Nové koleje možná jednou opravdu spojí Polsko a Otovice na Broumovsku, jak si sliboval kraj i železniční nadšenci. Otovičtí, kteří projekt za čtvrt miliardy korun z obav ze silné nákladní dopravy před dvěma lety napadli, obrátili. Ale mají výhodu -koupili totiž klíčový pozemek bývalé trati.
"Jestli tady má jezdit vlak, spojenectví s krajem potřebujeme. Pokud tady nákladní vlaky projedou v rozumné míře a k tomu nějaký vlak osobní, tomuto regionu to může pomoci," řekl starosta Otovic Petr Novák.
Koleje od Broumova končí v Otovicích uprostřed vsi, ale osm let sem už žádný vlak nejezdí. Dál k polské hranici vede jen zarostlý násep bez kolejí, trať tady zanikla už v roce 1953.
Kraj dál stojí o železnici do Polska
Na české straně chybí trať na 1,7 kilometru, další dva kilometry by bylo třeba dostavět v Polsku. Kraj i dolnoslezské vojvodství už svůj zájem o propojení trati deklarovaly u českého ministerstva dopravy. Kraj o ni dál stojí.
S Poláky budou krajští politici jednat o železnici zřejmě tento týden. "V současné době se jedná o vstupu polského partnera, který by se na projektu podílel," uvedl mluvčí kraje Jiří Hošna.
Podle studie proveditelnosti by se investice kolem 250 milionů korun z evropských peněz vrátila do jedenácti let. Kromě osobních vlaků se tam uvažovalo o dvou párech nákladních vlaků denně.
Dostavba trati však může narazit na politiku českého státu, který se vydal spíš cestou rušení regionálních tratí než cestou jejich podpory. Rozdíl je i v tom, na co se zaměřují česká a polská samospráva.
"Zatímco u nás kraje podporují autobusové dopravce, polská samospráva to pokládá za privátní byznys a tuto dopravu nedotuje. Poláci naopak obnovují regionální tratě a pořizují vagony," porovnal dvojí přístup František Molík z Regionální hospodářské komory severovýchodních Čech.
Podle něj je propojení do Tłumaczówa možné, jen pokud tam kromě osobních vlaků pojedou i nákladní. Dal by se tudy vozit nejen polský melafyr, ale i písek z písníků či dřevo z Polska k českým zpracovatelům.
Kamenolom chtěl využít dopravu
Nápad s železničním propojením Broumovska a Polska je starý asi tři roky. Spustili jej drážní nadšenci spolu s krajem.
Na polské straně však o dostavbu trati usilovala hlavně firma Strateg Capital, která má v Tłumaczówě rozsáhlý fungující melafyrový lom. Kámen se odtud vozí na silniční stavby.
Poláci odhadli zásoby kameniva na kopci Gardzień na 160 milionů tun a 60 let těžby. Předpokládali, že denně v průměru naloží čtyři soupravy vlaků, každou o váze 1 600 tun.
Firma už dříve přikoupila i další starý lom. Štěrk vozí po železnici a kvůli tomu v roce 2010 vybudovala nakládací prostor i vlečku dlouhou 5,5 kilometru. Také koupila část bývalé trati na polském území směrem k hranici.
Proti projektu trati se však v minulosti ozvaly vsi Hynčice a Otovice, kde se starostové obávali velkého hluku z nákladních vlaků. Vadilo jim také, že s nimi kraj vůbec nejedná. "Nikdy jsme ale nebyli proti železniční dopravě," namítl otovický starosta Novák.
Studie uvažovala, že by osobní vlaky mohly jezdit z Kłodzka přes obec Ścináwka Średnia do Otovic, Broumova, Meziměstí, Mieroszówa a do Wałbrzychu. V dalších etapách se uvažovalo i o rekonstrukci stanice v Broumově a Meziměstí i o opravě zdejší trati.
Nákladní dopravu po současné železnici přes Meziměstí do Polska však stát v dubnu omezil.