Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku.

Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nový hradecký cyklodům bude rychlejší, větší a na kartu

  • 2
Nový parkovací dům pro kola, který letos vyroste u Fakultní nemocnice v Hradci Králové, bude rychlejší než ten u nádraží, přijme více druhů kol a půjde v něm platit i městskou kartou. Radnice teď shání dotace.

Parkovací věž na kola, která před hlavním nádražím v Hradci Králové vyrostla před dvěma lety, oslnila cyklisty, kteří v ní do dnešního dne ustájili přes 30 tisíc kol.

Autoři důmyslného parkovacího systému proto vyvíjejí další model, který by měl být rychlejší, přesnější, bezpečnější a na ovládání jednodušší. Zvětší se také počet typů kol, které věž bude schopna přijmout.

„Díky většímu vstupnímu prostoru v ní bude možné zaparkovat i kola s dětskou sedačkou či stará prvorepubliková kola, která jsou delší,“ popisuje spolutvůrce parkovacího domu Rudolf Bernart.

Současná věž má tvar osmiúhelníku, nové verzi její tvůrci ještě čtyři úhly přidají, aby se v ní daly lépe skladovat bicykly ověšené různými taškami a doplňky. Vývojáři také pozměnili technologii, která o více než polovinu zkrátí čas, který cyklista stráví parkováním svého bicyklu.

Nové cyklodomy v Hradci Králové

Parkovací dům pro kola u hradecké fakultní nemocnice by měl stát asi osm milionů korun a měl by sloužit nejen jejím pacientům a návštěvám, ale i zaměstnancům. Radnice spolu s krajem chtějí cyklodům postavit nedaleko příjezdu od Pardubic, kde naváže na cyklostezky.

Radní si už vytipovali další místa v Hradci Králové, kde by věže na parkování jízdních kol mohly stát. „Uvažujeme například o univerzitě, zimním stadionu, kongresovém centru Aldis či obchodním centru Futurum,“ jmenuje náměstek.

„Nový systém urychlí čas zaparkování kola z 35 sekund na pouhých 14,“ říká Bernart.

Příjemnější bude i samotný proces parkování, nový cyklodům dostane moderní platební terminál, který bude s cyklistou komunikovat v několika jazycích a bude připravený i na možnost platby městskou kartou.

Nový prosklený tubus, který autoři zatím testují ve výrobní hale na okraji Hradce Králové, bude mít i speciální nášlapnou bezpečnostní podložku, která pokud na ni cyklista omylem vstoupí, zařízení vypne a zabrání tak případnému zranění.

Zájem mají i další města

Kromě hradecké radnice, která si už vytipovala pět dalších míst k umístění cyklodomů, projevují zájem i další města v republice. Pomoci jejich snaze chce i Ministerstvo pro místní rozvoj formou dotací na podporu cykloturistiky.

„Nebude určena pro statutární města. Ta budou o dotaci moci žádat prostřednictvím svých organizací či jimi vlastněných firem,“ vysvětluje Martina Pavlásková, ředitelka ministerského odboru cestovního ruchu.

Přes vlastní organizaci o dotaci požádá i Hradec Králové, který chce brzy začít stavět cyklodům u fakultní nemocnice.

„Žadatelem o dotaci bude nejspíš Dopravní podnik, jednáme však i s dalšími organizacemi, které by mohly připadat v úvahu,“ říká náměstek hradeckého primátora pro investice Jindřich Vedlich.

Hradecká firma patentovala nápad z Tchaj-wanu

Rudolf Bernart svůj nápad přivezl z Tchaj-wanu, kde podobná zařízení stojí, jen celý systém přizpůsobil českým podmínkám, a to zejména povětrnostním. Jeho firma Systematica je jediná, která podobná zařízení staví, má je i patentovaná.

V roce 2013 v cyklodomu u nádraží v Hradci Králové své kolo zaparkovalo přes 10 tisíc lidí, loni už přes 16 tisíc. Cyklisté, kteří v elektronické kolárně své bicykly parkují, zaplatí za jedno kolo pět korun na 24 hodin.

Hradec má na výstavbu cyklodomu u nemocnice za osm milionů korun již dva miliony přislíbeny od Královéhradeckého kraje. Pokud by se dotaci nepodařilo získat, muselo by město najít peníze ve vlastní pokladně.

„Zhruba od poloviny roku bude možné se hlásit o další dotační výzvy, což chceme udělat,“ plánuje Vedlich.

Bernartova firma Systematica je jediná, která podobná zařízení staví, má je i patentovaná. Přesto bude muset Hradec dodržet zákon o veřejných zakázkách a dodavatele cyklodomu vysoutěžit.

„Není to tak jednoduché, jak jsme si původně představovali, že budeme tento skvělý nápad šířit po městě,“ říká primátor Zdeněk Fink.

Cyklodům má podle jeho majitele už i své „štamgasty“: „Parkují u nás i lidé, kteří bydlí v okolí a nechtějí si kolo nechávat ve sklepě nebo ho táhnout do čtvrtého patra. Kola u nás jsou totiž pojištěna.“

18. února 2013