Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Rychlík na Náchod bude jen papírový, má staré vagony a chybí přípoj

  • 16
Přímý rychlík z Prahy do Náchoda a Meziměstí, který v neděli vyjede poprvé, téměř žádné lepší pohodlí cestujícím nepřinese. Vlak vynechá jen několik zastávek a odpadnou dva přestupy, na ty však doplatí cestující od Trutnova. Lidé si navíc stěžují, že chybí přípoj do Broumova.

Když radnice v Náchodě a Meziměstí v srpnu oznámily, že se tamním politikům podařilo prosadit obnovení rychlíku z Prahy na Broumovsko, vypadalo to na pohodlnější cestování. Nové jízdní řády začnou platit už v neděli.

Avšak hned s prvním rychlíkem, který odpoledne vyrazí z Prahy, cestující poznají, že až taková sláva to nebude. Novější vagony totiž v Hradci Králové železničáři odpojí a do Meziměstí pošlou jen tři postarší vozy druhé třídy. V pracovní dny dokonce jen dva.

„Jde o lepší vozy z těch, které dříve jezdily na Trutnov a teď je používáme na nižších tratích nebo jako posilové,“ přiznává krajský šéf Českých drah Roman Moravčík.

Pasažéři tedy mohou zapomenout na wi-fi na zásuvky, klimatizaci i na vakuové splachování toalet. Podle železničářů je důvodem i to, že v Meziměstí chybí pro moderní vozy zázemí a firma jeho vybudování ani neplánuje.

Vagony navíc nebudou velkoprostorové, ale s kupé. Novější vozy se budou připojovat jen na úsek Hradec Králové - Praha. Kritici tak tvrdí, že lidé si raději přesednou do lepších vagonů v Hradci, kde rychlík 13 minut stojí.

„Pro nás je to návrat k historickému stavu. Po desetiletí jsme měli přímé spojení s Prahou. Mladí lidé to tak nevnímají, ale pro Meziměstí je to důležité,“ vysvětluje letitou snahu o obnovu spojení místostarosta Meziměstí a krajský radní pro cestovní ruch Pavel Hečko (ČSSD).

Novinka však posílení dopravní obslužnosti na Broumovsku znamenat nebude. Ve stejných časech totiž jezdil pár osobních vlaků už teď, večer šlo dokonce o přímý spoj Hradec Králové - Meziměstí. V praxi se tak změní jen to, že na tabuli bude svítit červené R.

Jen předvolební tah?

„Zvažovala se i varianta, že do Hradce by to byl rychlík a dál spěšný vlak, ale z hlediska propagace spoje je to špatné. Lidé chtějí v Praze vidět nápis Meziměstí a Náchod,“ říká Moravčík, čímž nahrává spekulacím, že obnovení rychlíku několik měsíců před volbami byl především politický tah.

„Takový výklad odmítám. Snažíme se o rychlík už roky. Teď to umožnily poměry na dráze. Navíc jeden rychlík by nám moc hlasů nepřidal,“ oponuje Hečko.

„Každé dvě hodiny je spojení Broumova do Prahy s přestupem ve Starkoči a každou hodinu do Hradce. Ten rychlík je zbytečný, místo toho by se v úseku Broumov–Starkoč měli zaměřit na nasazení vhodných vozů místo dosavadních rozhrkaných regionov a na zvýšení rychlosti,“ napsal Luboš Píša v diskusi na serveru Naše Broumovsko. V ní se také lidé pozastavují nad tím, že vlak nemá přípoj do Broumova. Ráno mohou lidé jet autobusem, večer ale musí jiným spojem z Police nad Metují.

„Vnímám to jako nešťastné a chtěli bychom to změnit. Železniční napojení Broumova na rychlík je logické a pro nás zásadní,“ říká Jaroslav Bitnar (Volba pro Broumov). Argument drah je stejný jako v Meziměstí, chybí prý zázemí.

Výměna osobního vlaku za rychlík se dotkne i cestujících od Trutnova, kterých je násobně více než těch z Broumovska a Náchoda. Ti budou muset ve Starkoči přesedat, zatímco dosud se mohli vézt až do Hradce. I to je důvod, proč dráhy požadovaly, aby se výměna týkala spoje, který odjíždí z Meziměstí po čtvrté ráno. V tuto dobu jezdí od Trutnova kolem 40 cestujících, o hodinu později už jich je více než 100.

„Z posledního přepravního průzkumu vyplývá, že u prvního ranního spoje z Trutnova do Hradce Králové ve Starkoči cestuje průměrně 38 lidí. Avšak cestujících, kteří nyní přestupují ze směru Náchod, je průměrně 20,“ uvádí mluvčí Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

Rychlík dopravní obslužnost paradoxně i trochu omezí. Nebude totiž zastavovat na sedmi zastávkách před Náchodem. Podle statistiky tam nastupuje v průměru denně jen šest lidí.

„Pravidelně monitorujeme využití jednotlivých vlaků a pokud vznikne oprávněná potřeba, jsme připraveni s dopravcem projednat úpravu změny zastavení vlaků v rámci změn jízdních řádů,“ slibuje Götzová.

Prodloužení rychlíku až do Meziměstí kompletně zaplatí kraj. Podobně kraj platí také pár rychlíků z Hradce do Letohradu nebo jeden rychlíkový spoj do Trutnova. Podle kraje částku pokryje inflační navýšení prostředků na dopravu od státu. Přestože dálkové spoje financuje ministerstvo dopravy, na této trase změnu odmítlo.

„Z hlediska naší objednávky tu žádná změna není. Rychlík R 950 je i nadále hrazen v úseku Hradec Králové–Praha,“ potvrdil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.