Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obec u hranic odmítla novou silnici. Bojí se, že přitáhne kamiony

  17:50aktualizováno  17:50
Nová silnice v Otovicích na Broumovsku v dohledné době nebude. Kvůli chystané opravě se obec dostala do křížku s Královéhradeckým krajem. Místní se bojí, že na širší vozovku úřady pustí tranzit do Polska. Už teď si lidé stěžují na nákladní auta, jež pendlují přes obec pro kámen do polského lomu.

Hraniční přechod v Otovicích na Broumovsku. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Před pěti lety se Otovice vzepřely záměrům kraje na obnovu železniční tratě z obavy, že po ní budou projíždět hlavně nákladní vlaky z polského kamenolomu. A tak se teď auta s naloženým polským melafyrem prohánějí přímo přes vesnici.

Problém trvá tři roky od doby, kdy broumovský silniční úřad povolil výjimky pro převážení nákladů nad šest tun. Obec přitom leží v Chráněné krajinné oblasti Broumovsko. Při průjezdu Otovicemi nesmí mít auta kvůli jednomu z mostů víc než 38 tun, lidé si však myslí, že vozí i víc.

„Před třinácti lety jsme koupili zdevastovaný dům z roku 1931, dali ho do kupy, ale teď už nemáme chuť dál investovat, když se to z jedné strany začíná zase sypat. V patře máme několik prasklin, podhledy praskají,“ zlobí se místní obyvatelka Marie Klesáčková, která se obává tranzitu do Polska a na Moravu.

Fotogalerie

I dospělý chodec uprostřed Otovic znejistí. Ve vesnici, která se čtyři kilometry táhne podél úzké silnice, není žádný chodník. Během půlhodiny projede nákladní souprava a veliký traktor s vlekem, které míří do lomu v příhraničním Tłumaczówě.

Asi čtyřicetitunové náklaďáky se za chvíli vracejí. Místní si stěžují, že kromě neděle auta jezdí od šesti do jednadvaceti hodin. Vadí jim hluk, prach, praskající zdi domů, rozbité krajnice a poničené mosty. Silnice je nebezpečná pro děti, cyklisty, chodce. Před rokem a čtvrt proto stížnost kvůli dopravě v Otovicích podepsalo 320 z 350 obyvatel.

Krajský úřad loni oznámil, že pokud získá dotaci z programu Interreg, opraví úseky silnic na Broumovsku, které končí hraničními přechody téměř za 250 milionů korun. Jeden z těchto úseků má vést právě i Otovicemi. Krajští politici to zdůvodnili jako podporu cestovnímu ruchu.

Zatímco na dvě části už mají silničáři stavební povolení a v lednu kraj zažádal o dotaci, v Otovicích z toho kvůli nejistým termínům pro získání potřebných povolení sešlo. Letos se tam pouze zbourá most v havarijním stavu a za 11 milionů korun postaví nový. Otovičtí totiž ohledně nové silnice odmítli podepsat s krajem smlouvu o právu provést stavbu.

Odmítli souhlas, chtějí napadnout výjimky

„Do dnešního dne jsem neviděl projektovou dokumentaci, ale ve smlouvě jsem měl podepsat, že jsme s ní byli seznámeni. Obec to nemůže podepsat,“ tvrdí starosta Otovic Petr Novák. Obec už loni varovala, že napadne platnost výjimek pro firmy.

Krajští silničáři však oponují, že projekt pro vydání územního rozhodnutí na rekonstrukci silnice v délce 6,7 kilometru a s minimální šířkou šest metrů už mají. Podle hradeckého hejtmana kraj nezastavil přípravu stavby, ale bohužel padla naděje na dotaci z česko-polského operačního programu. Teď se kraj bude snažit získat územní rozhodnutí a bude hledat jinou dotaci.

Poškozený most v havarijním stavu, který chce kraj opravit.

Poškozený most v havarijním stavu, který chce kraj opravit.

Otovičtí zastupitelé navrhli kraji vlastní smlouvu. Požadovali na hranici umístit značku, která by zapovídala vjezd autům a traktorům nad devět tun s výjimkou autobusů. Znamenalo by to konec přepravy polského kamene.

Chtěli také vyjadřovat svůj souhlas, kdyby se měnily podmínky provozu na silnici, což zatím nemohou. Kraj to však odmítl.

„Smlouva pro nás byla nepřijatelná. Je svým charakterem doživotní a pro kraj nevypověditelná. Po kraji se požadují sankce milion korun za každou úpravu provozu komunikace bez souhlasu obce. Přitom za tyto změny není kraj zodpovědný. Rozhoduje o nich silniční úřad, což je stavební úřad v Broumově. Kraj může v této věci vydat pouze stanovisko, jedno z několika,“ namítá hejtman Lubomír Franc.

Podle něj se v projektu nadále počítá s omezením tonáže na šest tun, což bude i v dokumentaci pro územní rozhodnutí.





Hlavní zprávy

T.S.BOHEMIA a.s. -  Písemný kontakt
OBCHODNÍK/-CE, REKLAMAČNÍ TECHNIK/-ČKA, SKLADNÍK/-CE

T.S.BOHEMIA a.s. - Písemný kontakt
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 18 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.