespoň podle ceny. Pětisetmetrová silnice mezi Albrechticemi a Týništěm nad Orlicí se má dočkat přeložky za 200 milionů korun. Jeden metr silnice druhé třídy tak bude stát téměř dvojnásobek ceny dálnice D11.

Za extrémní cenu může náročný terén, který je záplavovým územím Orlice. Silnice je kolmá na tok řeky, při povodních by tvořila hráz, a proto více než polovina povede po mostech.

„Protože zatím není hotová projektová dokumentace, 200 milionů korun je velmi předběžná cena. Podle mého hrubého odhadu bychom se ve výběrovém řízení mohli dostat ke 150 milionům. Peníze bychom chtěli čerpat z IROPu, který přispívá až 90 procenty,“ vysvětlil krajský radní pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).

Stávající silnice je už několik let na hranici životnosti. Největším problémem však je její úzký profil. Silnice patří mezi krajskými komunikacemi do nejdůležitější kategorie A. Řidiči kamionů si přes ní zkracují cestu z Borohrádku na Týniště, jenže jen stěží se zde vyhnou dvě auta, natož osobní auto a kamion.

Doprava na mostě přes Orlici zatím funguje kyvadlově, což se má změnit. Vedle stávajícího mostu vyroste úplně nový a celá komunikace se mírně posune směrem na východ. Na původní cestu se napojí až v poslední třetině. Kromě mostu přes Orlici povede také po třech inundačních mostech o celkové délce 205,7 metru. Ten nejdelší bude mít přes 140 metrů v osmi polích.

„Díky přeložce se narovnají směrové poměry, takže cesta bude bezpečnější a zajistí lepší průtok vody pod mosty. Most a nová trasa se částečně postaví za provozu, uzavírka bude až při napojování na stávající komunikaci. Poté bude starý most zdemolován,“ popsal projektant Dvořák z rychnovské pobočky SÚS Královéhradeckého kraje.

Chodci a cyklisté budou i nadále využívat současnou cyklostezku, která vede pod úrovní silnice a při povodních a prudkých deštích bývá často pod vodou. Na mostě však pro ně vznikne dvoumetrový pruh, který bude pokračovat až k okružní křižovatce v Týništi. Projekt je v současné době ve fázi výkupu pozemků. Zároveň dobíhá studie vlivu na životní prostředí, protože silnice leží v Přírodním parku Orlice, který je chráněným územím soustavy Natura 2000.

Územní rozhodnutí chce kraj získat v letošním roce, pak nechá zpracovat dokumentaci pro stavební povolení a samotnou stavbu. S tou by se mohlo začít v roce 2018.

Původní varianta stála 300 milionů

Nevyhovující silnici z Týniště do Albrechtic chtěl kraj opravit už před osmi lety. Tehdy však měl na stole výrazně dražší plán, který počítal s přeložkou po druhé straně louky a napojení na silnici I/11 na jiném místě. Měl stát 300 milionů korun, ale zastavily ho odmítavé postoje vlastníků půdy.

„Původní záměr vycházel z platného územního plánu, ve kterém se trasa od Albrechtic nad Orlicí měla odklánět z prostoru restaurace U pošty. Výhodou této varianty bylo minimalizování průjezdu tranzitní dopravy Albrechticemi, ale z hlediska majetkoprávního není realizovatelná. Proto byla navržena trasa, která téměř kopíruje stávající silnici,“ uvedla mluvčí kraje Martina Götzová.

Provoz na mostě přes Orlici je v současnosti kyvadlový.

Obce tehdy chtěly opravit alespoň zbytek komunikace z Albrechtic do Borohrádku. Rekonstrukce už byla schválená, ale kraj stavbaře na poslední chvíli poslal jinam. Teď projekt otočil a nejprve opraví ve dvou etapách silnici až k Borohrádku, která mezitím začala značně chátrat. V posledních letech tu výrazně stoupá kamionová doprava a původní vozovka její zátěž nezvládá.

„Cesta je rozbitá, úzká, zatáčky jsou zarostlé a nepřehledné. Při míjení dvou nákladních aut musí jedno téměř zastavit, protože tam jsou ostré příkopy,“ popsal velitel jednotky Sboru dobrovolných hasičů v Borohrádku Petr Šrámek, který na silnici jen v posledních týdnech zasahoval u dvou dopravních nehod.

Silničáři loni oprášili původní projekt a během roku získali potřebná povolení. V prosinci kraj vypsal soutěž na dodavatele stavby, která má začít v polovině května, hotovo má být v příštím roce.

Kraj připravuje také opravy dalších silnic. Prvních deset úseků má hodnotu 466 milionů korun. Patří mezi ně silnice z Hradce Králové do Nového Města nad Metují v úseku Slatina - hranice okresu Náchod, úsek ze Stěžer na hranici okresu Nymburk nebo silnice z Jetřichova do Broumova.