Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat auty přeplněného Náchoda se vzdaluje. Starosta boj nevzdává

  16:00aktualizováno  16:00
Po šestnácti letech příprav se obchvat Náchoda opět vzdaluje. Stát ho totiž nezařadil do strategických plánů pro roky 2014 až 2020. Stavba za 2,6 miliardy korun tak nejspíš zůstane u ledu. Ředitelství silnic a dálnic dává aspoň menší částky na úpravy křižovatek.

Obyvatelé Náchoda bojují za nový obchvat, už několikrát blokovali kruhový objezd v centru města(16.9.2010). | foto: MAFRA

Strategický dokument, ve kterém se s obchvatem nepočítá, vzniká kvůli čerpání evropských dotací. Odborníci v něm dali přednost dálnici od Hradce Králové po Jaroměř.

"Bohužel obchvat Náchoda v dokumentu není, ale domnívám se, že až se dostaví rychlostní silnice R11 od Jaroměře do Královce po polskou hranici, Náchodu to odleví. Myslím, že Polsko pak nebude chtít pustit tranzitní dopravu přes lázně Kudowa Zdrój a tím pádem nebudou kamiony jezdit ani přes sousední Náchod," řekla bývalá poslankyně Hana Orgoníková (ČSSD), která otevřela tuto otázku coby lídryně při předvolební debatě pěti stran v Hradci Králové.

Odpůrci náchodského obchvatu přitom už roky upozorňují, že stavba je příliš drahá a ani není jistý její smysl, pokud se podaří dotáhnout dálnici D11 do Jaroměře a pak R11 na Královec.

"Pak by mohl být obchvat Náchoda luxusní silnicí jen pro několik málo aut. Protože má vést kopcovitým terénem, mohl by mít problém i se zimní údržbou," namítl Josef Pozděna z Babí u Náchoda, který proti obchvatu protestuje s občanským sdružením Zemědělská krajina.

Starosta Náchoda Jan Birke se však obchvatu nemíní vzdát. Prohlásil, že na jednu stranu chápe postoj ministerstva dopravy, jestliže obchvat se nedostal za tolik let k územnímu rozhodnutí.

Starosta Náchoda chce za obchvat bojovat u ministra dopravy

Podle něj však stavba může dostat razítko od stavebního úřadu už v prosinci nebo lednu, pokud získá poslední kladné stanovisko od hygieniků.

"Budu se snažit udělat vše, aby se obchvat ve strategickém dokumentu objevil. Rozhodně nejsme po limitu. Chci se ještě dostat k ministru dopravy," řekl Birke (ČSSD), jenž bude s Orgoníkovou soupeřit ve volbách jako trojka na stejné kandidátce.

Náchodem denně projede dvacet tisíc aut, z toho asi dva tisíce kamionů. Starosta však pochybuje, že by jednou zmizely tranzitní kamiony do Polska i bez obchvatu. "Silnice I/33 přes Náchod je mezinárodní, takže jedině by musela být na mezivládní úrovni vyjmuta z této kategorie," řekl Birke.

S obchvatem Náchoda souhlasí i silničáři. "Budeme dále podporovat a prosazovat zařazení stavby obchvatu Náchoda do dokumentu dopravní strategie 2014 až 2020," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Dopravní situace se v Náchodě za dva roky zlepšila poté, co současné vedení radnice sebralo odvahu k otočení dopravy v několika ulicích centra. Navíc starosta získal příslib postupně od několika ministrů dopravy, že stát vylepší průtah městem po silnici první třídy.

Obchvat Náchoda

  • Jeho předpokládaná cena je 2,6 mld. Kč bez DPH, zpracovatel dokumentace navrhl úspory ve výši 800 mil. Kč, které odsouhlasilo ŘSD
  • Severní varianta povede v délce 6,4 km od Vysokova přes Kramolnu, Babí a Dolní Radechovou do Bělovsi 
  • Stavební úřad loni vydal územní rozhodnutí, odvolalo se 15 spolků a lidí, krajský úřad věc vrátil kvůli aktualizaci některých stanovisek Stavby v kraji, které mají šanci: D11: Hradec Králové - Smiřice (8 mld. Kč), Smiřice - Jaroměř (4 mld. Kč), 2015 - 2018 D11: Osičky - Hradec Králové (1,5 mld. Kč), 2014 - 2015 I/33: Jaroměř obchvat (928 mil. Kč), 2016 - 2017 I/14: Nové Město nad Metují - přeložka (995 mil. Kč), 2016 - 2018 Zdroj: Harmonogram realizace Dopravní strategie pro oblast silniční infrastruktury na roky 2014 - 2020(23), ceny jsou z roku 2012 včetně DPH.

Od konce září už začaly práce na nové kruhové křižovatce u Kauflandu na Polské ulici za zhruba devět milionů korun bez daně.

Příští rok se bude opravovat kruh u Itálie a Plhovská ulice zhruba za 22 milionů bez daně. V plánu je ještě třetí křižovatka. Další stavební úpravy uvnitř Náchoda silničáři teprve posuzují.

Dokument počítá alespoň s dostavbou dálnice D11

Náchodská radnice uvažuje v krajním případě ještě o jižní variantě obchvatu s tunelem (více o plánu čtěte zde). Zatím se tato úvaha objevila v krajském dokumentu Brána k sousedům. Silnice v délce 11,5 kilometrů by začínala u přádelny Bartoň.

Ústí dvoupruhového tunelu o délce 5,5 kilometru se předpokládá pod sídlištěm SUN, tunel by vyústil na polské straně mezi Kudowou Zdrój a Brzozowie. Náklady zatím nelze přesně vyčíslit, studie uvádí 300 milionů eur.

Proti neutěšenému stavu silnic se začátkem roku spojilo deset starostů z Náchodska, aby společně postupovali (více čtěte zde).

Tehdy ministerstvo dopravy potvrdilo, že prioritu má v kraji stavba D11 do Jaroměře i R11 jako její pokračování směrem do Polska. Hotovo má být do roku 2030.

Dostavba dálnice D11 v úseku od Hradce do Smiřic a od Smiřic do Jaroměře má územní rozhodnutí od roku 2002. Vykupovaly se tam už pozemky, u nevykoupených se chystá vyvlastňování.

Strategický dokument ministerstva zatím počítá alespoň s dostavbou dálnice D11 k Jaroměři a také s přeložkou silnice I/33 kolem přetížené Jaroměře. Jedná se o obchvat Jaroměře, Dolan, Svinišťan a napojení na hotový obchvat České Skalice.

Sdružení pro výstavbu dálnice D11 a rychlostní silnice R35, jemuž předsedá Orgoníková, svolalo veřejné slyšení s odborníky na téma dopravy na 21. října od 15 hodin v hradecké Střelnici.





Hlavní zprávy

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.