Z cesty na fatbiku po okolí Pece pod Sněžkou. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Krkonoše mění pravidla: omezení pro bikery a nové úseky pro vodáky

  • 25
Od ledna platí nový návštěvní řád Krkonošského národního parku. Ochranáři vykázali z lyžařských tratí bikery a naopak vyhověli přání vodáků. Kánoe pustí v horských řekách na delší úseky než dosud. Ochranáři už také nebudou na cyklotrasách tolerovat kola se spalovacím motorem.

Pro někoho to mohou být jen kosmetické úpravy, pro vodáky a bikery to však jsou zásadní změny. Důvodem pro vydání nového návštěvního řádu byla změna zonace národního parku, ochranáři také museli reagovat na změnu občanského zákoníku, podněty veřejnosti a opakující se problémy s některými turisty. Návštěvní řád je spolu s plánem péče o Krkonošský národní park nejdůležitějším dokumentem v oblasti ochrany přírody národního parku.

Novelizovaný dokument reaguje na nový trend - na zimní cykloturistiku. Bikeři už nebudou moci od konce listopadu do začátku dubna využívat sjezdovky a hlavně běžecké tratě. V poslední době totiž přibývá cyklistů, kteří na strojově upravených trasách jezdí na klasických horských kolech a fatbicích, což jsou bicykly s tlustými plášti (o fatbiku jsme psali zde).

„Skiareály v zimě upravují běžecké tratě za drahé peníze. Pokud nejsou úplně zmrzlé, kola je rozrývají a ničí. Krkonoše nejsou nafukovací a nelze vyhovět všem novým trendům. Národní park má své limity,“ říká mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.

Bikeři přitom mohou dál na normální cesty a zasněžené asfaltky. Pokud je strážci přistihnou v bílé stopě, hrozí jim na místě bloková pokuta až jeden tisíc korun. Ve správním řízení může být penále mnohem větší.

Radek Vich, jenž má ve svazku měst a obcí Krkonoše na starosti běžecké lyžování, považuje opatření namířené proti bikerům za preventivní krok a způsob, jak případné přestupky řešit.

„Nemám zprávy, že by cyklisté ve velké míře ničili běžecké tratě. Mnohem větší problémy nám dělají řidiči skútrů a čtyřkolek, kteří jezdí k chalupám, nebo lidé na koních,“ uvádí Vich.

Není to v pořádku, zlobí se podnikatel

Ochranáři se také rozhodli vystavit stopku kolům s přídavným spalovacím motorem, která se na území národního parku začala objevovat v čím dál větší míře. Důvodem zákazu je hluk a zápach. Správci parku loni zaznamenali desítky stížností. Lidé na „motorových“ bicyklech a koloběžkách jezdili po cyklotrase až k Luční boudě.

Změny v návštěvním řádu

  • nově povolené úseky pro splouvání krkonošských řek:
    Labe
    od přehrady Labská až do Vrchlabí,
    Malá Úpa v úseku Spálený Mlýn, ústí Jeleního potoka - soutok s Úpou,
    Jizerka v části Vítkovice, most u hotelu Skála, ústí Kozelského potoka - Dolní Štěpanice,
    Mumlava od mostu u skokanských můstků v Harrachově - ústí do Jizery,
    Úpa mezi Pecí pod Sněžkou a Horním Maršovem,
    Klínový potok v úseku parkoviště Lom ve Strážném - soutok s Husím potokem
  • od 30. listopadu do 1. dubna mohou cyklisté jezdit pouze mimo upravované lyžařské trasy
  • celoroční zákaz jízdy na kolech a koloběžkách se spalovacím motorem po cyklotrasách

„Kola se spalovacím motorem, která zápachem a hlukem ostatním návštěvníkům znepříjemňovala pobyt, nyní nebudou moci legálně vjet na cyklotrasy,“ upozorňuje Drahný.

Na stále populárnější elektrokola se omezení nevztahuje. Provozovatel půjčovny motorových koloběžek v Peci pod Sněžkou Josef Bláha považuje argumenty ochranářů za liché.

„Není to v pořádku. Koloběžka s motorem dělá mnohem menší hluk než skútry, dodávky a auta, které po Krkonoších běžně jezdí. Také vypouštěné emise jsou ve srovnání s osobními automobily minimální,“ tvrdí podnikatel, který zvažuje právní kroky.

Správa KRNAP v novele návštěvního řádu vyslyšela připomínky vodáků. Po jednání s Českým kanoistickým svazem významně rozšířila možnosti splouvání krkonošských řek. Nově mohou vodáci na lodích jet od labské přehrady ve Špindlerově Mlýně až do Vrchlabí, po Úpě z Pece pod Sněžkou do Horního Maršova nebo splout Klínový potok v úseku od parkoviště Lom ve Strážném po soutok s Husím potokem.

„Splouvat mohou plavidla bez motorového pohonu, za denního světla a na Labi při průtoku vyšším než 9 krychlových metrů za sekundu,“ doplňuje mluvčí.