Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči objíždějí opravovanou dálnici D1 přes Hradec. Čeká se na kolaps

  10:59aktualizováno  10:59
Šestileté opravy dálnice D1 významně ovlivní také dopravu v jižní části Královéhradeckého kraje a hlavně v samotném Hradci Králové. Zatím se ještě kolony netvoří, avšak otázka nezní, zda přijdou, ale kdy. Hradec se dopravnímu kolapsu podle expertů nevyhne.

Houstnoucí provoz na hradeckém Gočárově okruhu. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Olomoucký šofér Jiří Sedláček jezdí služebně do Prahy i několikrát týdně, dosud vždy cestoval po dálnici D1 a Hradci se tak vyhýbal širokým obloukem. Až do čtvrtka.

Ráno totiž začala dlouho očekávaná rekonstrukce nejstarší české dálnice. Doprava je na několika úsecích svedena do jednoho pruhu, rychlost je zde omezena na pouhých 80 kilometrů za hodinu, začaly se tvořit první kolony, a tak mnoho řidičů cestujících mezi Prahou, Brnem, Olomoucí a Ostravou dá přednost delší, ale leckdy rychlejší silnici 35 směrem na Hradec a dál do Prahy po D11.

Objízdná trasa kvůli opravám dálnice D1 vede po silnici R35 a dálnici D11.

Objízdná trasa kvůli opravám dálnice D1 (červeně) vede po silnici R35 a dálnici D11 (zeleně).

"Očekávám, že se D1 změní v dlouhé parkoviště, takže do Prahy rozhodně budu jezdit přes Hradec," říká Sedláček a podobně jako on uvažují další tisíce řidičů.

Ucpané hradecké křižovatky čeká ještě větší zátěž

"Dnes jsem jel přes Hradec poprvé a budu v tom pokračovat. Čas jsem sice neuspořil žádný, ale až opravy na dálnici začnou doopravdy, kolony budou mnohonásobně delší. A navíc se mi po dálnici vůbec nechce jezdit osmdesátkou," přidává se ostravský kamioňák Ondřej Křižan, který ráno dlouhé minuty čekal, až projede křižovatkou na Brněnské.

Právě kilometr a půl dlouhý úsek mezi křižovatkami Brněnská a Hradubická je patrně nejslabším místem celé "nouzové" severní trasy po silnici 35. Zácpy jsou zde na denním pořádku a riziko je nyní ještě vyšší.

Dopravní komplikace

v Královéhradeckém kraji kvůli opravě D1

* Modernizace dálnice D1 se dotkne i Hradeckého kraje.

* Mnoho řidičů ve snaze vyhnout se D1 využije rychlostní silnici 35 a napojí se na D11 (trasa vyznačena zeleně).

* Opravy D1 zhustí dopravu v Hradci Králové zejména na okruhu mezi křižovatkami Brněnská a Hradubická.

Objížďka kvůli opravám dálnice D1 vede přes hradecký  okruh.

Objížďka kvůli opravám dálnice D1 vede přes hradecký okruh.

"Není otázka, jestli se opravy D1 v Hradci vůbec projeví, ale kdy k tomu dojde. Je to velmi nepříjemná jistota a čekání na dopravní kolaps," upozorňuje hradecký dopravní expert Lubomír Šitina.

Nejvytíženější je most u soutoku

Sčítání dopravy prokázalo, že bezkonkurenčně nejvytíženější silnicí v kraji je most u hradeckého soutoku Labe s Orlicí, kudy denně projede více než 27 tisíc vozů. Každé další zvýšení počtu aut znamená problém.

"Každý kamion navíc by byl znát. Uvidíme, co se stane. Vůbec nejhorší to bude o prázdninách, kdy má dojít k úplné uzavírce dálnice," dodává Šitina.

Zatímco ve čtvrteční ranní dopravní špičce byl půlkilometrový úsek mezi křižovatkami Mileta a Brněnská beznadějně ucpaný a cesta trvala bezmála deset minut, kolem jedenácté už doprava nevázla.

"Situaci neustále monitorujeme a pokud by nastaly komplikace, jsme připraveni posílit hlavně výkon dohledové služby dopravních policistů. V tuto chvíli se ještě nic neděje," řekla mluvčí krajské policie Ivana Ježková.

Komplikace pro Hradec mají trvat tři měsíce

I když rekonstrukce dálnice, jež má stát asi 14 miliard korun, potrvá několik let, Hradec má čelit největším potížím "jen" čtvrt roku.

"Jsme si vědomi, že dopravní komplikace budou na úplném začátku významné. Potrvají zhruba tři měsíce od zahájení prací," prohlásil vládní zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc.

Na to, co se bude v příštích několika týdnech dít, zatím opatrně vyčkávají i obce, které takzvaná severní trasa protíná. Jednou z nejpostiženějších je Býšť.

"Silnice 35 je neskutečně zatížená už bez oprav na dálnici a nedovedu si představit, co bude následovat během velmi krátké doby. Jestliže se několika úsecích sníží rychlost na pouhých 80 kilometrů, řidiči se tomu budou chtít jakýmkoli způsobem vyhnout," neskrýval nervozitu starosta Ladislav Mlateček, který se ztotožnil s myšlenkou někdejšího hejtmana Pardubického kraje Michala Rabase.

Pomohla by rekonstrukce silnice R35

Ten prosazoval, že by stavba nové rychlostní komunikace R35 měla dostat přednost před rekonstrukcí D1: "Byl to moudrý nápad, díky kterému by na Moravu vedly dvě rovnocenné silnice a odpadly by i současné starosti."

Spásou pro Hradec by byla hlavně dostavba dvanáctikilometrového úseku silnice R35 mezi Opatovicemi a Holicemi, který by převedl drtivou většinu tranzitní dopravy. Když vloni navštívil kraj tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš, řekl, že na výkup pozemků vláda vyčlenila sto milionů korun a stavba by mohla začít v letech 2014 - 2015.

Další návrh,  jak ulevit silnicím, má pardubický krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek. Avizoval, že bude tlačit na vládu, aby pomohla rozsáhlejší přepravě zboží po železnici (více čtěte zde).





Hlavní zprávy

Ladislav Romof - Ladislav Romof
ŘIDIČ/-KA DODÁVKY - MEZINÁRODNÍ DOPRAVA (sk. B)

Ladislav Romof - Ladislav Romof
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 18 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.