Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na černé listině EIA zůstal obchvat Nové Paky. Odkládá se už roky

  13:17aktualizováno  13:17
Účtování Hradeckého kraje s Evropskou komisí o výjimkách pro klíčové dopravní stavby dopadlo v porovnání s jinými regiony ještě dobře. Novou studii EIA o vlivu na životní prostředí musí získat jen obchvat Nové Paky, další přeložky či křižovatka Mileta tuto dlouhou proceduru podstoupit nemusí.

Rozestavěná dálnice D11 u Hradce Králové (2.2.2016) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Několik měsíců dlouhé vyjednávání s Evropskou komisí o pokračování staveb dálnic D11 a D35 skončilo vítězstvím, ale v Nové Pace snahu premiéra Sobotky o zisk unijních výjimek pozorovali s poraženeckou náladou.

A nepletli se: obchvat Nové Paky podle očekávání evropskou milost kvůli neplatné studii vlivu staveb na životní prostředí (EIA) nezískal a nekonečné čekání se minimálně o další rok prodlouží. Na druhou stranu je to jediný klíčový dopravní projekt v Královéhradeckém kraji, který musí čekat na nové posouzení.

Fotogalerie

Výjimku má jen deset prioritních staveb, další desítky se ocitly pod čarou. Zdrží se například hned tři úseky pražského okruhu, dálnice ke Karlovým Varům i od Příbrami dál na jih, brněnský městský okruh a s výjimkou Otrokovic i mnoho dalších obchvatů.

V Pardubickém kraji sice Unie odsouhlasila budování 26 kilometrů D35 z Opatovic do Ostrova, avšak neprošly obchvat Chrudimi směrem na Slatiňany, severovýchodní obchvat Pardubic z Trnové na Dubinu ani obchvat Sezemic.

„To, že nemáme platný posudek EIA, je sice velká nepříjemnost, ale nikoli přímo zdrcující,“ říká starosta Nové Paky Josef Cogan, podle kterého minimálně stejně dlouhé zdržení jako vypracování nového posudku znamenají problémy s výkupy pozemků.

„Asi čtyři nebo pět z nich bohužel budou muset být vyvlastněny. Pokud dojde ke všem fázím vyvlastňovacího řízení, bude to záležitost alespoň na jeden rok. Jen základní řízení s odvoláním má svůj čas a my navíc nevíme, jak budou majitelé reagovat,“ tvrdí starosta.

Kdy se kopne, je stále nejisté. Termín se posouvá už roky

Přestože konečná verze novopackého obchvatu byla schválená již v roce 2004, také o 12 let později se lze jen dohadovat, kdy začnou práce. V roce 2010 silničáři odhadovali, že za určitých okolností budou moct stavět už o dva roky později, totéž si mysleli i v roce 2014.

Obchvat se stále odkládá navzdory urgencím i ujišťování, že situace v Nové Pace je kritická, protože páteřní komunikace ze středních Čech do Krkonoš trpí a je značně poničená. Obchvat by měl mít zhruba sedm kilometrů, náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun, bude začínat v Kumburském Újezdu a na stávající silnici se opět napojí ve Vidochově.

„Nejraději bychom byli, kdybychom obchvat měli už 20 let, ale bohužel. Je tam obtížný terén, váznou výkupy půdy, a tak bych byl opravdu šťastný a spokojený, kdyby se začalo stavět zkraje roku 2018,“ přemýšlí Cogan, jenž nekritizuje ani „top ten“ vybraných staveb s evropským pardonem, ale ani nekonečné potíže se ziskem půdy v režii Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„S desítkou prioritních staveb nic nenaděláme, je to vyšší level. A ŘSD také podle mě dělá, co může,“ míní starosta.

Deset vybraných českých staveb s výjimkou bývá nejčastěji servírováno coby nejdůležitější silnice mezinárodního významu. Jde o to, aby jejich budování mohlo začít už v příštím roce a nebyl ohrožen tok financí z fondů EU.

„Vybrali jsme stavby, které jsou nejen důležité z hlediska rozvoje České republiky, ale i ty, které mají územní rozhodnutí, vykoupené pozemky, kterým můžeme v dohledné době vydat stavební povolení a především je můžeme začít stavět,“ upozorňuje premiér Bohuslav Sobotka.

Blízko stavby jsou obchvaty Doudleb i Opočna

I když v Nové Pace chtějí věřit tomu, že obchvat přes potíže se studií EIA začnou stavět „už“ za rok a půl, ještě blíž jsou jiné krajské dopravní novinky.

Díky šibeničnímu dotačnímu termínu svázanému s rozvojem kvasinské průmyslové zóny s největší pravděpodobností již do konce příštího roku začne vznikat obchvat Opočna. Přeložku netrpělivě očekávají i v Doudlebách, kde by akci rádi zahájili v roce 2018.

„Máme pravomocné územní rozhodnutí a řeší se jen jednotlivé výkupy pozemků. Až budou hotové, jsme okamžitě připraveni k realizaci,“ slibuje Zdeněk Kos z krajské pobočky ŘSD.

Státní peníze půjdou také do proměny hradecké křižovatky Mileta, o které se začalo mluvit již před listopadovou revolucí. Pracovat na proměně nejslabšího místa městského silničního okruhu se nejspíš začne v roce 2018, vždyť se již upekla trojstranná dohoda o financování a Mileta má velkou šanci příští rok získat i stavební povolení.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Kovář ošetřuje zraněné týden po zemětřesení v Nepálu.
Český lékař se vzdal místa primáře v USA, vyrazil na misi do Afriky a Asie

Kardiolog David Kovář, původem z Hradce Králové, pracoval jako primář na klinice v americkém Coloradu. Rozhodl se však vzít rodinu a na rok vyrazit do Afriky a...  celý článek

Martin Zavrtálek z Odboru lesního hospodářství a ochrany přírody podniku Lesy...
Kvůli suchu trápí lesníky škůdci, už i dlouhé kořeny dubů jsou bez vláhy

Sucho trápí nejen majitele studen a zemědělce, ale i lesníky. V lesích v Královéhradeckém kraji začínají chřadnout stromy a snáze se v nich množí kůrovec....  celý článek

Nevypadají zrovna jako praví turisté. Václav Havel, Alexandr Vondra, Jáchym...
Stopy Charty v Krkonoších. Kde se Havel a spol. scházeli s Poláky

Mobilní aplikace organizace Post Bellum, která sbírá příběhy, na něž by se nemělo zapomenout, nabízí krkonošskou trasu přibližující místa, kde se scházeli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.