Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šance na obchvat Nové Paky se zvýšila, vyšší ceny půdy hnou s výkupy

  8:30aktualizováno  8:30
Výstavba nové silnice za 3,8 miliardy korun, která konečně vyvede z Nové Paky tranzitní dopravu, má začít už za dva roky. Ledy se hnuly poté, co nová vláda prosadila vyšší výkupní ceny pozemků v trase nových silnic a dálnic. Silničáři věří, že výkup pozemků to urychlí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Řidiči, kteří míří od Jičína do Krkonoš, odbočují v Kumburském Újezdě vpravo na moderní komunikaci, po mostech překonají několik údolí a asi po sedmi kilometrech pohodlné jízdy mimo Novou Paku se před Vidochovem opět napojují na starou silnici číslo 16. Šetří si tím čas a hlavně nervy.

Bohužel, to je zatím jen fikce. Ale pozor: už brzy by se mohla stát skutečností. Obchvat Nové Paky je znovu na stole.

„Jakmile vykoupíme pozemky, můžeme zažádat o stavební povolení a pak začít stavět. Pokud říkáme, že máme na přípravu stavby dva roky, myslíme si, že je to reálné. Pokud půjde vše, jak má, mohlo by se začít stavět v roce 2017 a hotovo být v roce 2019. Tato stavba je v plánu státní dopravní politiky, finanční prostředky na to také jsou, takže zbývá vykoupit pozemky,“ říká Zdeněk Kos z krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Optimismus nejen silničářů, ale i vedení města pramení z toho, že novela zákona o výstavbě dopravní infrastruktury, která vstoupila v platnost letos, stanovuje vyšší výkupní ceny za pozemky v trase nových silnic. Očekává se, že to zvýší ochotu vlastníků prodávat své nemovitosti.

Silničáři se zatím pustili aspoň do opravy průtahu

„V první čtvrtině příštího roku oslovíme majitele pozemků podle nového zákona. Předpokládáme, že ochota vlastníků pozemky prodat bude díky tomu výrazně vyšší než doposud. Podle mých informací někteří z nich čekali, až jim pozemky vyvlastní a budou se tak moct domáhat vyšší ceny u soudu. Teď to už není potřeba, takže výkupy by se mohly rozběhnout,“ uvedl starosta Nové Paky Josef Cogan.

V trase téměř sedmikilometrového obchvatu je zatím vykoupena asi jedna čtvrtina pozemků potřebných pro výstavbu komunikace. Odhadované náklady na obchvat jsou 3,8 miliardy korun.

„Obchvat města bude začínat v Kumburském Újezdu a znovu se napojí na stávající silnici ve Vidochově. Terén je poměrně dost členitý, počítá se tam s mosty. Nebude to jednoduchá stavba,“ pokračoval Kos.

Dopravní situace v Nové Pace je vážná již několik let hlavně kvůli tomu, že městem vede hlavní silniční tah ze středních Čech do Krkonoš a páteřní komunikace je tak značně poničená.

„V běžný den po hlavním průtahu Novou Pakou projede patnáct set vozidel, tím víc je jich o pátku a neděli odpoledne, kdy do Krkonoš najíždějí rekreanti. Nová Paka bude vždy citlivá na dopravu, protože leží na hlavním tahu do Krkonoš. Dopravní situaci ve městě proto vyřeší až obchvat,“ zdůraznil Cogan.

Nedávné rozhodnutí silničářů vede ke kompletní opravě celého hlavního průtahu městem. Je to pochopitelné, protože stávající komunikace je už v tak špatném stavu, že dalších pět let, než bude obchvat postaven, by nevydržela. Letos silničáři opravili půlkilometrový úsek mezi křižovatkami U Stránských a u odbočky na Starou Paku.

Vedení města postup silničářů opravit hlavní silnici vítá

Stavební práce začaly 3. září a skončily koncem listopadu. Kompletní rekonstrukce klíčové silnice jen v tomto úseku vyšla přibližně na 13 milionů korun a přinesla i některé novinky. Například zmizel přechod pro chodce naproti novopacké elektře.

Nejpozději začátkem léta příštího roku se silničáři pustí do oprav znovu, tentokrát na novopacké výpadovce na Vrchlabí, která přímo navazuje na letos opravený úsek. „Bude se opět jednat o kompletní rekonstrukci silnice včetně jednoho mostu. Ani tam nejsou objížďky možné,“ řekl Miroslav Gregor z hradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Stavební práce, a tudíž i komplikace pro řidiče začnou v létě, aby do zimy byla silnice opravena.

Vedení města postup silničářů opravit hlavní silnici vítá, protože Nová Paka je významným dopravním uzlem v regionu. „Až postaví obchvat, hlavní silnice druhé třídy bude ve městě stále poměrně dost využívaná. Obchvat sice vyvede z města tranzitní dopravu, ale regionální a místní, která vzhledem k umístění města také není zanedbatelná, nám zůstane,“ dodal starosta Cogan.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.