Konec rozestavěné dálnice D11 u Hradce Králové. (1.8.2014).

Konec rozestavěné dálnice D11 u Hradce Králové. (1.8.2014). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Obec Stěžery odmítla prodat pozemky pro dálnici D11. Kvůli cyklostezce

  • 11
Obec Stěžery na Královéhradecku odmítla prodat státu dva pozemky pro dálnici D11 a hrozí jí vyvlastnění. Obec se snaží prosadit rozšíření mostu nad dálnicí o pruh pro cyklisty. V projektu už je, teď půjde o peníze.

Část mostu s cyklostezkou zhruba za 11 milionů korun přes budoucí dálnici D11 se stala jádrem sporu mezi Stěžerami na Královéhradecku a Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky (ŘSD).

Obec chtěla zatlačit na stát tím, že neprodá pozemky pro dálnici od Hradce Králové do Smiřic, ale ŘSD neustoupilo. Místo toho požádalo v březnu o vyvlastnění pozemků. Od začátku srpna je však proces vyvlastňování přerušen. Už se rýsuje dohoda.

Obec chtěla využít toho, že oba pozemky zasahují do nynější silnice mezi Hradcem Králové a Stěžerami. Neprodala parcely o výměře kolem 1 700 metrů čtverečních.

Cyklisté by se přes dálnici nedostali

„Není v tom žádná spekulace, chtěli jsme získat čas a prostor na jednání. Původní cyklostezka měla vést po zemi jedním pruhem podél nynější silnice ze Stěžer do hradecké Zelené ulice. Tato silnice však má překonávat dálnici nadjezdem, ale s cyklisty se vůbec nepočítalo. Požadovali jsme rozšíření mostní konstrukce o pruh pro cyklostezku,“ řekla místostarostka Stěžer Jana Černá.

Dostavba dálnice D11

úsek Hradec Králové - Smiřice

- bude v délce 15,2 kilometru
- plánují se 2 mimoúrovňové křižovatky a celkem 20 mostů, z toho 9 bude na dálnici, dalších 10 povede nad dálnicí, 1 most bude na jiné silnici
- předpokládaná cena stavby je 8,066 miliard korun bez daně
- stát získal územní rozhodnutí v září 2002, ale stavební povolení nemá
- úsek by se měl začít stavět v roce 2016, roku 2019 by už mohl sloužit

úsek Smiřice - Jaroměř

- má být dlouhý 7,4 kilometru
- bude mít celkem 9 mostů a 2 mimoúrovňové křižovatky
- předpokládaná cena je 4,026 miliardy korun bez daně
- stavba má územní rozhodnutí od prosince 2005, jeho platnost se prodloužila tím, že stát získal stavební povolení na mimoúrovňovou křižovatku v Jaroměři v lednu 2013
- stavba má začít v dubnu 2015, řidiči by po ní mohli jezdit od roku 2018

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Obec už před půldruhým rokem pověřila starostku, aby jednala s ŘSD o rozšíření mostu. Dohoda je už prý nablízku. Obec podepsala memorandum o spolupráci s hradeckým magistrátem, krajem, ŘSD a Státním fondem dopravní infrastruktury.

„Máme skutečně příslib, že se počítá s cyklostezkou v mostní konstrukci. Obrovské plus je, že stavební úřad přerušil řízení o vyvlastnění, takže už v září na jednání zastupitelstva půjde záměr prodeje obou pozemků,“ řekla místostarostka.

„Věřím, že zastupitelé schválí záměr a že později projde i samotný prodej. Nikdy jsme nechtěli, aby vyvlastnění došlo do konce,“ dodala.

Cyklostezka má být součástí trasy mezi Novým Bydžovem a Hradcem Králové, tamní mikroregion ji má v plánu dlouhodobě. Stěžerská část by mohla vyjít odhadem zhruba na 18 až 20 milionů korun.

Pomohla by stovkám lidí, kteří tudy cestují směrem na Hradec. Obec už nechala zpracovat studii pro nájezdy cyklostezky, kterou platil kraj. Nyní se pracuje na studii vlastní cyklostezky, o jejíž náklady se dělí obec s Hradcem Králové.

Státní firma odmítla platit za cyklostezku

Kdo zaplatí 11 milionů za pruh v mostu pro cyklisty, není zatím jasné. ŘSD už sice zahrnulo most i s cyklostezkou do projektové dokumentace, ale platit ji nechce. „Samostatné financování cyklostezky je mimo naše možnosti,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl pro Českou televizi.

Do jednání se tam chce pustit vedení Královéhradeckého kraje. „Vidím to optimisticky, je to řešitelná záležitost. Kraj se může podílet na financování cyklostezky, ale má to své limity, nejsme schopni zaplatit vše,“ řekl náměstek hradeckého hejtmana Otakar Ruml.

„Partnerů k jednání je víc, tedy ŘSD, kraj i obec. Zdroje by se daly hledat třeba ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Určitě by bylo špatné chtít, aby celou tíhu nákladů nesly jen Stěžery. Pokusím se to vyřešit, aby to nebránilo jak rozvoji výstavby cyklostezky, tak dálnice,“ dodal náměstek.

Úřad dostal dvacet žádostí o vyvlastnění

Jde o jediný případ v tomto úseku dálnice, kdy se jedná o vyvlastnění obecních pozemků. Ty další patří soukromým majitelům.

„Na stavebním úřadu evidujeme aktuálně 20 žádostí o vyvlastnění,“ uvedla mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková. Podle ní se hradecká samospráva zapojila už před rokem do jednání o dohodě na cyklostezce.

Stát vykoupil zhruba 86 procent pozemků na trase dálnice od Hradce do Smiřic, na posledním úseku dálnice ze Smiřic do Jaroměře je to 92 procent pozemků.

Do tří let má stát 2,5 kilometru dálnice z Osiček k Hradci Králové. Dálnice tam po osm let končila v poli a premiér Bohuslav Sobotka stavbu slavnostně zahájil koncem července (více čtěte zde), zatím jen symbolicky.