Dávno pryč jsou doby, kdy jedinou vymožeností modelové železnice byl knoflík transformátoru, kterým se daly vláčky zrychlit nebo zpomalit.
Dnes zmenšené parní lokomotivy vypouštějí opravdový kouř, vydávají autentické zvuky a rozsvíceným vagonům se ve stanicích otevírají dveře.
"Pokud člověk nasbírá dostatek zkušeností, dokáže postavit kolejiště, které je opravdu dokonalou zmenšenou kopií skutečné železnice," popisoval v sobotu David Suchý z organizačního týmu v obřadní síni Valdštejnského zámku v Jičíně.
Největší obdiv sklízelo 16 metrů dlouhé digitální kolejiště. K řízení se používá dálkový ovladač, který na první pohled připomíná obdobné zařízení k televizoru. S jeho pomocí lze navázat spojení s libovolnou lokomotivou a přikázat jí, co má dělat.
Po jedné koleji tak mohou jet i dvě soupravy proti sobě, což na analogové trati není možné.
"Mám i vlastní kolejiště doma. Přes léto se k němu většinou nedostanu, ale podzim a sychravé počasí, to je pro nás ideální roční období," líčil Suchý.
"Veřejnosti představujeme i menší moduly, na nichž získávají zkušenosti členové našeho modelářského kroužku, který vedu na 1. základní škole. Chodí do něj třináct dětí, které učíme navrhovat a vytvářet krajinu, jíž vlaky na kolejišti projíždějí," uvedl hlavní organizátor výstavy Jiří Gardoň.
Nové technologie podle něj ovlivňují i tuto oblast železničního modelářství. "Dřív se třeba na vytvoření iluze trávy používaly obyčejné piliny. Dnes existuje technologie, která dokáže udělat ve výběhu pro krávy trávu vypasenou a za ohradou trávu vysokou a ještě jinak vybarvenou," popisoval Gardoň.